Objawy sugerujące awarię wtryskiwaczy nie muszą oznaczać ich wymiany – można się pokusić o regenerację wtryskiwaczy. Jaka jest cena regeneracji wtrysków? Jak ona przebiega?
Wtryskiwacze bez wątpienia należą do grona podzespołów w układzie napędowym auta, w których precyzja działania ma ogromne znaczenie. Wtryski odpowiadają bowiem za dawkowanie paliwa do komory spalania silnika, a przez to narażone są na pracę w niesprzyjających warunkach. Biorąc to pod uwagę, jak i dość skomplikowaną budowę wtryskiwaczy, nawet dziwić może fakt, że w większości przypadków bezawaryjnie wytrzymują one duże przebiegi auta – z reguły wymagają pierwszej interwencji dopiero po pokonaniu ok. 200-250 tys. km. Na trwałość wtrysków wpływa jednak wiele czynników, głównie jakość tankowanego paliwa, ale w praktyce niemałe znaczenie ma również firma produkująca wtryskiwacze. Za bezawaryjne uchodzą m.in. wtryski Denso, Bosch czy Siemens, natomiast kiepskimi opiniami „cieszą się” podzespoły Delphi (stosowane np. w starszych odmianach silników 1.5 dCi).
Uszkodzone wtryski – objawy (diesel, benzyna)
Awaria wtryskiwaczy nie powinna umknąć uwadze kierowcy. Daje bowiem wiele objawów bezpośrednio przekładających się na charakterystykę pracy silnika, tj. zaburzających kulturę pracy i drastycznie obniżających przyjemność z jazdy (jak i bezpieczeństwo). W przypadku tak precyzyjnie pracujących podzespołów lepiej ich nie bagatelizować, bo usterka jednego wtrysku niekorzystnie wpłynie na funkcjonowanie pozostałych i w konsekwencji przełoży się na kondycję turbosprężarki, filtra DPF lub układu korbowo-tłokowego (może dość do wypalenia dziury w tłoku). Wtedy, oprócz wymiany wtryskiwaczy (a ta liczona jest w tysiącach złotych), będziemy musieli naprawić inne elementy lub nawet wykonać remont silnika.
Uszkodzone wtryski – objawy (diesel, benzyna). Jak rozpoznać awarię?
Do typowych objawów uszkodzonych wtrysków w silniku benzynowym zaliczamy m.in. trudności z odpaleniem silnika, nierówną pracę na biegu jałowym lub dymienie z wydechu (na czarno lub biało). W Dieslu też mogą one wystąpić, a także inne, charakterystyczne głównie dla jednostek o zapłonie samoczynnym. Należą do nich spadek mocy, przechodzenie w tryb awaryjny, zwiększenie zużycia paliwa, niepokojące odgłosy spod maski i gaśnięcie silnika „na luzie”.
Wtryskiwacze – jak sprawdzić ich stan?
Wymienione wyżej symptomy mogą, ale nie muszą sugerować usterki wtryskiwaczy, dlatego oczywiście nie można z góry przyjąć, że to właśnie w nich leży problem – szczególnie, że to jedne z najdroższych komponentów w układzie napędowym samochodu. Wtryski trzeba najpierw sprawdzić, a to wcale nie jest takie proste. Najskuteczniejszy efekt przyniesie bowiem wyjęcie ich z silnika (do tego potrzebne są tzw chwytaki) i diagnostyka kondycji wtrysków przy użyciu odpowiednich narzędzi, np. mikroskopu (pozwoli wykryć najmniejsze zabrudzenia) i precyzyjnych maszyn czyszczących. Mechanik oceni też stan wtryskiwaczy pod kątem wizualnym, m.in. stwierdzi lub wykluczy obecność korozji lub uszkodzeń mechanicznych.
Nie obejdzie się zatem bez wizyty w warsztacie, a najlepiej w placówce wyspecjalizowanej w diagnostyce i naprawie wtryskiwaczy. Warto to zrobić, gdyż diagnostyka wtrysków odbywa się komputerowo i będziemy mieli wynik „czarno na białym”, co w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko manipulacji przez nieuczciwy warsztat.
Regeneracja wtryskiwaczy – jak przebiega?
Regeneracja wtryskiwaczy opiera się nie tylko na wymianie uszkodzonych części. Obejmuje m.in. montaż nowych elementów uszczelniających i profesjonalne czyszczenie, a także późniejszą weryfikację pracy wtryskiwacza. Przeważnie regeneracja wtrysku odbywa się w następujących krokach:
- Wymontowanie wtrysku z silnika i rozebranie go na części pierwsze;
- Wyczyszczenie każdej części wtryskiwacza myjką ultradźwiękową;
- Ponowne czyszczenie pod wysokim ciśnieniem, przy użyciu detergentu w wysokiej temperaturze;
- Wymiana uszkodzonych części wtryskiwacza;
- Wymiana elementów uszczelniających wtrysku;
- Złożenie wtryskiwacza w całość;
- Przeprowadzenie testów weryfikujących: testu rozpylenia, testu porównawczego dawek wtryskowych (we wtryskach common rail), testu ciśnienia otwarcia;
- Przeprowadzenie pomiaru obwodu elektrycznego.
Regeneracja wtryskiwaczy – cena
Zregenerowanie typowych wtryskiwaczy common rail z reguły kosztuje ok. 250-500 zł za sztukę. Cena usługi uzależniona jest m.in. od kosztów części wtryskiwacza i zakresu prac w warsztacie. Drożej oczywiście wyjdzie kompleksowa regeneracja wtrysku (z czyszczeniem, weryfikacją uszkodzeń i testem naprawionego wtryskiwacza) w oparciu o markowe części. Należy zatem przyjąć, że regeneracja wtrysków w aucie osobowym pochłonie ok. 1000-3000 zł. Z podobnymi kosztami mogą się liczyć właściciele aut z pompowtryskiwaczami (np. w silnikach TDI). Warto podkreślić, że regeneracja często nie jest możliwa w przypadku wtryskiwaczy piezoelektrycznych, choć niektóre firmy mają taką usługę w ofercie. Zwykle udzielają też gwarancji – zazwyczaj 12 lub 24 miesiące.