PoradyPoradyRegeneracja wtryskiwaczy. Na czym polega? Ile kosztuje regeneracja wtrysków?

Regeneracja wtryskiwaczy. Na czym polega? Ile kosztuje regeneracja wtrysków?

Objawy sugerujące awarię wtryskiwaczy nie muszą oznaczać ich wymiany – można się pokusić o regenerację wtryskiwaczy. Jaka jest cena regeneracji wtrysków? Jak ona przebiega?

Wtryskiwacze bez wątpienia należą do grona podzespołów w układzie napędowym auta, w których precyzja działania ma ogromne znaczenie. Wtryski odpowiadają bowiem za dawkowanie paliwa do komory spalania silnika, a przez to narażone są na pracę w niesprzyjających warunkach. Biorąc to pod uwagę, jak i dość skomplikowaną budowę wtryskiwaczy, nawet dziwić może fakt, że w większości przypadków bezawaryjnie wytrzymują one duże przebiegi auta – z reguły wymagają pierwszej interwencji dopiero po pokonaniu ok. 200-250 tys. km. Na trwałość wtrysków wpływa jednak wiele czynników, głównie jakość tankowanego paliwa, ale w praktyce niemałe znaczenie ma również firma produkująca wtryskiwacze. Za bezawaryjne uchodzą m.in. wtryski Denso, Bosch czy Siemens, natomiast kiepskimi opiniami „cieszą się” podzespoły Delphi (stosowane np. w starszych odmianach silników 1.5 dCi).

Uszkodzone wtryski – objawy (diesel, benzyna)

Awaria wtryskiwaczy nie powinna umknąć uwadze kierowcy. Daje bowiem wiele objawów bezpośrednio przekładających się na charakterystykę pracy silnika, tj. zaburzających kulturę pracy i drastycznie obniżających przyjemność z jazdy (jak i bezpieczeństwo). W przypadku tak precyzyjnie pracujących podzespołów lepiej ich nie bagatelizować, bo usterka jednego wtrysku niekorzystnie wpłynie na funkcjonowanie pozostałych i w konsekwencji przełoży się na kondycję turbosprężarki, filtra DPF lub układu korbowo-tłokowego (może dość do wypalenia dziury w tłoku). Wtedy, oprócz wymiany wtryskiwaczy (a ta liczona jest w tysiącach złotych), będziemy musieli naprawić inne elementy lub nawet wykonać remont silnika.

Uszkodzone wtryski – objawy (diesel, benzyna). Jak rozpoznać awarię?

Do typowych objawów uszkodzonych wtrysków w silniku benzynowym zaliczamy m.in. trudności z odpaleniem silnika, nierówną pracę na biegu jałowym lub dymienie z wydechu (na czarno lub biało). W Dieslu też mogą one wystąpić, a także inne, charakterystyczne głównie dla jednostek o zapłonie samoczynnym. Należą do nich spadek mocy, przechodzenie w tryb awaryjny, zwiększenie zużycia paliwa, niepokojące odgłosy spod maski i gaśnięcie silnika „na luzie”.

Wtryskiwacze – jak sprawdzić ich stan?

Wymienione wyżej symptomy mogą, ale nie muszą sugerować usterki wtryskiwaczy, dlatego oczywiście nie można z góry przyjąć, że to właśnie w nich leży problem – szczególnie, że to jedne z najdroższych komponentów w układzie napędowym samochodu. Wtryski trzeba najpierw sprawdzić, a to wcale nie jest takie proste. Najskuteczniejszy efekt przyniesie bowiem wyjęcie ich z silnika (do tego potrzebne są tzw chwytaki) i diagnostyka kondycji wtrysków przy użyciu odpowiednich narzędzi, np. mikroskopu (pozwoli wykryć najmniejsze zabrudzenia) i precyzyjnych maszyn czyszczących. Mechanik oceni też stan wtryskiwaczy pod kątem wizualnym, m.in. stwierdzi lub wykluczy obecność korozji lub uszkodzeń mechanicznych.

Regeneracja wtryskiwaczy
Czasami już sama rozbiórka wtryskiwaczy pozwoli ocenić, czy nadają się one do regeneracji.

Nie obejdzie się zatem bez wizyty w warsztacie, a najlepiej w placówce wyspecjalizowanej w diagnostyce i naprawie wtryskiwaczy. Warto to zrobić, gdyż diagnostyka wtrysków odbywa się komputerowo i będziemy mieli wynik „czarno na białym”, co w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko manipulacji przez nieuczciwy warsztat.

Regeneracja wtryskiwaczy – jak przebiega?

Regeneracja wtryskiwaczy opiera się nie tylko na wymianie uszkodzonych części. Obejmuje m.in. montaż nowych elementów uszczelniających i profesjonalne czyszczenie, a także późniejszą weryfikację pracy wtryskiwacza. Przeważnie regeneracja wtrysku odbywa się w następujących krokach:

  1. Wymontowanie wtrysku z silnika i rozebranie go na części pierwsze;
  2. Wyczyszczenie każdej części wtryskiwacza myjką ultradźwiękową;
  3. Ponowne czyszczenie pod wysokim ciśnieniem, przy użyciu detergentu w wysokiej temperaturze;
  4. Wymiana uszkodzonych części wtryskiwacza;
  5. Wymiana elementów uszczelniających wtrysku;
  6. Złożenie wtryskiwacza w całość;
  7. Przeprowadzenie testów weryfikujących: testu rozpylenia, testu porównawczego dawek wtryskowych (we wtryskach common rail), testu ciśnienia otwarcia;
  8. Przeprowadzenie pomiaru obwodu elektrycznego.
Regeneracja wtryskiwaczy
Wyjęcie i rozbiórkę wtryskiwacza lepiej powierzyć specjalistycznym firmom posiadającym odpowiednie zaplecze techniczne.

Regeneracja wtryskiwaczy – cena

Zregenerowanie typowych wtryskiwaczy common rail z reguły kosztuje ok. 250-500 zł za sztukę. Cena usługi uzależniona jest m.in. od kosztów części wtryskiwacza i zakresu prac w warsztacie. Drożej oczywiście wyjdzie kompleksowa regeneracja wtrysku (z czyszczeniem, weryfikacją uszkodzeń i testem naprawionego wtryskiwacza) w oparciu o markowe części. Należy zatem przyjąć, że regeneracja wtrysków w aucie osobowym pochłonie ok. 1000-3000 zł. Z podobnymi kosztami mogą się liczyć właściciele aut z pompowtryskiwaczami (np. w silnikach TDI). Warto podkreślić, że regeneracja często nie jest możliwa w przypadku wtryskiwaczy piezoelektrycznych, choć niektóre firmy mają taką usługę w ofercie. Zwykle udzielają też gwarancji – zazwyczaj 12 lub 24 miesiące.

Polecamy także:

Preparat do czyszczenia wtryskiwaczy. Czy jest skuteczny?

Naprawa wtryskiwaczy – czy jest skuteczna?

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji