PoradyPoradyRegeneracja alternatora. Ile kosztuje i czy warto ją zrobić?

Regeneracja alternatora. Ile kosztuje i czy warto ją zrobić?

Zamiast wymiany istnieje możliwość regeneracji alternatora. Czy ta operacja przyniesie korzyści? Jaka jest cena regeneracji alternatora?

Alternator w samochodzie bywa częścią bagatelizowaną, a to z powodu jej zazwyczaj wysokiej trwałości. Zdarza się, że fabryczny alternator wystarcza na całe „życie” samochodu, stąd nie każdy kierowca ma doświadczenia z jego ewentualną awarią. Takowe oczywiście mogą się zdarzyć i dają szereg objawów, z reguły bardzo charakterystycznych. Niestety, usterka alternatora potrafi unieruchomić samochód, dlatego nie można ich bagatelizować. Ta poważne konsekwencje wynikają z bardzo ważnej roli alternatora w aucie. Co to za część i za co odpowiada?

Alternator – co to takiego i po co jest w aucie?

Alternator bywa nazywany generatorem prądu w samochodzie. Odpowiada bowiem za dostarczanie energii potrzebnej do zasilania elementów układu elektrycznego auta, tj. świateł, elektrycznego wspomagania kierownicy czy dostępnego na pokładzie wyposażenia. Jednak ważniejszą funkcją, jaką pełni alternator, jest nieustanne doładowywanie akumulatora samochodu, a ten jest niezbędny do uruchomienia silnika. Bez sprawnego alternatora nie zajedziemy zatem daleko – konkretnie tyle, na ile wystarczy energia skumulowana w baterii. W zależności od poziomu naładowania, bez ładowanego na bieżąco akumulatora samochód przejedzie od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów, po czym zgaśnie i nie będzie możliwe ponowne odpalenie.

Alternator nie jest przesadnie skomplikowaną częścią, ale zawiera w sobie sporo elementów, które mogą się zepsuć. Jego praca jest uzależniona od paska klinowego, który łączy silnik z kołem pasowym alternatora. Uruchomienie jednostki napędowej aktywuje alternator (powoduje ruch paska, a co za tym idzie – koła pasowego) i pozwala mu wytworzyć prąd zmienny, który następnie jest przekształcany w prąd stały i trafia do odbiorników prądu w samochodzie. Elementy alternatora to m.in. rotor i stojan (wytwarzają energię elektryczną), regulator napięcia (kontroluje moc wytwarzaną przez alternator), prostownik (zmienia prąd zmienny w stały), łożyska, szczotkotrzymacz, komutator i sprzęgło alternatora.

Regulator napięcia alternatora – objawy usterki i koszty wymiany

Alternator – objawy awarii

Sygnałem mogącym zwiastować usterkę alternatora powinno być zapalenie się lub miganie kontrolki ładowania na zestawie wskaźników. Oznacza ona, że akumulator nie jest doładowywany i niebawem jego zasoby się wyczerpią, a auto zgaśnie i już nie odpali. Kłopoty z alternatorem oznaczają tym samym, że bateria szybko się rozładuje nawet gdy stała długo pod prostownikiem. Poza tym mogą nie działać elementy wyposażenia auta, albo pracować z niepełną skutecznością (np. przygasają światła, ewentualnie rozjaśniają się przy dodaniu gazu na postoju). Uszkodzony alternator czasami wydaje z siebie niepożądane odgłosy, nasilające się zwykle na wyższych obrotach silnika.

Regeneracja alternatora
Poza samym alternatorem uszkodzeniu może ulec również napędzający go pasek, dlatego warto systematycznie kontrolować jego stan.

Regeneracja alternatora – na czym polega?

Alternator nierzadko ulega awarii wskutek kontaktu z wodą (lub inną substancją) lub nagromadzenia się w nim zanieczyszczeń. Dochodzą do tego ewentualne uszkodzenia mechaniczne lub wyeksploatowanie któregoś z elementów. Samemu jednak trudno ocenić, co dokładnie zawiodło w alternatorze, lub czy w ogóle wina leży właśnie w nim, dlatego diagnostykę lepiej powierzyć mechanikowi posiadającemu wiedzę i odpowiednie zaplecze techniczne. Po ustaleniu przyczyny można zdecydować się na naprawę alternatora, regenerację alternatora lub wymianę na nowy produkt.

Biorąc pod uwagę ceny markowych alternatorów (od 500 zł do nawet kilku tysięcy złotych), lepszym rozwiązaniem od kupna taniego zamiennika może być regeneracja „starego” alternatora, po której będzie wyglądał i pracował jak nowy. Skąd taka pewność? Każda regeneracja wiąże się z wyjęciem alternatora i rozbiórce go na części pierwsze. Fachowiec następnie sprawdza wszystkie elementy alternatora i wymienia te zepsute, a pozostałe gruntownie czyści i zabezpiecza. Regeneracja daje też spory efekt wizualny, bo w jej ramach odświeżana zostaje obudowa alternatora, a całość poskręcana na nowych śrubach.

Objawy uszkodzonego alternatora – jak je rozpoznać?

Ile kosztuje regeneracja alternatora?

Ceny regeneracji alternatora uzależnione są od wielu czynników – głównie stopnia skomplikowania alternatora (a co za tym idzie, jego demontażu, rozbiórki, ponownego złożenia i montażu w aucie), ale też kosztów zakupu nowych części. Zazwyczaj trzeba się nastawić na łączne koszty rzędu 100-500 zł. To z reguły i tak sporo mniej od nowego alternatora uznanej firmy produkującej części, ale bywa, że więcej od nowego alternatora w formie zamiennika. Decyzję o tym, co wybrać, użytkownik auta musi podjąć sam, ewentualnie skonsultować tą kwestię z mechanikiem.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji