PoradyPoradyCo ile wymieniać filtr paliwa? Czym grożą zaniedbania wymiany filtra paliwowego?

Co ile wymieniać filtr paliwa? Czym grożą zaniedbania wymiany filtra paliwowego?

Wielu kierowców pamięta o wymianach filtrów kabinowego i oleju, ale całkowicie pomija zmianę filtra paliwowego. Co ile wymieniać filtr paliwa? Jakie są konsekwencje zaniedbań w tym zakresie?

Użytkowanie samochodu opiera się na systematycznych wymianach części eksploatacyjnych. Poza płynami (oleje, płyny chłodnicze/wspomagania itp.) trzeba dbać o regularną wymianę różnego rodzaju filtrów. Kierowcy z reguły pamiętają o zmianach dwóch filtrów – olejowego i kabinowego. Pierwszego z uwagi na powiązanie z rutynową czynnością podczas wymiany oleju silnikowego, drugiego zazwyczaj po stwierdzeniu objawów zużycia, takich jak przykry zapach w kabinie lub osłabienie wydajności klimatyzacji.

Rola filtra paliwowego w samochodzie

W samochodzie jest jeszcze jeden bardzo istotny filtr, który mimo wszystko zachowuje pełną sprawność przez długi czas i z tego powodu bywa bagatelizowany przez użytkowników. Mowa o filtrze paliwa, chroniącym silnik przed poborem zanieczyszczonej benzyny/oleju napędowego, ale też izolującym zawarte w paliwie cząsteczki wody (wskutek skraplania się pary wodnej w zbiorniku lub odkładania się wody w sprzyjających temu procesowi warunkach zimowych). Z tego powodu filtry paliwa posiadają zbierające wodę odstojniki. Gdy nadejdzie mróz, powstały lód ogranicza drożność filtra lub ją całkowicie zaburza, co pociągnie za sobą kosztowne konsekwencje z uszkodzeniem pompy wtryskowej i wtryskiwaczy włącznie. W nowoczesnych silnikach te elementy są wyjątkowo wrażliwe na obecność wszelkich zabrudzeń i wody w paliwie, gdyż pracują pod bardzo wysokim ciśnieniem i z wyśrubowaną precyzją.

Co ile wymieniać filtr paliwa?

Koszty wymiany wtryskiwaczy oscylują w granicach tysiąca/tysięcy złotych za sztukę. Podobną kwotę, z tym że za komplet, zapłacimy przy rozważeniu tańszej opcji regeneracji wtrysków. Jak widać są to znaczne sumy, dlatego lepiej przestrzegać zalecanych przez producentów aut terminów wymiany filtrów paliwa. Niektórzy wymagają jej co każde 30 tys. km, w innych samochodach 60 lub 100, a nawet 120 tys. km. Jeśli auto dużo jeździ i ma pod maską silnik wysokoprężny, warto przyjąć zasadę wymieniania filtra paliwowego przy okazji każdej wymiany oleju. Za najodpowiedniejszy okres w roku należy przyjąć przełom lata i jesieni, gdyż to właśnie on przynosi pierwsze przymrozki, czyli warunki sprzyjające odkładaniu się w filtrze zanieczyszczeń i wody.

Objawy zapchanego filtra paliwowego

Na pewno trzeba zajrzeć do filtra paliwowego, gdy silnik dręczą typowe objawy nieprawidłowości w układzie paliwowym. Jeśli jednostka napędowa przerywa, traci moc, nie chce wkręcać się w obroty lub ma problemy z uruchomieniem, być może zawinił właśnie dawno niewymieniany filtr paliwa. W nowszych samochodach o wymianie przypominają odpowiednie kontrolki (w tym check engine) lub komunikaty na zestawie wskaźników: niekiedy też zalecają opróżnienie odstojnika z nadmiaru wody. Lekceważące podejście wielu kierowców nierzadko prowadzi do sytuacji, gdy mechanik w kilkunastoletnim aucie zmienia filtr jeżdżący w nim od nowości.

Gdzie jest filtr paliwa w aucie?

Filtr paliwa przeważnie ma postać puszki wykonanej z metalu lub przezroczystego plastiku z umieszczonym w środku wkładem. Czasami wymienia się całość, czasami wystarczy jedynie sam wkład. Z reguły znajduje się on w okolicach kielichów kolumn McPhersona, przy ścianie grodziowej komory silnikowej lub niżej, przy zbiorniku paliwa (lub w nim) albo wzdłuż przewodów paliwowych.

Jak wymienić filtr paliwowy?

Gdy zlokalizujemy filtr, trzeba zacisnąć odchodzące od niego gumowe zakończenia przewodów, zdjąć opaski zaciskowe, wyjąć stary filtr i zmienić sam wkład lub włożyć nowy filtr zgodnie z kierunkiem przepływania paliwa. Po wszystkim należy złożyć całość w odwrotnej kolejności. Jeśli filtr paliwa umieszczony jest w trudno dostępnym miejscu lub wymaga użycia specjalistycznych narzędzi, wymianę musimy zlecić mechanikowi.

To jednak nie wszystko – trzeba jeszcze „pomóc” pompie odpowiednio pobrać paliwo. W tym celu należy kilkakrotnie przekręcić kluczyk w pozycję zapłonu i chwilę poczekać. W dieslach z kolei wymagane jest odpowietrzenie układu paliwowego. W nowszych konstrukcjach odbywa się automatycznie po przekręceniu kluczyka i chwilowym utrzymaniu go w pozycji zapłonu. Starsze jednostki wysokoprężne mają z kolei urządzenia do ręcznego odpowietrzania – dedykowaną pompkę (zgrubienie na przewodach paliwowych) albo przycisk na obudowie filtra paliwa. Trzeba je naciskać aż do momentu napełnienia całego układu paliwem.

Niektóre rodzaje filtrów należy przed zmianą zalać odpowiednim paliwem.

Ile kosztuje wymiana filtra paliwa?

Filtry paliwa kosztują od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Jako że nie jest to skomplikowana czynność, zazwyczaj przebiegająca bez dodatkowych niespodzianej, mechanicy z reguły „kasują” za nią w granicach 40-120 zł.

Polecamy również:

Co ile wymieniać filtr kabinowy? Rodzaje filtrów i lokalizacje

Co ile wymieniać olej silnikowy? Jak często zmieniać olej w aucie?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji