PoradyPoradySOHC. Co to za typ rozrządu? Czym się różni od DOHC, OHC...

SOHC. Co to za typ rozrządu? Czym się różni od DOHC, OHC i OHV?

SOHC. Co to za typ rozrządu? Czym różni się od silnika DOHC i OHV? Jakie ma wady, zalety i charakterystykę?

Silnik spalinowy jest urządzeniem, które zamienia energię chemiczną paliwa na energię mechaniczną – to oczywiście totalne podstawy. Aby to zrobić, silnik potrzebuje systemu, który kontroluje dopływ paliwa i powietrza do cylindrów, a także odprowadzanie spalin. Jak to wygląda w przypadku rozrządu typu SOHC?

System odprowadzania spalin, dopływu paliwa i powietrza do cylindrów nazywa się w uproszczeniu rozrządem i składa się z wałka rozrządu, zaworów, popychaczy, sprężyn i innych elementów. Wałek rozrządu jest wałem z krzywkami, które poruszają zaworami, otwierając je i zamykając w odpowiednim momencie. Zawory są umieszczone w głowicy cylindrów, czyli górnej części silnika, gdzie zachodzi proces spalania. Istnieją różne rodzaje rozrządu, w zależności od położenia wałka rozrządu i liczby zaworów na cylinder. W tym tekście skupimy się na jednym z nich, czyli SOHC.

SOHC – co to znaczy? Co to za rodzaj rozrządu?

SOHC to skrót od angielskiej nazwy „single over head camshaft”, co oznacza pojedynczy górny wałek rozrządu. Ten typ silnika ma tylko jeden wałek rozrządu umieszczony w głowicy silnika. W silniku SOHC najczęściej występuje jeden zawór ssący i jeden zawór wydechowy na cylinder, choć czasem może być ich więcej. Wałek rozrządu może napędzać zawory bezpośrednio lub za pomocą wahaczy, popychaczy lub łożysk wzdłużnych.

Reasumując, SOHC to oznaczenie silnika z pojedynczym górnym wałkiem rozrządu co oznacza, że w głowicy silnika znajduje się tylko jeden wałek rozrządu, który steruje pracą zaworów. Zawory są odpowiedzialne za doprowadzanie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów i odprowadzanie spalin. Wałek rozrządu jest połączony z wałem korbowym, który obraca się dzięki sile tłoków. Wałek rozrządu ma na sobie krzywki, które naciskają na zawory lub na elementy pośrednie, takie jak wahacze czy popychacze. W ten sposób wałek rozrządu otwiera i zamyka zawory w odpowiednim czasie i kolejności, zapewniając prawidłowy cykl pracy silnika.

Czym się różni rozrząd SOHC od DOHC, OHC i OHV?

Rozrząd SOHC różni się od innych typów rozrządu głównie położeniem i liczbą wałków rozrządu. OHC to ogólna nazwa dla rozrządu z górnym wałkiem rozrządu, czyli takiego, który znajduje się w głowicy silnika. OHC dzieli się na SOHC i DOHC. DOHC to skrót od „double over head camshaft”, co oznacza podwójny górny wałek rozrządu. W silniku DOHC są dwa wałki rozrządu w głowicy, jeden dla zaworów ssących, a drugi dla zaworów wydechowych. Dzięki temu można zwiększyć liczbę zaworów na cylinder (zwykle cztery) i lepiej dostosować fazę rozrządu do warunków pracy silnika. DOHC jest bardziej zaawansowanym i wydajnym rozwiązaniem niż SOHC, ale też droższym i skomplikowanym.

DOHC
Silniki z rozrządem DOHC stały się na tyle popularne, że konstrukcje SOHC stały się graczami drugiego planu.

OHV to skrót od „over head valve”, co oznacza górny zawór. Jest to nazwa dla rozrządu, w którym wałek rozrządu znajduje się pod głowicą silnika, a nie nad nią. Wałek rozrządu napędza zawory za pomocą dźwigni, które przechodzą przez otwory w głowicy. Zawory są ustawione w kształcie litery V nad cylindrami. Rozrząd OHV jest prostszy i tańszy niż OHC, ale ma też swoje wady, takie jak większa masa ruchoma, większe zużycie i gorsze chłodzenie.

Co jest lepsze – silnik SOHC czy silnik DOHC?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ oba typy rozrządu mają swoje zalety i wady. SOHC jest prostszy, lżejszy i tańszy w produkcji i naprawie niż DOHC. SOHC jest też lepszy dla silników o niskich i średnich obrotach, ponieważ zapewnia lepsze napełnianie cylindrów i większy moment obrotowy. DOHC jest lepszy dla silników o wysokich obrotach, ponieważ zapewnia lepsze opróżnianie cylindrów i większą moc. DOHC pozwala też na zastosowanie większej liczby zaworów na cylinder i zmiennych faz rozrządu, co poprawia wydajność i elastyczność silnika. DOHC jest więc bardziej zaawansowany i nowoczesny niż SOHC, ale też droższy i trudniejszy w regulacji.

SOHC – zalety i wady

Podsumowując, rozrząd SOHC ma następujące zalety i wady:

Zalety:

  • prostota i niska masa;
  • niższy koszt produkcji i naprawy;
  • lepsze napełnianie i moment obrotowy przy niskich i średnich obrotach;
  • mniejsze zużycie paliwa i emisja spalin.

Wady:

  • ograniczona liczba zaworów na cylinder (zwykle dwa);
  • gorsza wydajność i moc przy wysokich obrotach;
  • mniejsza elastyczność i możliwość regulacji fazy rozrządu.
Redakcja poleca:

Więcej na temat rozrządu DOHC

Więcej na temat rozrządu OHC

Więcej na temat rozrządu OHV

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji