PoradyPoradySilnik dolnozaworowy (SV). Czym się wyróżnia i jaki ma rozrząd?

Silnik dolnozaworowy (SV). Czym się wyróżnia i jaki ma rozrząd?

Czym się wyróżnia silnik dolnozaworowy (SV)? Jak pracuje i jaką ma charakterystykę? Jaki jest rozrząd silnika dolnozaworowego?

Silnik dolnozaworowy to rodzaj silnika spalinowego, w którym wałek rozrządu znajduje się poniżej cylindra, a zawory umieszczone są w bloku silnika. Ten bądź co bądź archaiczny napęd jest znany wielu Polakom z zastosowania w kilku samochodach z PRL: były masowo produkowane i oferowane m.in. w FSO Warszawie M20 (i kilku nowszych) oraz w dostawczych Żukach i Nysach, a nawet w Tarpanach.

Czym różni się silnik górnozaworowy (SV) od dolnozaworowego?

Silnik górnozaworowy to taki, w którym wałek rozrządu znajduje się w głowicy silnika, a zawory umieszczone są nad tłokiem. Jest to rozwiązanie, które zapewnia lepsze napełnianie i opróżnianie cylindra, większy stopień sprężania, wyższą moc i sprawność silnika. Silnik górnozaworowy może mieć jeden lub dwa wałki rozrządu w głowicy, oznaczane odpowiednio jako SOHC (ang. single overhead camshaft) lub DOHC (ang. double overhead camshaft). Silnik górnozaworowy może być również nazywany silnikiem OHC (ang. overhead camshaft).

Silnik spalinowy dolnozaworowy – rozrząd

Silnik dolnozaworowy z kolei to taki, w którym wałek rozrządu znajduje się w skrzyni korbowej, a zawory umieszczone są w bloku silnika. Jest to rozwiązanie, które wiąże się z innym systemem rozrządu niż w silniku górnozaworowym. Zawory są sterowane bezpośrednio przez krzywki wałka rozrządu, a nie przez dźwignie, popychacze lub łańcuchy. Silnik dolnozaworowy może być również nazywany silnikiem SV (ang. side valve) lub F-head.

Silnik górnozaworowy i dolnozaworowy różnią się więc przede wszystkim położeniem wałka rozrządu i zaworów, co ma wpływ na kształt i objętość komory spalania, sposób spalania mieszanki, stopień sprężania, moc i sprawność silnika. Silnik górnozaworowy ma zazwyczaj mniejszą komorę spalania, lepsze spalanie mieszanki, wyższy stopień sprężania, większą moc i sprawność niż silnik dolnozaworowy. Silnik dolnozaworowy ma zazwyczaj większą komorę spalania, gorsze spalanie mieszanki, niższy stopień sprężania, mniejszą moc i sprawność niż silnik górnozaworowy.

Silnik dolnozaworowy Warszawa
Silniki dolnozaworowe M20 w produkowanych w FSO Warszawach to tak naprawdę radzieckie jednostki wywodzące się od konstrukcji Dodge’a pamiętającej jeszcze lata przedwojenne.

Jak rozpoznać silnik dolnozaworowy?

Silnik dolnozaworowy można rozpoznać po kilku charakterystycznych cechach, które odróżniają go od silnika górnozaworowego. Oto niektóre z nich:

  • Silnik dolnozaworowy ma bardzo prostą budowę głowicy, która nie zawiera żadnych elementów ruchomych, takich jak wałek rozrządu, dźwignie, popychacze czy łańcuchy. Głowica jest zazwyczaj płaska lub lekko wypukła, a jej wysokość jest niewielka.
  • Silnik dolnozaworowy ma zawory umieszczone w bloku silnika, w płaszczyźnie jego styku z głowicą. Zawory są ułożone poziomo, równolegle do osi cylindra, i są sterowane bezpośrednio przez krzywki wałka rozrządu. Zawory są zazwyczaj małe i mają niewielki skok.
  • Silnik dolnozaworowy ma wałek rozrządu umieszczony w skrzyni korbowej, poniżej cylindra. Wałek rozrządu jest zazwyczaj smarowany olejem z miski olejowej i jest napędzany przez koło zębate lub łańcuch z wału korbowego. Wałek rozrządu ma zazwyczaj cztery krzywki na każdy cylinder, po dwie na każdy zawór.
  • Silnik dolnozaworowy ma komorę spalania o nieregularnym kształcie, z dodatkowymi kanałami łączącymi ją z zaworami. Komora spalania jest zazwyczaj duża i ma dużą powierzchnię ścianek, co ogranicza stopień sprężania i spalanie mieszanki. Świeca zapłonowa jest zazwyczaj umieszczona idealnie w osi cylindra, co ułatwia montaż i wymianę.

Jak działa silnik dolnozaworowy?

Silnik dolnozaworowy działa na tej samej zasadzie co silnik górnozaworowy, czyli na cyklu czterosuwowym, składającym się z suwu ssania, sprężania, pracy i wydechu. Różnica polega na tym, że w silniku dolnozaworowym zawory są sterowane bezpośrednio przez wałek rozrządu, umieszczony w skrzyni korbowej, a nie przez dźwignie, popychacze lub łańcuchy, umieszczone w głowicy silnika. Oto jak przebiega cykl czterosuwowy w silniku dolnozaworowym:

  • Suw ssania: tłok porusza się z góry na dół, tworząc podciśnienie w cylindrze. Zawór ssący, sterowany przez krzywkę wałka rozrządu, otwiera się i pozwala na wlot mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindra przez kanał ssący w bloku silnika. Zawór wydechowy jest zamknięty.
  • Suw sprężania: tłok porusza się z dołu na górę, sprężając mieszankę w cylindrze. Zawór ssący i zawór wydechowy są zamknięte. Świeca zapłonowa iskrzy i zapala mieszankę.
  • Suw pracy: tłok porusza się z góry na dół, napędzany przez ciśnienie gazów spalinowych, powstałych w wyniku spalania mieszanki. Zawór ssący i zawór wydechowy są zamknięte. Tłok przenosi siłę na korbowód i wał korbowy, który obraca się o pół obrotu.
  • Suw wydechu: tłok porusza się z dołu na górę, wypychając spaliny z cylindra. Zawór wydechowy, sterowany przez krzywkę wałka rozrządu, otwiera się i pozwala na wylot spalin przez kanał wydechowy w bloku silnika. Zawór ssący jest zamknięty. Wał korbowy obraca się o kolejne pół obrotu i cykl się powtarza.
Silnik dolnozaworowy Żuk Nysa Tarpan
Silniki M20 montowano do lat 70. w dostawczych Nysach i Żukach, a także w Tarpanach. Jego wersja rozwojowa, czyli S-21, była już silnikiem górnozaworowym. Przetrwał on na rynku aż do 1993 roku.
Redakcja poleca:

OHV. Co to za typ silnika? Jak działa OHV?

Silnik bokser. Co to jest i jak działa bokser?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji