PoradyPoradyOHC. Co to za typ silnika? Jak działa OHC?

OHC. Co to za typ silnika? Jak działa OHC?

Dociekliwe osoby chętnie sprawdzają, jaki rodzaj rozrządu posiada dana jednostka napędowa. Przykładem może być OHC. Co to jest OHC i jak działa?

Co to jest rozrząd OHC? Czym się różni od OHV?

OHC, czyli Overhead Camshaft, to rodzaj układu rozrządu w silnikach spalinowych, w którym wałek (lub wałki) rozrządu umieszczone są bezpośrednio w głowicy silnika. Jest to alternatywna konstrukcja w stosunku do tradycyjnego układu OHV (Overhead Valve), gdzie wałek rozrządu umieszczony jest w bloku silnika. OHC jest również często określane jako SOHC (Single Overhead Camshaft) lub DOHC (Double Overhead Camshaft), w zależności od liczby wałków rozrządu. W SOHC stosuje się jeden wałek rozrządu, natomiast w DOHC – dwa wałki rozrządu. Za napędzanie wałka/wałków odpowiada napęd rozrządu, realizowany za pośrednictwem paska lub łańcucha rozrządu, ewentualnie kół zębatych.

Zasada działania OHC

Każda konstrukcja silnika ma swoje charakterystyczne rozwiązania. W przypadku silników z układem rozrządu OHC jest to m.in.

  1. Umieszczenie wałków rozrządu w głowicy cylindrów. OHC oznacza, że wałek/wałki rozrządu, czyli elementy sterujące otwieraniem i zamykaniem zaworów, są umieszczone bezpośrednio w głowicy silnika, podczas gdy w tradycyjnym układzie OHV wałek ten znajduje się w bloku silnika. Z tego powodu OHC bywa nazywany głowicowym wałkiem rozrządu lub górnym wałkiem rozrządu.
  2. Bezpośredni napęd zaworów. Wałki rozrządu OHC są bezpośrednio połączone z zaworami, co oznacza, że nie ma potrzeby stosowania dodatkowych dźwigni lub innych elementów mechanicznych, jak to ma miejsce w przypadku układu OHV.
  3. Precyzyjna kontrola zaworów. Dzięki bezpośredniemu umieszczeniu wałka/wałków rozrządu nad zaworami, OHC umożliwia precyzyjną kontrolę nad czasem i sekwencją otwierania i zamykania zaworów. To pozwala na lepszą efektywność silnika, poprawiając przepływ gazów i zwiększając wydajność.

Jakie są rodzaje układów OHC?

Istnieją dwa podstawowe rodzaje układu rozrządu OHC.

  1. SOHC (Single Overhead Camshaft). W SOHC znajduje się jeden wałek rozrządu w głowicy cylindrów, sterujący jednocześnie wszystkimi zaworami w cylindrach. Jest to prostsza konstrukcja, stosowana głównie w silnikach o niższej mocy.
  2. DOHC (Double Overhead Camshaft). W DOHC są dwa wałki rozrządu, zazwyczaj jeden steruje zaworami dolnymi, a drugi górnymi. Jest to bardziej zaawansowana i skomplikowana konstrukcja, stosowana w silnikach o wyższej wydajności.
DOHC
Rozrząd DOHC to nieco bardziej skomplikowana konstrukcja, ale i tak rozpowszechniona na dużą skalę – do tego stopnia, że nawet popularniejsza od prostszego SOHC.

Jakie są zalety i wady rozrządu OHC?

Jak każda technologia, również układ wałków rozrządu OHC ma swoje duże zalety, ale i znaczące wady.

Zalety OHC:

  1. Wyższe obroty silnika. Silniki OHC są zazwyczaj zdolne do osiągania wyższych obrotów niż silniki OHV (Overhead Valve), co może przyczynić się do lepszej wydajności i osiągów.
  2. Mniejsze zużycie paliwa. Dzięki lepszej kontroli nad procesem spalania, silniki OHC mogą być bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa.
  3. Lżejsza konstrukcja. Konstrukcja silnika OHC może być lżejsza, co przyczynia się do lepszej dystrybucji masy pojazdu.
  4. Lepsza kontrola nad rozrządem. Umieszczenie wałków rozrządu nad głowicą cylindra umożliwia bardziej precyzyjną kontrolę nad otwieraniem i zamykaniem zaworów, co może poprawić efektywność spalania.
  5. Mniejsze straty energii. Silniki OHC mogą generować mniejsze straty energii związane z tłokami i korbowodem, co może wpłynąć na efektywność silnika.
  6. Większa moc. Dzięki lepszej kontroli nad procesem spalania oraz wyższym obrotom silniki OHC mogą generować większą moc w porównaniu do innych konstrukcji.

Wady OHC:

  1. Skomplikowana konstrukcja. Silniki OHC są zazwyczaj bardziej skomplikowane niż niektóre inne typy silników, co może wpłynąć na koszty produkcji, konserwacji i napraw.
  2. Większe zużycie paliwa w niższych obrotach. W porównaniu do niektórych silników OHV, silniki OHC mogą być mniej efektywne w niższych zakresach obrotów.
  3. Wyższe koszty napraw. Naprawy silników OHC mogą być kosztowniejsze ze względu na bardziej skomplikowaną konstrukcję i trudniejszy dostęp do niektórych elementów.
  4. Większe ryzyko awarii paska rozrządu. Silniki OHC często korzystają z paska rozrządu, który może wymagać regularnej wymiany. Jeśli pasek pęknie, może dojść do poważnych uszkodzeń silnika.
  5. Wymaga precyzyjnej konserwacji. Silniki OHC wymagają precyzyjnej konserwacji i regularnej wymiany oleju, co może wpłynąć na koszty utrzymania pojazdu.
SOHC
Silniki z rozrządem SOHC spotkamy głównie w niedrogich modelach, w których osiągi schodzą na drugi plan.

Silnik OHC – podsumowanie

OHC to zaawansowany układ rozrządu stosowany w silnikach spalinowych, który umożliwia precyzyjną kontrolę nad ruchem zaworów. Dzięki bezpośredniemu umieszczeniu wałków w głowicy cylindrów ten układ przyczynia się do poprawy wydajności, mocy i reakcji silnika. OHC występuje w dwóch głównych odmianach: SOHC, gdzie jest jeden wałek rozrządu, oraz DOHC, gdzie są dwa wałki. Oba rodzaje mają swoje zalety i wady, a wybór zależy głównie od konkretnych wymagań i celów projektu silnika.

Polecamy również:

DOHC. Co to za typ silnika? Jak działa DOHC?

Za co odpowiada rozrządu? Jakie są rodzaje napędu rozrządu?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji