PoradyPoradyDOHC. Co to za typ silnika? Jak działa DOHC?

DOHC. Co to za typ silnika? Jak działa DOHC?

Przy szczegółowych opisach silnika można zauważyć oznaczenie „DOHC”. Co ono oznacza? W jakich silnikach i autach jest stosowane to oznaczenie? Jakie są różnice pomiędzy SOHC a DOHC?

Co to znaczy DOHC?

DOHC to skrót od „Double Overhead Camshaft”, co oznacza, że silnik ten ma dwa wałki rozrządu umieszczone nad głowicą cylindra. Jest to typ silnika spalinowego, w którym wałki rozrządu kontrolują otwieranie i zamykanie zaworów w głowicy cylindra. W porównaniu do silników SOHC (Single Overhead Camshaft), które mają tylko jeden wałek rozrządu nad głowicą cylindra, silniki DOHC pozwalają na bardziej precyzyjną kontrolę nad pracą zaworów, co może przekładać się na wydajniejszą pracę silnika i większą moc.

Silniki DOHC są często stosowane w bardziej zaawansowanych pojazdach, m.in. w samochodach sportowych, luksusowych lub o dużej mocy silnika. Dzięki ich konstrukcji można osiągnąć lepsze osiągi i wydajność. Z drugiej zaś strony takie silniki wymagają bardziej skomplikowanej konstrukcji i obsługi niż silniki SOHC.

Poniżej przedstawiamy najważniejszą charakterystykę silników DOHC.

  1. Kontrola zaworów. W silnikach spalinowych wałki rozrządu pełnią kluczową rolę w kontrolowaniu otwierania i zamykania zaworów w głowicy cylindra. W silnikach DOHC, każdy wałek kontroluje zawory jednej ze stron (zazwyczaj zawory dolotowe i wydechowe) dla każdego cylindra. Dzięki temu można osiągnąć większą precyzję w sterowaniu zaworami, co ma wpływ na osiągi silnika.
  2. Wydajność. Silniki DOHC często oferują lepszą wydajność w porównaniu do silników SOHC, ponieważ precyzyjna kontrola zaworów pozwala na lepszy przepływ powietrza i paliwa do cylindrów oraz efektywniejsze usuwanie spalin. To z kolei może przekładać się na większą moc i moment obrotowy, co jest istotne w pojazdach, gdzie wydajność i osiągi są kluczowymi kryteriami.
  3. Wysokie obroty. Silniki DOHC są często bardziej odpowiednie do pracy na wysokich obrotach niż silniki SOHC. Dzięki dwóm wałkom rozrządu i precyzyjnemu sterowaniu zaworami, silniki te mogą pracować na wyższych obrotach, co jest przydatne w pojazdach sportowych, gdzie niezbędny jest natychmiastowy dostęp do maksymalnej mocy przy wysokich prędkościach.
  4. Konstrukcja. Silniki DOHC mają bardziej skomplikowaną konstrukcję niż silniki SOHC, ponieważ zawierają dwa wałki rozrządu zamiast jednego. To oznacza, że wymagają one więcej elementów, takich jak dodatkowe krzywki, popychacze czy napinacze łańcuchów rozrządu. Konstrukcja ta może być bardziej kosztowna w produkcji i wymagać precyzyjniejszego montażu.
  5. Obsługa i serwis. Silniki DOHC mogą wymagać bardziej skomplikowanej obsługi i serwisu niż silniki SOHC ze względu na dodatkowe elementy i większą ilość detali. Wymagają regularnej kontroli i konserwacji, szczególnie jeśli chodzi o regulację rozrządu.
Silnik DOHC
Kiedyś silniki DOHC trafiały głównie do sportowych aut, ale od dłuższego czasu są na dużą skalę stosowane także w samochodach miejskich czy kompaktowych.

Jak działa układ DOHC?

Silnik DOHC działa poprzez kontrolowanie otwierania i zamykania zaworów w głowicy cylindra za pomocą dwóch wałków rozrządu umieszczonych nad głowicą. Oto działania, jakie zachodzą podczas pracy silnika DOHC:

  1. Rozrząd DOHC. Silnik DOHC wykorzystuje dwa wałki rozrządu: jeden do zaworów dolotowych (zaworów wlotowych) i drugi do zaworów wydechowych. Te wałki rozrządu są napędzane przez paski lub łańcuchy rozrządu od wału korbowego. Rozrząd jest tak zaprojektowany, aby otwierać i zamykać zawory w odpowiednich momentach podczas pracy silnika.
  2. Moment obrotowy. Silnik DOHC charakteryzuje się zazwyczaj wyższym współczynnikiem sprężania i pojemnością skokową, co pozwala na uzyskanie większego momentu obrotowego w porównaniu do niektórych innych typów silników. Dzięki dwóm wałkom rozrządu można dokładnie kontrolować, kiedy i jak długo zawory są otwarte, co wpływa na ilość powietrza i paliwa, które dostają się do cylindrów oraz w jaki sposób spaliny są usuwane.
  3. Przepływ powietrza. Precyzyjna kontrola zaworów przez wałki rozrządu DOHC pozwalają na optymalizację przepływu powietrza do i z cylindrów. To jest istotne dla wydajności silnika, ponieważ odpowiedni przepływ powietrza może przekładać się na większą moc i efektywniejsze spalanie paliwa. Dodatkowo stosowanie różnych wałków rozrządu np. o agresywniejszych krzywkach, pozwala w znaczący sposób zmienić charakterystykę pracy jednostki napędowej.
  4. Zasada działania. Podczas pracy silnika, wał korbowy obraca się, a wałki rozrządu DOHC otwierają i zamykają zawory w głowicy cylindra w odpowiednich momentach. Zawory dolotowe otwierają się, aby wpuścić mieszankę powietrza i paliwa do cylindra, a zawory wydechowe otwierają się, aby umożliwić usuwanie spalin. To proces, który zachodzi w każdym cylindrze w odpowiedniej kolejności, co napędza wał korbowy i generuje moc do napędu pojazdu.

Co jest lepsze? Silnik DOHC czy SOHC?

Nie można jednoznacznie stwierdzić, że SOHC (Single Overhead Camshaft) lub DOHC (Double Overhead Camshaft) jest lepsze, ponieważ wybór między nimi zależy od konkretnych potrzeb, zastosowań i priorytetów dla pojazdu. Oto kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze między silnikiem SOHC a DOHC:

  1. Wydajność. Silniki DOHC mają zazwyczaj lepszą wydajność i potencjał do wyższych mocy i momentów obrotowych, zwłaszcza w wysokich obrotach. Jeśli kierowcy zależy na wydajności i osiągach, DOHC może być lepszym wyborem.
  2. Koszty. Silniki SOHC są zazwyczaj tańsze w produkcji ze względu na prostszą konstrukcję z jednym wałkiem rozrządu. Jeśli priorytetem są koszty zakupu i eksploatacji pojazdu, SOHC może być bardziej ekonomicznym rozwiązaniem.
  3. Obsługa i serwis. Silniki SOHC mogą być łatwiejsze do obsługi i serwisowania, ponieważ mają mniej elementów, a regulacja rozrządu jest prostsza. Jeśli kluczową kwestię stanowi łatwość utrzymania pojazdu, SOHC może być korzystniejsze.
  4. Zastosowanie. SOHC jest często wystarczające do typowych zastosowań, takich jak pojazdy miejskie i codzienna jazda do pracy, szkoły etc. DOHC jest bardziej popularne w pojazdach sportowych, w których priorytetem są osiągi i przyjemność z dynamicznej jazdy.
  5. Przepływ powietrza i kontrola zaworów. DOHC oferuje precyzyjniejszą kontrolę zaworów i lepszy przepływ powietrza do cylindrów, co może przekładać się na wyższą wydajność. Jeśli kierowcy zależy na optymalnym wykorzystaniu powietrza i paliwa, DOHC może być lepszym wyborem.
Silnik DOHC
Silniki DOHC docenią kierowcy mający dynamiczny styl jazdy. Mogą być jednak droższe w serwisowaniu od jednostek SOHC.

Ostatecznie to cel użytkowania pojazdu decyduje o wyborze między SOHC a DOHC. Ważne jest, aby producent odpowiednio dostosował konstrukcję silnika do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Wielu producentów stosuje oba rodzaje silników w swojej ofercie, aby móc sprostać różnym potrzebom klientów w ramach jednego modelu.

Silnik DOHC – podsumowanie

Silniki DOHC są często stosowane w samochodach sportowych, luksusowych pojazdach i innych pojazdach, gdzie wydajność i precyzja są kluczowe. Jednakże silniki SOHC nadal są popularne w wielu pojazdach i oferują odpowiednie osiągi dla typowych zastosowań. Ostatecznie wybór między silnikiem DOHC a SOHC zależy od potrzeb danego pojazdu oraz preferencji kierowcy.

Polecamy również:

Ile kosztuje wymiana rozrządu?

Czujnik położenia wałka rozrządu. Gdzie jest? Jakie są objawy usterki?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji