Skoda Kamiq - nowy miejski crossover

Skoda Kamiq – nowy miejski crossover

Kamiq – tak będzie nazywać się nowy crossover/SUV w europejskiej ofercie Skody. Premiera modelu odbędzie się na początku marca 2019 roku, podczas salonu samochodowego w Genewie (3-17 marca).

Kamiq będzie kontynuować ofensywy Skody w segmencie SUV-ów i crosssoverów i dołączy do dwóch większych „braci” – kompaktowego Karoqa oraz większego Kodiaqa.

Śladem dwóch pozostałych SUV-ów Skody nazwa nowego modelu zaczyna się na „k” i kończy na „q”. Słowo „Kamiq” pochodzi z języka Inuitów (do niedawna znanych jako Eskimosi), którzy zamieszkują północną Kanadę i Grenlandię. Oznacza zdolność dopasowania się do każdej sytuacji, coś, co doskonale pasuje, „drugą skórę”.

Co ciekawe, Skoda Kamiq jest już oferowana w Chinach. Europejski model będzie jednak innym samochodem – azjatycki Kamiq (zobacz zdjęcie) ma blisko 4,4 m długości, ten „nasz” będzie mierzyć około 4,2 m.

Niedawno Skoda ujawniła zdjęciową zapowiedź nowego modelu:

Skoda nowy miejski crossover 2019
Skoda Kamiq – zapowiedź nowego miejskiego crossovera

Design Kamiqa będzie z dużym prawdopodobieństwem wzorowany na stylizacji prototypu Vision X, pokazanego podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2018 r.:

Nowy miejski crossover Skody technicznie i gabarytowo będzie odpowiednikiem Volkswagena T-Roca. Również skorzysta z modułowej platformy MQB (format A0). Mimo zwartego nadwozia (około 4,2 m) rozstaw osi ma wynosić około 2,6 m, a więc blisko aut kompaktowych. W rezultacie auto ma oferować ponadprzeciętnie przestronną kabinę.

Pod maskę modelu trafią jednostki znane z pozostałych modeli Skody oraz innych marek koncernu Volkswagen – w tym benzynowe, 3-cylindrowe silniki turbo 1.0 TSI (95 i 115 KM), mocniejszy benzynowy motor R4 turbo 1.5 TSI (prawdopodobnie 150 KM) oraz turbodiesel 1.5 TDI (około 90-115 KM). Skrzynie: ręczne (5 lub 6 biegów) lub dwusprzęgłowa, zautomatyzowana przekładnia DSG (7 przełożeń).

W związku z zastosowaniem platformy MQB A0 nie należy spodziewać się wersji 4×4 – w ofercie będą zapewne wyłącznie odmiany z napędem przednich kół.

Skoda podkreśla, że Kamiq połączy miejską zwinność z wygodą na dalszych trasach i znanymi przymiotami SUV-ów: wyższym usytuowaniem foteli, lepszą widocznością, łatwiejszym wsiadaniem i wysiadaniem oraz dużym prześwitem. W nowym modelu nie zabraknie także nowoczesnych systemów i rozwiązań technologicznych wspomagających kierowcę, jak choćby LED-owe reflektory czy system multimedialny z funkcjami online.

Skoda Kamiq będzie konkurować m.in. ze wspomnianym Volkswagenem T-Rokiem, a także z Seatem Aroną, Hyundaiem Koną, Peugeotem 2008, Renault Capturem, Citroenem C3 Aircrossem (czytaj test), Fiatem 500X, Jeepem Renegade’em czy Suzuki Vitarą.

Światowa premiera Skody Kamiq odbędzie się podczas salonu samochodowego w Genewie, trwającego w dniach 5-17 marca 2019 r.

***

AKTUALIZACJA, 6 lutego 2019 r.: Skoda dodała zdjęcie wnętrza Kamiqa. Architektura kokpitu jest kopią tego z najnowszej Skody Scali i przypomina nieco Seata Aronę. Uwagę zwracają: ergonomicznie, blisko dłoni umieszczony ekran multimediów (ale niestety z panelami dotykowymi zamiast fizycznych przycisków-skrótów), klasyczne instrumenty do sterowania wentylacją oraz… sporo tapicerki na boczkach drzwi. Widać też pokaźny schowek na smartfon (z ładowarką indukcyjną, zapewne opcjonalną, oraz łatwo dostępnymi gniazdami USB), podłokietnik oraz klasyczną dźwignię hamulca ręcznego – podobnie jak w przypadku Polo, przedstawiciele koncernu VW uznali najwyraźniej, że miejskie crossovery jeszcze nie „dorosły” do stosowania elektrycznego hamulca postojowego (czyt. to zbyt drogie rozwiązanie jak na tę klasę pojazdów).

Skoda Kamiq (2019) - deska rozdzielcza, kokpit, wnętrze
Skoda Kamiq (2019) – deska rozdzielcza, kokpit, wnętrze
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji