PoradyPoradySilnik 2JZ 3.0 R6 (Toyota/Lexus): opinie, awarie, usterki, rozrząd i spalanie

Silnik 2JZ 3.0 R6 (Toyota/Lexus): opinie, awarie, usterki, rozrząd i spalanie

Jednym z najbardziej legendarnych motorów współczesnej motoryzacji jest stosowany przez Toyotę i Lexusa silnik 2JZ. To rzędowa „szóstka”, która słynie z wybitnej trwałości oraz podatności na tuning. W zasięgu są moce przekraczające 2000 KM!

Rzędowe, sześciocylindrowe silniki nie są wyłącznie wyróżnikami BMW. Od lat z powodzeniem stosuje je Toyota. W latach 1965–1993 koncern używał rodziny oznaczonej literą M. W 1990 r. zaczęto zastępować je silnikami JZ, które były w użyciu aż do 2007 r. Rodzina JZ dzieli się na dwa podstawowe typy silników – oznaczony kodem 1JZ silnik 2.5 R6 oraz kultowe 2JZ, czyli 3.0 R6. Konwersja nie jest możliwa, bo większy silnik ma wyższy blok. Poza sześcioma cylindrami ich punktami wspólnymi są m.in. dwa wałki rozrządu w głowicy, 24-zaworowe głowice oraz paskowy napęd rozrządu.

Silnik 2JZ – wersje

Debiutujące w 1991 roku silniki 2JZ można podzielić na trzy główne linie – wolnossącą 2JZ-GE, podwójnie turbodoładowane 2JZ-GTE oraz wolnossące z bezpośrednim wtryskiem paliwa 2JZ-FSE. Faktyczna liczba odmian jest dużo większa, bo na przestrzeni lat Toyota m.in. różnicowała osprzęt, stopień sprężania, zaczęła stosować układ zmiennych faz zaworowych VVT-i oraz eksperymentowała z budową układu zapłonowego. Początkowo dwie turbiny montowano także w silnikach 1JZ-GTE, ale z czasem wprowadzono układ z jedną turbosprężarką.

Silnik 2JZ – awaryjność

Silnik 2JZ - Toyota LexusOgólna trwałość silnika 2JZ (a także bliźniaczego 1JZ) stoi na bardzo wysokim poziomie. Oczywiście należy spodziewać się problemów związanych z wiekiem jednostki – w tym zużycia koła pasowego, turbosprężarek, sparciałych uszczelek, powodujących wycieki oleju. Środek smarny może być też spalany. Jeżeli silnik był dotychczas rzetelnie serwisowany, to raczej nie należy spodziewać się jakichkolwiek problemów. Warto robić to u specjalisty, bo pojawiają się doniesienia o nietypowych usterkach – np. z napinaczem rozrządu (co ciekawe, silnik 2JZ-GTE ma bezkolizyjny rozrząd). Można się spotkać z informacjami, że motory z rodziny JZ dobrze znoszą eksploatację na… LPG.

Silnik 2JZ-GE - opinie trwalosc usterkoBardzo często ceny używanych silników świadczą o jego trwałości. Jeżeli dany motor się psuje, to automatycznie zapotrzebowanie na używane jednostki. Za używany silnik 2JZ, w zależności od typu i przebiegu, trzeba zapłacić 8-32 tysięcy złotych. Niezwykle wysokie kwoty nie wynikają jednak z niskiej trwałości silnika. Sprzedający wiedzą, że to kultowy motor, który jest często swapowany, czyli przeszczepiany do innych samochodów, nierzadko służących do driftu. Doszło do tego, że potencjalni nabywcy coraz częściej szukają alternatyw – chociażby w postaci niedocenianych dotychczas, a również trwałych silników R6, V6 i V8 Mercedesa.

Silnik 2JZ – podatność na tuning

Silnik 2JZ - opinie usterki spalanieSławę silnikom 2JZ przyniosła obecność w Toyocie Suprze oraz podatność na tuning. Motor stanowił godnego rywala stosowanego przez Nissana silnika RB26DETT. Pasjonaci modyfikowania pojazdów twierdzą, że bez modyfikowania tłoków, korbowodów czy wału można bez trudu celować w 800 KM (silniki 1JZ wytrzymują do ok. 700 KM). Kres możliwości leży znacznie wyżej. W tym celu konieczne jest m.in. zastąpienie fabrycznych tłoków kutymi. Wbrew temu, co można przeczytać na różnych forach, seryjnie produkowane silniki z rodziny JZ nie miały kutych tłoków. Kuty jest natomiast wał, montowano natryski oleju na denka tłoków, a wykonywany z żeliwa blok zniesie niemal wszystko.

Toms Castrol SupraW przypadku tuningu nie ma większego znaczenia, czy prowadzone są modyfikacje doładowanego silnika 2JZ-GTE czy wolnossącego 2JZ-GE 3.0 VVT-i – na rynku akcesoriów nie brakuje części, zestawów do konwersji na wersję z turbo i sprawdzonych przepisów na uzyskanie konkretnych mocy. Co równie ważne – elementy do tuningu silnika 2JZ nie kosztują więcej niż porównywalne do wzmacniania innych samochodów, a mamy możliwość uzyskania imponujących parametrów przy utrzymaniu trwałości motoru. Jedna z dróg rozwoju jest połączenie różnych komponentów silników 1JZ i 2JZ, które powodują powstanie jednostki nieoficjalnie znanej jako 1.5JZ.

Silnik 2JZ – występowanie

Lexus GS300

Wolnossące wersje silnika 2JZ spotkamy w takich autach, jak:
Toyota Altezza AS 300/Lexus IS 300
Toyota Aristo/Lexus GS 300
Toyota Crown/Crown Majesta
Toyota Mark II/Chaser/Cresta
Toyota Origin
Toyota Progres
Toyota Soarer/Lexus SC 300
Toyota Supra

Silnik 2JZ-GTE był montowany do:
Toyota Aristo 3.0V JZS147
Toyota Aristo V300 JZS161
Toyota Supra RZ/Turbo JZA80

Jednostki 2JZ-FSE były źródłem mocy w:
Toyota Brevis
Toyota Progres
Toyota Crown (S170)
Toyota Crown Majesta (S170)

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji