PoradyPoradyDo tych aut nie wlewaj benzyny E10. Ekologiczne paliwo zniszczy silnik!

Do tych aut nie wlewaj benzyny E10. Ekologiczne paliwo zniszczy silnik!

Zawierające większe ilości etanolu paliwa E10 mogą działać szkodliwie na silniki starszych samochodów. Oto lista modeli, w których lepiej nie stosować benzyny E10.

W 2018 r. na stacjach benzynowych pojawiły się nowe oznaczenia ułatwiające rozróżnienie standardowych paliw od tzw. biopaliw, czyli ekologicznych odpowiedników zawierających w swoim składzie zwiększoną ilość biokomponentów. W przypadku benzyny jest to pozyskiwany ze zboża, kukurydzy lub trzciny cukrowej etanol, w olejach napędowych z kolei stosuje się tzw. bioestry FAME. Co istotne, każde paliwo posiada owe ekologiczne dodatki, lecz różny jest ich procentowy udział. W oleju napędowym zawartość biokomponentów wynosi 7% (paliwo B7) lub 10% w odpowiedniku oznaczonym jako B10. Analogicznie dla benzyny: standardowa (B5) zawiera 5% etanolu, natomiast ekologiczna (B10) – już 10%.

Paliwa E5, E10, E85, B7, B10, XTL. Co mówią oznaczenia na stacjach paliw?

Czy do wszystkich aut benzynowych można lać paliwo E10?

Kluczową zaletą biopaliwa jest niższa emisja CO2 podczas spalania: np. w porównaniu do benzyny E5 przewaga E10 wynosi 3,5%. Poza tym na wielu rynkach jest ono tańsze od standardowego, a jego produkcja jest w mniejszym stopniu uzależniona od paliw kopalnych.

Niestety, ekologia poniekąd odbija się na zwykłych użytkownikach samochodów, bowiem auta z reguły spalają ok. 2% więcej biopaliwa niż „zwykłej” benzyny. W dodatku nie każdy silnik jest przystosowany do pracy na nim. Dlaczego? Benzynę E10 cechują gorsze właściwości smarne, co niekorzystnie wpływa na kondycję elementów pracujących pod wysokim ciśnieniem paliwa. Najbardziej cierpią na nim samochody z zasilaniem gaźnikowym lub z bezpośrednim wtryskiem starego typu, montowanym w niektórych modelach w latach 90. i w pierwszej dekadzie lat dwutysięcznych. Nowsze „akceptują” już obecność biokomponentu.

Przyjęło się jednak, że „kooperacją” z paliwem E10 nie muszą się martwić właściciele większości samochodów wyprodukowanych po 2000 roku, czasami także i starszych. Oczywiście od tej reguły występują wyjątki, które zawarliśmy w szczegółowej tabeli z modelami aut nieprzystosowanymi do spalania benzyny E10. Warto się z nią zapoznać, by nie narazić się na usterki układu paliwowego, m.in. pompy paliwowej, przewodów, uszczelek, membran lub nawet samego zbiornika paliwa.

Samochody z silnikami nieprzystosowanymi do spalania paliwa E10
Marka Modele
Alfa Romeo Wszystkie modele po 2007 r. z wyłączeniem 159 1.8/1.8 TBi/3.2 JTS, Brera Spider 1.8 TBi/3.2 JTS, 8C 4.7
Audi A2 1.6 FSI, A3 1.6 FSI/2.0 FSI, A4 2.0 FSI
BMW
Chevrolet/Daewoo Wszystkie modele spełniające normy emisji spalin do Euro 4 włącznie
Chrysler/Dodge/Jeep Wszystkie modele do 1998 r.
Citroen Wszystkie modele do 1999 r.
Dacia
Fiat Wszystkie modele do 1999 r. i wszystkie spełniające normy Euro 1 i Euro 2 oraz: Barchetta 1.8, Bravo/Brava 1.6, Doblo 1.6, Marea 2.0, Multipla 1.6, Palio 1.6, Punto 1.8, Stilo 1.6/1.8/2.4
Ford Mondeo 1.8 SCi (2004-2006)
Honda
Hyundai Wszystkie modele do 1991 r.
Jaguar Wszystkie modele do 1991 r.
Kia
Lancia Wszystkie modele do 1999 r. i wszystkie spełniające normy Euro 1 i Euro 2 oraz: Lybra 1.6/1.8/2.0, Thesis 2.0 Turbo/2.4/3.0/3.2
Land Rover Wszystkie modele do 1995 r.
Lexus Wszystkie modele do 1997 r. oraz IS 250 (sierpień 2005 – wrzesień 2007), GS 300 (styczeń 2005 – wrzesień 2007), LS 460 (sierpień 2006 – wrzesień 2007)
Mazda 121, 323, 626, 929, Demio, Xedos, Premacy, MPV, Tribute, MX-3, MX-5 I/II, MX-6, RX-7
Mercedes Wszystkie modele do 1985 r. oraz C 200 CGI (2002-2005), CLK C 200 CGI (2002-2005)
Mini Wszystkie modele do 2000 r.
Mitsubishi Wszystkie modele z silnikami GDI
Nissan Wszystkie modele do 1999 r. oraz Note (do 2005 r.), Tiida (do 2006 r.), Qashqai (do 2006 r.), X-Trail (do 2000 r.), Murano (do 2004 r.)
Opel Vectra 2.2, Signum 2.2, Zafira 2.2
Peugeot Wszystkie modele do 1999 r.
Porsche Wszystkie modele do 1996 r. oraz 911 do 1997 r.
Renault Wszystkie modele do 1996 r. oraz wszystkie modele spełniające normę Euro 1, Megane 2.0 do 1999 r., Laguna 2.0 do 2003 r., Laguna 2.0 Turbo (2000-2002), Espace 2.0 Turbo (2000-2002), Vel Satis 2.0 Turbo (2000-2002), Avantime 2.0 Turbo (2000-2002)
Saab
Seat Ibiza do 2001 r., Cordoba do 2002 r., Toledo do 1998 r., Alhambra do 2000 r.
Skoda Wszystkie modele do 1998 r., ponadto Felicia, Favorit, Forman, Pick-up
Smart
Subaru Wszystkie modele do 1990 r.
Suzuki Wszystkie modele do 1989 r.
Toyota Wszystkie modele do 1997 r. oraz Avensis 2.0 (lipiec 2007 – październik 2008), Avensis 2.4 (lipiec 2003 – październik 2008)
Volkswagen Lupo 1.4 FSI (2001-2004), Polo 1.4 FSI (2002-2006), Golf IV/Bora 1.6 FSI (2002-2006), Golf V 1.4 FSI (2004-2005), Golf V 1.6 FSI (2004), Golf V 2.0 FSI (2004), Touran 1.6 FSI (2003-2004), Touran 2.0 FSI (2004)
Volvo Wszystkie modele do 1975 r. oraz S40/V40 1.8i (1998-2004)

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji