Zawierające większe ilości etanolu paliwa E10 mogą działać szkodliwie na silniki starszych samochodów. Oto lista modeli, w których lepiej nie stosować benzyny E10.
W 2018 r. na stacjach benzynowych pojawiły się nowe oznaczenia ułatwiające rozróżnienie standardowych paliw od tzw. biopaliw, czyli ekologicznych odpowiedników zawierających w swoim składzie zwiększoną ilość biokomponentów. W przypadku benzyny jest to pozyskiwany ze zboża, kukurydzy lub trzciny cukrowej etanol, w olejach napędowych z kolei stosuje się tzw. bioestry FAME. Co istotne, każde paliwo posiada owe ekologiczne dodatki, lecz różny jest ich procentowy udział. W oleju napędowym zawartość biokomponentów wynosi 7% (paliwo B7) lub 10% w odpowiedniku oznaczonym jako B10. Analogicznie dla benzyny: standardowa (B5) zawiera 5% etanolu, natomiast ekologiczna (B10) – już 10%.
Paliwa E5, E10, E85, B7, B10, XTL. Co mówią oznaczenia na stacjach paliw?
Czy do wszystkich aut benzynowych można lać paliwo E10?
Kluczową zaletą biopaliwa jest niższa emisja CO2 podczas spalania: np. w porównaniu do benzyny E5 przewaga E10 wynosi 3,5%. Poza tym na wielu rynkach jest ono tańsze od standardowego, a jego produkcja jest w mniejszym stopniu uzależniona od paliw kopalnych.
Niestety, ekologia poniekąd odbija się na zwykłych użytkownikach samochodów, bowiem auta z reguły spalają ok. 2% więcej biopaliwa niż „zwykłej” benzyny. W dodatku nie każdy silnik jest przystosowany do pracy na nim. Dlaczego? Benzynę E10 cechują gorsze właściwości smarne, co niekorzystnie wpływa na kondycję elementów pracujących pod wysokim ciśnieniem paliwa. Najbardziej cierpią na nim samochody z zasilaniem gaźnikowym lub z bezpośrednim wtryskiem starego typu, montowanym w niektórych modelach w latach 90. i w pierwszej dekadzie lat dwutysięcznych. Nowsze „akceptują” już obecność biokomponentu.
Przyjęło się jednak, że „kooperacją” z paliwem E10 nie muszą się martwić właściciele większości samochodów wyprodukowanych po 2000 roku, czasami także i starszych. Oczywiście od tej reguły występują wyjątki, które zawarliśmy w szczegółowej tabeli z modelami aut nieprzystosowanymi do spalania benzyny E10. Warto się z nią zapoznać, by nie narazić się na usterki układu paliwowego, m.in. pompy paliwowej, przewodów, uszczelek, membran lub nawet samego zbiornika paliwa.
Marka | Modele |
---|---|
Alfa Romeo | Wszystkie modele po 2007 r. z wyłączeniem 159 1.8/1.8 TBi/3.2 JTS, Brera Spider 1.8 TBi/3.2 JTS, 8C 4.7 |
Audi | A2 1.6 FSI, A3 1.6 FSI/2.0 FSI, A4 2.0 FSI |
BMW | – |
Chevrolet/Daewoo | Wszystkie modele spełniające normy emisji spalin do Euro 4 włącznie |
Chrysler/Dodge/Jeep | Wszystkie modele do 1998 r. |
Citroen | Wszystkie modele do 1999 r. |
Dacia | – |
Fiat | Wszystkie modele do 1999 r. i wszystkie spełniające normy Euro 1 i Euro 2 oraz: Barchetta 1.8, Bravo/Brava 1.6, Doblo 1.6, Marea 2.0, Multipla 1.6, Palio 1.6, Punto 1.8, Stilo 1.6/1.8/2.4 |
Ford | Mondeo 1.8 SCi (2004-2006) |
Honda | – |
Hyundai | Wszystkie modele do 1991 r. |
Jaguar | Wszystkie modele do 1991 r. |
Kia | – |
Lancia | Wszystkie modele do 1999 r. i wszystkie spełniające normy Euro 1 i Euro 2 oraz: Lybra 1.6/1.8/2.0, Thesis 2.0 Turbo/2.4/3.0/3.2 |
Land Rover | Wszystkie modele do 1995 r. |
Lexus | Wszystkie modele do 1997 r. oraz IS 250 (sierpień 2005 – wrzesień 2007), GS 300 (styczeń 2005 – wrzesień 2007), LS 460 (sierpień 2006 – wrzesień 2007) |
Mazda | 121, 323, 626, 929, Demio, Xedos, Premacy, MPV, Tribute, MX-3, MX-5 I/II, MX-6, RX-7 |
Mercedes | Wszystkie modele do 1985 r. oraz C 200 CGI (2002-2005), CLK C 200 CGI (2002-2005) |
Mini | Wszystkie modele do 2000 r. |
Mitsubishi | Wszystkie modele z silnikami GDI |
Nissan | Wszystkie modele do 1999 r. oraz Note (do 2005 r.), Tiida (do 2006 r.), Qashqai (do 2006 r.), X-Trail (do 2000 r.), Murano (do 2004 r.) |
Opel | Vectra 2.2, Signum 2.2, Zafira 2.2 |
Peugeot | Wszystkie modele do 1999 r. |
Porsche | Wszystkie modele do 1996 r. oraz 911 do 1997 r. |
Renault | Wszystkie modele do 1996 r. oraz wszystkie modele spełniające normę Euro 1, Megane 2.0 do 1999 r., Laguna 2.0 do 2003 r., Laguna 2.0 Turbo (2000-2002), Espace 2.0 Turbo (2000-2002), Vel Satis 2.0 Turbo (2000-2002), Avantime 2.0 Turbo (2000-2002) |
Saab | – |
Seat | Ibiza do 2001 r., Cordoba do 2002 r., Toledo do 1998 r., Alhambra do 2000 r. |
Skoda | Wszystkie modele do 1998 r., ponadto Felicia, Favorit, Forman, Pick-up |
Smart | – |
Subaru | Wszystkie modele do 1990 r. |
Suzuki | Wszystkie modele do 1989 r. |
Toyota | Wszystkie modele do 1997 r. oraz Avensis 2.0 (lipiec 2007 – październik 2008), Avensis 2.4 (lipiec 2003 – październik 2008) |
Volkswagen | Lupo 1.4 FSI (2001-2004), Polo 1.4 FSI (2002-2006), Golf IV/Bora 1.6 FSI (2002-2006), Golf V 1.4 FSI (2004-2005), Golf V 1.6 FSI (2004), Golf V 2.0 FSI (2004), Touran 1.6 FSI (2003-2004), Touran 2.0 FSI (2004) |
Volvo | Wszystkie modele do 1975 r. oraz S40/V40 1.8i (1998-2004) |