Auris wyróżnia się na tle konkurentów przestronnym wnętrzem i wysoką trwałością ogólną. Z jakim silnikiem warto kupić używaną Toyotę Auris I?
Auris to już historia. Po 14-letniej przerwie Toyota znów zaczęła nazywać swojego kompaktowego hatchbacka i kombi Corollą (przypominamy, że w latach 2006-2018 Corolla była wyłącznie sedanem segmentu C, a hatchback i kombi występowały jako Auris). Pierwsza generacja Aurisa otrzymała trochę genów minivana, które widać m.in. po wyniesionym ku górze lewarku zmiany biegów i płaskiej podłodze w drugim rzędzie siedzeń. Samochód ma przy tym wysoko osadzone fotele i zapewnia mimo tego sporo miejsca na głowy. Jedynie bagażnik mógłby być odrobinę większy (mieści 355 l). Auris I w późniejszych latach produkcji doczekał się odmiany hybrydowej, która uzupełniła wystarczającą gamę wersji benzynowych i turbodiesli. Czy to właśnie w tej odmianie warto kupić kompaktową Toyotę, czy lepiej poszukać znacznie popularniejszych aut całkowicie spalinowych? Przyjrzyjmy się wszystkim silnikom Aurisa I.
Używana Toyota Auris I – silniki benzynowe, wersje hybrydowe
- 1.33 VVT-i (99 KM, 101 KM)
- 1.4 VVT-i (97 KM)
- 1.6 VVT-i (124 KM)
- 1.6 Valvematic (132 KM)
- 1.8 Hybrid (136 KM)
Benzynowe Aurisy nie grzeszą mocą: można w nich liczyć najwyżej na ok. 130 KM. Początkowo gamę otwierała jednostka przejęta bezpośrednio z poprzedniczki, Corolli IX – 1.4 VVT-i/97 KM. W 2009 roku wyparł ją silnik 1.33 VVT-i o mocy 101 KM (od 2010 r. – 99 KM). Rolę żwawszego napędu pełniły wersje 1.6. Do 2009 r. montowano 124-konną odmianę 1.6 VVT-i, natomiast później – 132-konnego 1.6 Valvematic. We wszystkich silnikach stosowano łańcuchy rozrządu i wielopunktowy wtrysk paliwa. Nie uświadczymy w nich turbodoładowania. Na poprawę elastyczności przekładają się systemy VVT-i (zmienne fazy rozrządu) lub Valvematic (zmienne wzniosy zaworów). Aurisy 1.33 i 1.4 średnio zużywają ok. 6,5-7 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast w wariantach 1.6 trzeba się nastawić bardziej na 7-8 l/100 km. Montaż LPG jest możliwy we wszystkich wersjach, choć nie zaleca się go zakładać do 1.4 VVT-i (ma delikatne gniazda zaworowe). Usterki tyczą się głównie spalania oleju, nietrwałych pierścieni we wczesnych 1.33, rozciągnięć łańcucha rozrządu w 1.4 i wycieków z pompy cieczy w 1.6 Valvematic.
W 2010 roku paletę wersji silnikowych Aurisa uzupełniła odmiana hybrydowa z układem 1.8 Hybrid zapożyczonym z Priusa III. Składa się na niego 99-konny silnik 1.8 oraz 82-konna jednostka elektryczna. Moc łączna wynosi 136 KM, jednak dynamiką ta wersja nie jest w stanie „dogonić” benzynowych 1.6. Jest za to bardzo oszczędna – średnio zużywa 5-5,5 l/100 km w trybie mieszanym. Awaryjność Aurisa Hybrid jest niewielka. Najprawdopodobniej nowy właściciel będzie musiał dokonać napraw wynikających z zużycia eksploatacyjnego, czyli np. regeneracji baterii hybrydowej lub wymiany falownika. Pojawiają się głosy, że w hybrydowych Aurisach częściej zawodzą hamulce (zapiekają się zaciski, gdyż… mają niewiele pracy).
Silnik | 1.33 VVT-i | 1.4 VVT-i | 1.6 VVT-i | 1.6 Valvem. |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1329 cm³ | 1398 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 101 KM | 97 KM | 124 KM | 132 KM |
Maks. moment | 128 Nm | 130 Nm | 157 Nm | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,1 s | 13,0 s | 10,4 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 170 km/h | 190 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 6,9 l/100 km | 7,1 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Silnik | 1.8 Hybrid |
---|---|
Pojemność | 1798 cm³ |
Paliwo | PB + EV |
Maks. moc (łączna) | 99+82 KM (136 KM) |
Maks. moment | 142+207 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s |
Prędkość maks. | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,0 l/100 km |
Używana Toyota Auris I – silniki Diesla
- 1.4 D-4D (90 KM)
- 2.0 D-4D (126 KM)
- 2.2 D-CAT (177 KM)
Odnośnie diesli Toyota dała jasny wybór: albo minimalne spalanie, albo dobre osiągi. Gamę turbodiesli otwierał montowany m.in. w Yarisie 1.4 D-4D (90 KM), który nie ma koła dwumasowego, a do 2008 roku – także DPF-u. Pośrodku proponowano 126-konnego 2.0 D-4D, natomiast topowa odmiana wysokoprężna mogłaby nawet stawiać Aurisa w gronie warm hatchy – to aż 177-konny 2.2 D-CAT. To najżwawszy silnik w kompaktowej Toyocie, ale wcale nie zachwycający spalaniem (zużywa nawet 8 l/100 km). W przypadku 2.0 D-4D trzeba się nastawić na ok. 5,5-6,5 l/100 km, a w Aurisach 1.4 D-4D – poniżej 5,5 l/100 km (w cyklu mieszanym). Bazowy diesel to najpewniejszy wybór, gdyż rzadko się psuje, w dodatku starsze odmiany bez DPF-u mają regenerowalne wtryskiwacze elektromagnetyczne (nowsze – piezoelektryczne). Wersje 2.0 D-4D i 2.2 D-CAT odstraszają doniesieniami o erozji bloku silnika pod uszczelką głowicy, co skutkowało przedostawaniem się do komory spalania płynu chłodniczego. Ta wada jednak objawiła się tylko w niektórych partiach silników. W topowych D-CAT nie można wykluczać awarii skomplikowanego układu oczyszczania spalin i zaworów EGR.
Silnik | 1.4 D-4D | 2.0 D-4D | 2.2 D-CAT |
---|---|---|---|
Pojemność | 1364 cm³ | 1998 cm³ | 2231 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 90 KM | 126 KM | 177 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 300 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 10,3 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 195 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Używana Toyota Auris I – który silnik wybrać?
Naszym zdaniem najlepiej kupić Aurisa z benzynowym silnikiem 1.6 (szczególnie Valvematic), dieslem 1.4 D-4D lub w wersji hybrydowej. Ewentualnie warto rozważyć odmiany benzynowe 1.33/1.4. Do odmian 2.0 D-4D i 2.2 D-CAT lepiej podejść z rezerwą i wybrać je tylko wtedy, gdy mają rzetelnie udokumentowaną historię napraw lub wymianę silnika na wariant bez wady fabrycznej bloku.
Przeczytaj więcej na temat używanej Toyoty Auris I:
Używana Toyota Auris I (2007-2012) – opinie użytkowników