Przycisk ECO - co to jest

Na deskach rozdzielczych niektórych aut można znaleźć przycisk ECO. Co to jest, do czego służy i jak z niego korzystać? Czy faktycznie zmniejsza spalanie?

Ekologia ma sens. Nawet jeżeli kogoś nie przekonuje ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko, to doceni oszczędności, jakie ekologia jest w stanie zapewnić. W przypadku samochodów sprowadza się to w dużej mierze do ograniczenia zużycia paliwa. Najnowocześniejsze samochody są wyposażone w przełączniki do zmiany trybów jazdy – kierowca może wybrać program jazdy sportowej, komfortowej i ekologicznej.

W starszych czy mniej wyszukanych technicznie na desce rozdzielczej znajdziemy przycisk włączający tryb ECO (przez Hondę nazywany ECON). Co to jest? Jednoznacznej odpowiedzi udzielić nie sposób, bo każdy producent samodzielnie ustala strategię działania funkcji ECO. Szczegółowych informacji udziela zwykle instrukcja obsługi pojazdu.

Przycisk ECO - do czego sluzy Ogólne założenia funkcji i przycisku ECO we wszystkich samochodach są jednak zbliżone. Aktywuje on mniej agresywną mapę sterownika silnika, która wolniej uchyla przepustnicę. W efekcie samochód jest mniej zrywny i nie zachęca do dynamicznej jazdy. Spada też moc, bo do jej uwolnienia trzeba naprawdę głęboko wciskać pedał gazu, czego większość kierowców nie ma w nawykach, co dodatkowo zwiększa oszczędności na paliwie.

Elektronika jest jednak tak ustawiona, by po wciśnięciu gazu do podłogi (lub w sposób wymuszający kickdown) pełna moc silnika ze względów bezpieczeństwa była dostępna. Sterownik silnika przejdzie w tryb pracy Eco, gdy kierowca ograniczy nacisk na gaz. Oznacza to, że można stale jeździć w trybie Eco – w razie potrzeby pełna moc silnika i tak jest w nim dostępna.

Tryb jazdy Eco

Tryb ECO zwykle wpływa także na działanie sprężarki klimatyzacji. Włącza się ona rzadziej, a tolerancja na podnoszenie się temperatury w kabinie jest zwiększona. Jeżeli dany model samochodu ma elektryczny dogrzewacz powietrza w układzie wentylacji, może działać on z mniejszą mocą. To samo dotyczy elektrycznego wspomagania kierownicy.

W samochodach z automatyczną skrzynią biegów tryb ECO powoduje wcześniejsze zmiany biegów na wyższe w celu wymuszenia pracy silnika na niskich obrotach. Jednocześnie sterownik przekładni niechętnie redukuje przełożenia – dzieje się to dopiero bo bardzo głębokim wciśnięciu gazu. Z kolei w samochodach z ręcznymi skrzyniami na desce rozdzielczej wcześniej może pojawiać się ikona sygnalizująca konieczność włączenia wyższego biegu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj