Na deskach rozdzielczych, kierownicach czy manetkach wielu aut można znaleźć przycisk TRIP. Do czego służy przycisk z takim napisem? Jak z niego korzystać?
Od dwóch dekad elektronika pokładowa samochodów jest sukcesywnie rozbudowywana. Kierowcy nie mają jednak w zwyczaju czytania instrukcji obsługi aut. Nie zawsze jest to nawet możliwe, bo kupując używany pojazd instrukcję nie zawsze otrzymamy, a nie każdy chce ją dokupić lub pobrać z sieci. W efekcie zmotoryzowani poznają funkcje swoich pojazdów empirycznie lub szukają informacji na ich temat w internecie.
Niektórzy do przeglądarki Google wpisują frazę „czym jest przycisk TRIP w aucie„. Śpieszymy z odpowiedzią, że jest to przycisk komputera pokładowego – bardziej rozbudowanego (np. o średnie zużycie paliwa, czas jazdy, średnią prędkość i pokonany dystans) lub ograniczonego jedynie do licznika przebiegu dziennego. Funkcja TRIP czasami może być podwójna i wskazywać wartości przypisane do TRIP A oraz TRIP B.
Używanie przycisku TRIP nie jest skomplikowane. Krótkimi naciśnięciami przełączamy się między kolejnymi informacjami. Są one wyświetlane w pętli. Jeżeli minęliśmy parametr, który nas interesował, nie ma możliwości cofnięcia się – trzeba przyciskać przycisk TRIP tak długo, aż wyświetlając kolejne informacje dotrzemy do tej, która nas interesuje.
Redakcja poleca: Przycisk Auto w samochodzie. Do czego służy? Jak z niego korzystać?
Z kolei dłuższe, kilkusekundowe przytrzymanie przycisku TRIP zeruje wartości. W niektórych przypadkach, jak na przykład Fiatach, wartości zapisane jako TRIP A zeruje się w ten sposób oddzielnie od TRIP B. Skasowanie wartości przypisanych do A czy B następuje, gdy dłużej przytrzymamy przycisk TRIP gdy informacje dla A czy B są akurat wyświetlane. Osobne gromadzenie informacji przydaje się na przykład, jeżeli chcemy sprawdzić spalanie czy średnią prędkość na trasie, ale nie chcemy przy tym tracić informacji na temat całkowitego zużycia paliwa w dłuższym przedziale czasu.
Warto również wiedzieć, że wartości TRIP mogą zostać automatycznie wyzerowane. Dzieje się to po przekroczeniu zaplanowanej przez konstruktorów pojazdu liczby godzin lub kilometrów, a także po każdym odpięciu akumulatora.