Jednostki 6-cylindrowe

M57
BMW M57
BMW M57
  • silnik turbo lub biturbo, pojemność 2.5-3.0
  • bezpośredni wtrysk paliwa z zasobnikiem CR
  • brak systemu VANOS
  • brak systemu Valvetronic

Zastosowanie: seria 3 (E46, E90), seria 5 (E39, E60), seria 7 (E38, E65), X3 (E83), X5 (E53, E70), X6 (E71), Range Rover, Range Rover Sport, Opel Omega

Kolejny niezniszczalny silnik wysokoprężny z końca ubiegłego wieku – zdarzają się nawet przypadki przejechania miliona kilometrów. Zasilana wtryskiem common rail jednostka początkowo miała pojemność 2,9 litra (później 3.0), natomiast mniejszy wariant (2.5) oferowano w Oplu Omedze. Wraz z modernizacjami jednostki zmieniono konstrukcję dwuwałkowego układu rozrządu – łańcuch napędza jeden wałek, a drugi przekładnia zębata. W późniejszych latach dołożono także filtr cząstek stałych. W silniku M57 (na szczęście tylko w zmodernizowanym, o oznaczeniu TU) najczęściej zawodzą ośki przesłon w kolektorze ssącym, na których tworzy się luz. Oprócz tego rozpada się koło pasowe na wale korbowym i zawodzą wtryskiwacze, ale dopiero po przekroczeniu dużego przebiegu.

M57 - BMW X5 E53
M57 – BMW X5 E53
N57
BMW N57
BMW N57
  • silnik turbo lub biturbo, pojemność 3.0
  • bezpośredni wtrysk paliwa z zasobnikiem CR
  • system VANOS w mocniejszych wersjach
  • brak systemu Valvetronic

Zastosowanie: seria 3 (E90, F30), seria 4 (F36), seria 5/5 GT (E60, F07/F10), seria 7 (F01), X3 (F25), X5 (E70, F15), X6 (E70, F16)

Silnik wykonany całkowicie z aluminium, jako jedyny z diesli BMW wyposażony w system VANOS. Występuje jednak wyłącznie w wersji biturbo (300 KM) i topowej odmianie z trzema turbosprężarkami, generującej potężne 381 KM. N57 można spotkać tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów i uchodzi za niezawodną jednostkę, mającą trwalszy rozrząd od pozostałych diesli BMW. Przez obecność bezpośredniego wtrysku nie omija go problem sadzy w kanałach dolotowych, uszkadza się również chłodnica spalin, przez co ucieka z niej płyn.

N57 - BMW serii 4 F36
N57 – BMW serii 4 F36

 

Jednostki 8-cylindrowe

M67
BMW M67
BMW M67
  • silnik biturbo, pojemność 3.9-4.4
  • bezpośredni wtrysk paliwa z zasobnikiem CR
  • brak systemu VANOS
  • brak systemu Valvetronic

Zastosowanie:seria 7 (E38, E65/66)

Trwały silnik V8, stosowany w dwóch generacjach serii 7 (E38, E65). Pali co prawda niemało, bo około 15 l/100 km, ale bez problemu przejedzie pół miliona kilometrów przed pierwszym remontem. Jedyne, co trzeba będzie zrobić, to zregenerować wtryskiwacze i turbosprężarkę.

M67 - BMW serii 7 E38
M67 – BMW serii 7 E38

Silniki diesla BMW – zestawienie ogólne

SilnikUkład cylindrówPojemność skokowaMoc maksymalnaMoment obrotowy
M47
M47D20R4 (turbo)1951 cm3116-136 KM265-280 Nm
M47D20RR4 (turbo)1951 cm3116-136 KM265-280 Nm
M47TUD20R4 (turbo)1995 cm3116-150 KM280-330 Nm
M47TU2D20R4 (turbo)1995 cm3122-163 KM280-340 Nm
M57
M57D25R6 (turbo)2497 cm3163 KM350 Nm
M57TUD25R6 (turbo)2497 cm3177 KM400 Nm
M57D30R6 (turbo)2926 cm3184-193 KM390-410 Nm
M57TUD30R6 (turbo)2993 cm3204-266 KM410-560 Nm
M57TU2D30R6 (turbo)2993 cm3197-286 KM400-580 Nm
N47
N47D16R4 (turbo)1598 cm395-116 KM235-260 Nm
N47D20R4 (turbo)1995 cm3116-184 KM260-380 Nm
N47D20R4 (biturbo)1995 cm3201-218 KM400-450 Nm
N57
N57D30U0R6 (turbo)2993 cm2204 KM450 Nm
N57D3000R6 (turbo)2993 cm3245 KM500 Nm
N57D3001R6 (turbo)2993 cm3258 KM560 Nm
N57D30T0R6 (biturbo)2993 cm3306 KM600 Nm
N57D30T1R6 (biturbo)2993 cm3313 KM630 Nm
N57SR6 (biturbo)2993 cm3381 KM740 Nm
M67
M67D40V8 (biturbo)3901 cm3234-241 KM560 Nm
M67TUD40V8 (biturbo)3901 cm3254 KM600 Nm
M67D44V8 (biturbo)4423 cm3299-329 KM700-750 Nm
1
2