BezpieczeństwoPrzekłamania policyjnych radarów

Przekłamania policyjnych radarów

3 Miernik laserowy

 Jak to działa?

Te urządzenia (zwane lidarami) mają funkcję pomiaru odległości od namierzanego samochodu. Wykorzystują w tym celu światło lasera, które po odbiciu od auta wraca do miernika i wylicza odległość na podstawie czasu powrotu fali. Pomiar zostaje ponowiony i dopiero wtedy sprzęt znając odległość i czas wylicza średnią prędkość pojazdu.

Dane techniczne

Nazwa Typ Zakres pomiaru prędkości Maksymalna odległość pomiaru Czas pomiaru
LTI Ultralyte Miernik laserowy 0-320 km/h 1200 m 0,3 sekundy

Wady sprzętu

Dzięki obecności lunety policjant dokładnie wie, w które auto wycelował miernik i któremu zmierzył prędkość. Niestety, obraz w lunecie jest tylko wirtualnym punktem celowniczym, tworzonym na wizjerze przyrządu. W praktyce może on odbiegać od rzeczywistego miejsca padania wiązki pomiarowej, która może mieć szerokość nawet dwóch pasów ruchu. Wystarczy lekkie drżenie ręki, by laser padł na samochód jadący obok i to jemu zmierzył prędkość.

Jak się bronić?

Przed sądem należy zaznaczyć, że pomiar z miernika laserowego nie można uznać za prawidłowy, bo mógł dotyczyć nie swojego auta, a jadącego obok. Jeśli urządzenie zarejestrowało prędkość z dużej odległości, można się powołać na przytoczoną wcześniej szeroką wiązkę lasera, która mogła trafić w inne auto i nie ma wtedy możliwości dokładnego zweryfikowania.

4 Miernik laserowy z rejestracją obrazu

Jak to działa?

To nowość, która trafi w ręce policji jeszcze w tym roku. Do końca listopada w ręce mundurowych trafi 200 mierników laserowych, kolejne 200 otrzymają w marcu przyszłego roku. Będą one wypierać obecne mierniki radarowe. Ich siłą jest możliwość zarejestrowania obrazu pojazdu, na którym wykonywano pomiar. Urządzenie określi również pozycję policjanta z radarem, a także odległość, z jakiej został wykonany pomiar.

Dane techniczne

Nazwa Typ Zakres pomiaru prędkości Maksymalna odległość pomiaru Czas pomiaru
LTI 20/20 TruCam Miernik laserowy z rejestracją obrazu 0-320 km/h 1200 m 0,33 sekundy

Błędy pomiaru

Mimo że nowy sprzęt będzie mógł poprzeć swój pomiar obrazem na ekranie, zmianom nie ulegnie wspomniany w tradycyjnym mierniku laserowym obraz w lunecie. Nadal będzie on tylko symulowanym punktem celowniczym wyświetlanym w wizjerze przyrządu, a co za tym idzie – będzie odbiegać od rzeczywistego miejsca padania wiązki pomiarowej. Również rozmiar punktu celowniczego nie będzie odzwierciedlał faktycznego rozmiaru wiązki laserowej.

Jak się bronić?

Podobnie jak poprzednio, przed sądem należy zaznaczyć, że pomiar z miernika laserowego nie można uznać za prawidłowy, bo mógł dotyczyć nie swojego auta, a jadącego obok. Jeśli urządzenie zarejestrowało prędkość z dużej odległości, można się powołać na przytoczoną wcześniej szeroką wiązkę lasera, która mogła trafić w inne auto i nie ma wtedy możliwości dokładnego zweryfikowania.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji