Opony wzmacniane różnią się od standardowych modeli pod wieloma względami. Dowiedz się, czym są opony XL, kiedy warto je stosować oraz jakie są wady i zalety ogumienia wzmacnianego.
Opony wzmacniane to ogumienie o wyższym niż w przypadku standardowych modeli indeksie prędkości i nośności. Tego rodzaju opony są przystosowane do większego ciśnienia i obciążenia, co ma szczególne znaczenie w pojazdach o wyższej masie oraz autach sportowych. Przy ich produkcji wykorzystuje się grubszą gumę a także inne, dodatkowe wzmocnienia, co ma gwarantować wyższy stopień wytrzymałości.
Opony wzmacniane – oznaczenia
Z zewnątrz opony wzmacniane są niemal nie do odróżnienia od tradycyjnego ogumienia, posiadają także taki sam bieżnik. O tym, że mamy do czynienia z oponą wzmacnianą, dowiemy się z oznaczenia na boku opony. Najczęściej będzie to skrót XL pochodzący od hasła Extra Load. Czasem można spotkać także oznaczenia EXL, Reinf, RF, REF, RFD czy REINF (od reinforced). Ogumienie o standardowej dla danego modelu nośności będzie z kolei posiadać symbol SL, czyli Standard Load.
Jak są zbudowane opony XL?
Najważniejsze różnice pomiędzy oponą standardową a wzmacnianą znajdują się wewnątrz ogumienia. Wzmacniane opony produkowane są często przy użyciu wytrzymalszych materiałów i dodatkowych elementów w czole oraz stopce opony. Jednym z rozwiązań jest stosowanie innej gęstości tkania kordów, a także dodatkowej warstwy osnowy lub samej gumy. To wszystko sprawia, że opona zyskuje wyższy indeks nośności. Z racji swoich właściwości opony XL przystosowane są do pracy przy odpowiednio wysokim ciśnieniu – warto regularnie monitorować ten parametr np. przy pomocy kompresora na stacji benzynowej.

Zalety i wady stosowania opon wzmacnianych
Do zalet stosowania opon wzmacnianych należy wymienić:
- Zwiększoną trwałość w porównaniu do standardowych modeli opon – dzięki wzmocnionej konstrukcji opony XL mogą przejechać większą liczbę kilometrów bez uszkodzeń wewnętrznych, nawet w przypadku intensywnej eksploatacji;
- Większą odporność na uszkodzenia mechaniczne, mogące powstać np. w sytuacji najechania na wyrwę w drodze lub wysoki krawężnik;
- Lepsze właściwości jezdne – wyższa przyczepność i stabilność samochodu w zakrętach, bardziej efektywne hamowanie. Wzmacniane opony sprzyjają dynamicznej, sportowej jeździe;
- Lepszą przyczepność, także w trudnych warunkach;
- Zwiększoną nośność – ważna w przypadku przewożenia autem ciężkich materiałów.
Opony wzmacniane mają też wady. Oto i one:
- Są znacznie droższe w zakupie od opon o standardowych właściwościach;
- Generują wyższy poziom hałasu podczas jazdy niż normalne opony (średnio o 1 dB);
- Mają większe opory toczenia, co przekłada się na wyższe zużycie paliwa;
- Mogą nieznacznie wpływać na obniżenie komfortu jazdy (zazwyczaj jest to jednak niezauważalne).
W jakich samochodach stosuje się opony XL?
Opony wzmacniane dedykowane są dla samochodów z silnikami o dużej mocy, gdzie specjalna konstrukcja opon XL będzie miała szczególne znaczenie podczas dynamicznej jazdy. Tego rodzaju ogumienie stosuje się także w autach dostawczych oraz niektórych vanach, co pozwala na bezpieczniejszą jazdę z dużym obciążeniem.
Jeśli instrukcja obsługi naszego samochodu wyraźnie mówi o konieczności używania opon wzmacnianych, to do takiego zapisu trzeba się bezwzględnie zastosować – wpływa to na bezpieczeństwo poruszania się po drogach. Gdy nie mamy pojazdu z dużym silnikiem i nie przewozimy regularnie dużych ładunków, opony XL będą raczej zbędnym wydatkiem.
Redakcja poleca: