Na łączną masę opony ma wpływ wiele elementów konstrukcji. Ile waży opona samochodowa i od czego zależy jej waga? Które opony są lepsze – lżejsze, czy cięższe? Sprawdź!
Opony to element, bez którego żaden samochód nie miałby szans poruszać się po drogach. Przy wyborze ogumienia do naszego auta kierujemy się wieloma czynnikami, a jednym z najważniejszych parametrów jest waga opony. Zasadniczy wpływ na nią mają średnica oraz przeznaczenie ogumienia. Często zdarza się, że opony o tym samym rozmiarze cechują się różną masą. Tłumaczymy, ile może ważyć opona samochodowa i czy lepiej decydować się na lżejsze czy cięższe ogumienie.
Od czego zależy waga opony?
Ciężar opony to rezultat jej wymiarów i rozwiązań zastosowanych w konstrukcji – mogą się one różnić w zależności od przeznaczenia, indeksów nośności czy prędkości. Największy udział w wadze ma bieżnik, który stanowi ok 35% łącznej masy opony. Jest to jedyny element ulegający spadkowi wagi w efekcie długotrwałej eksploatacji opony i ścierania się wierzchnich warstw gumy.
W dzisiejszych czasach większość producentów dąży do obniżania ciężaru ogumienia. Wynika to z zalet, jakie zapewniają opony o niższej wadze. Korzyści dla użytkowników to:
- lepsze wyniki w zakresie przyspieszania i hamowania;
- wyższy komfort i precyzja prowadzenia pojazdu;
- niższe średnie zużycie paliwa dzięki mniejszym oporom toczenia;
- wolniejsze zużycie elementów zawieszenia.
Które opony są lepsze – lżejsze, czy cięższe?
Niższa masa opony nie pozostaje bez znaczenia również dla samej firmy wytwarzającej ogumienie, która może obniżyć koszty materiałów i samego procesu produkcji. Nieco inaczej wygląda sytuacja opon wzmacnianych typu XL czy opon terenowych. W ich przypadku wyższa waga ma szczególne znaczenie i może zagwarantować korzystniejsze osiągi, wyższy indeks nośności czy łatwiejsze radzenie sobie w trudnym terenie. Z tego też powodu stosowane są dodatkowe wzmocnienia i masywniejsza konstrukcja.
Ile waży opona samochodowa?
Na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi – nawet jeśli weźmiemy pod uwagę tylko ogumienie o standardowej nośności, pozostaje jeszcze kwestia średnicy koła. Dostępne na rynku auta wyposażane są w opony w rozmiarze od 13 do nawet 20 cali. Ogólna reguła mówi o tym, że im większy rozmiar opony tym wyższa będzie jej waga. Oto przykładowa masa ogumienia o różnych wymiarach:
Opona 13 cali – waga
- 165/70 R13 – ok. 6,0 kg
Opona 14 cali – waga
- 175/70 R14 – ok. 6,9 kg
- 185/70 R14 – ok. 7,5 kg
Opona 15 cali – waga
- 185/65 R15 – ok. 7,5 kg
- 205/65 R15 – ok. 9,5 kg
Opona 16 cali – waga
- 205/55 R16 – ok. 8,9 kg
- 215/55 R16 – ok. 11,5 kg
Opona 17 cali – waga
- 215/60 R17 – ok. 11,0 kg
- 225/60 R17 – ok. 12,1 kg
Opona 18 cali – waga
- 225/50 R18 – ok. 11,5 kg
- 245/50 R18 – ok. 12,3 kg
Opona 19 cali – waga
- 235/45 R19 – ok. 12,7 kg
- 255/45 R19 – ok. 13,0 kg
Opona 20 cali – waga
- 265/35 R20 – ok. 13,0 kg
- 285/35 R20 – ok. 14,0 kg
W przypadku opon samochodowych o średnicy powyżej 20 cali waga będzie jeszcze wyższa i może wynieść powyżej 15 kilogramów. Cięższe od opon zwykłych w danych wymiarach będą również opony typu Run Flat.
Polecamy także:
Jak przechowywać opony, by ich nie zniszczyć?
Co oznaczają etykiety na oponach? Omówienie nowego wzoru etykiety