OponyNie tylko niskie opory toczenia. Wszystko o oponach do samochodów elektrycznych

Nie tylko niskie opory toczenia. Wszystko o oponach do samochodów elektrycznych

Czym charakteryzują się opony do samochodów elektrycznych? Na co powinni zwracać uwagę użytkownicy pojazdów elektrycznych podczas wyboru opon?

Błyskawiczny rozwój elektromobilności przekłada się na coraz większą liczbę samochodów elektrycznych na drogach. Producenci wprowadzają na rynek nowe modele, które cieszą się dużym zainteresowaniem nabywców. Rośnie też rynek używanych samochodów na prąd. Do polski często importowane są niedrogie modele, takie jak Nissan Leaf czy Renault Zoe. Nowe pojazdy wyposażone są zwykle w opony letnie, a ich właściciele muszą kupić ogumienie na zimę. W przypadku samochodów używanych najczęściej potrzebne są oba komplety opon lub ogumienie wielosezonowe. Na co powinni zwrócić uwagę użytkownicy aut elektrycznych podczas wyboru opon? Czy do samochodów na prąd trzeba wybierać specjalne modele ogumienia?

Opony do samochodów elektrycznych – jakie powinny być?

Producenci opon posiadają wprawdzie modele przewidziane specjalnie do pojazdów elektrycznych, jednak są to zwykle opony dostępne w niewielkiej liczbie rozmiarów sprzedawane głównie na tzw. pierwszy montaż. Większość koncernów oponiarskich dopuszcza stosowanie w samochodach elektrycznych produktów adresowanych także do aut spalinowych. Dotyczy to często opon o obniżonych oporach toczenia, takich jak np. Continental EcoContact 6. Jakie warunki powinny spełniać opony, by sprawdziły się także w samochodzie elektrycznym?

Charakterystyka opon do aut elektrycznych

Pierwszym parametrem, który przychodzi na myśl większości kierowców szukających opon do auta na prąd, jest efektywność energetyczna. Rzeczywiście w przypadku pojazdów elektrycznych opory toczenia opon są niezwykle istotne, ponieważ od nich zależy zasięg auta. Analizując wyniki testów opon można zauważyć, że współczynnik oporów toczenia różni się często nawet o 20 procent pomiędzy produktami w tym samym rozmiarze.

Osoby szukające opon do samochodów elektrycznych powinny zwrócić uwagę zdolność ogumienia do przenoszenia dużych obciążeń. Warto pamiętać, że samochody elektryczne są znacznie cięższe od swoich spalinowych odpowiedników i należy wybierać opony o odpowiednim indeksie nośności. Do tej pory wzmocnione ogumienie zwykle było oznaczane symbolem XL. Obecnie na potrzeby ciężkich samochodów elektrycznych producenci wprowadzają nowe oznaczenia. Np. Continental posiada w swojej ofercie opony klasy HL (high load) przystosowane do najcięższych samochodów.

W autach elektrycznych bardzo ważny jest wysoki poziom przyczepności opon. Tego typu pojazdy charakteryzują się wysokim momentem obrotowym, dostępnym tuż po ruszeniu, którego przeniesienie na asfalt wymaga odpowiedniej konstrukcji i mieszanki gumowej opon. Podobnie jest podczas hamowania – zatrzymanie ciężkiego pojazdu wymaga wysokiej przyczepności. Aby uzyskać zamierzony efekt producenci opon stale udoskonalają mieszanki gumy, z których produkowane są opony. Takie prace wymagają ogromnych wydatków, na które mogą sobie pozwolić jedynie największe koncerny, takie jak m.in. Bridgestone, Continental czy Michelin.

Opony przystosowane do samochodów elektrycznych powinny mieć dodatkowo wysoką odporność na zużywanie. Szybkie rozpędzanie, gwałtowne hamowanie czy jazda po zakrętach sprzyjają szybkiemu zużywaniu bieżnika, zwłaszcza w przypadku ciężkich pojazdów.

Volkswagen ID.3
Poszukujący opon do samochodu elektrycznego powinni zwrócić uwagę na szereg czynników klasyfikujących je jako odpowiednie do auta na prąd.

Kolejnym parametrem, na który warto zwrócić uwagę podczas wyboru opon do aut elektrycznych, jest poziom komfortu akustycznego we wnętrzu pojazdu. Samochody na prąd są znacznie cichsze od spalinowych i warto wybierać do nich opony o niskim poziomie hałasu. Warto jednak pamiętać, że głośność podawana na etykiecie to hałas zewnętrzny emitowany przez przejeżdżający samochód. W przypadku kierowcy pojazdu elektrycznego ważniejszy jest komfort akustyczny we wnętrzu auta, który nie zawsze idzie w parze z głośnością zewnętrzną. Poziom hałasu wewnątrz pojazdu jest określany podczas przeprowadzania testów opon.

W przypadku samochodów elektrycznych opony pełnią szczególną funkcję dopełniającą ideę niskiej emisyjności. Mają przy tym być bezpieczne i nie zużywać się zbyt szybko. Dlatego kierowcy tego typu samochodów powinni wybierać ogumienie segmentu premium, a decyzję poprzedzić lekturą niezależnych testów opon.

Polecamy również:

Test opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17

Opony segmentu premium: które wybrać? Ile kosztują?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji