W tegorocznym teście wzięło udział siedem opon z różnych segmentów. Które warto wybrać na sezon zimowy 2023? Oto test opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17.
Wraz z rozwojem technologii produkcji opon i ze znaczną poprawą jakości produktów wielosezonowych coraz więcej kierowców decyduje się na kupno ogumienia uniwersalnego. Nie znaczy to jednak, że producenci nie rozwijają swoich sezonowych produktów. W dalszym ciągu wielu kierowców, zwłaszcza tych oczekujących od opon najwyższych parametrów, montuje jesienią na koła swoich aut opony zimowe. Jak co roku przed sezonem użytkownicy samochodów zastanawiają się, które opony wybrać. Rodzą się też wątpliwości, czy każde opony segmentu premium zapewniają najwyższe parametry oraz czy tańsze produkty klasy średniej i budżetowej są bezpieczne.
Jakie opony zimowe wzięły udział w teście?
Opony, które wzięły udział w teście:
– Continental WinterContact TS 870
– Maxxis Premitra Snow WP6
– Michelin Alpin 6
– Nexen Winguard Sport 2
– Nokian Snowproof
– Pirelli Cinturato Winter 2
– Vredestein Wintrac Pro
Aby odpowiedzieć na podobne pytania zorganizowaliśmy test, w którym wzięło udział siedem popularnych opon. W zestawieniu uwzględniliśmy ogumienie budżetowe oraz należące do segmentu środkowego i premium. Klasę budżetową reprezentują Maxxis oraz Nexen, które kosztują odpowiednio 421 zł i 411 zł za sztukę. Z segmentu środkowego wzięliśmy pod uwagę opony Nokian i Vredestein. Za fińskie ogumienie trzeba zapłacić 715 zł za sztukę, a cena jednej opony Vredestein to 515 zł. W tegorocznym zestawieniu uwzględniliśmy trzy produkty klasy premium – Continentala, Michelina oraz Pirelli. Ogumienie najwyższej klasy kosztowało odpowiednio 641 zł, 660 zł i 544 zł za sztukę.
W bieżącym sezonie postanowiliśmy przetestować ogumienie w popularnym rozmiarze – 225/45 R17. Opony tej wielkości pasują do wielu aut, takich jak m.in. Audi A3 i A4, BMW serii 3, Ford Focus, Honda Civic czy Opel Astra. Takie ogumienie można też spotkać w Renault Megane, Skodzie Octavii oraz Volkswagenach Golfie, Passacie czy Touranie.
Jak przebiegał test opon zimowych?
Kupione w internetowych sklepach opony zostały dostarczone do ośrodka badawczego zlokalizowanego w Niemczech, gdzie przeszły proces docierania przed testem. Następnie ogumienie przetransportowano na północ Szwecji, gdzie sprawdziliśmy jego właściwości na odpowiednio przygotowanym śniegu. Po zakończeniu badań w warunkach zimowych ogumienie trafiło z powrotem do Niemiec, gdzie zostało poddane wyczerpującym próbom na mokrym i suchym asfalcie. Testy wykonaliśmy na certyfikowanych stanowiskach pomiarowych.
Test opon zimowych 225/45 R17 – wyniki
Poniżej prezentujemy wyniki poszczególnych prób oraz klasyfikację końcową testu. Rezultaty pomogą wybrać ogumienie zarówno kierowcom oczekującym najwyższych parametrów, jak i tym chcącym zaoszczędzić. Okazuje się, że podczas kupna ogumienia nie warto sugerować się ceną – nie zawsze najdroższe opony gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa, a z drugiej strony niektóre tańsze modele są warte zainteresowania.
Tegoroczny test opon zimowych wygrywa Continental WinterContact TS 870, który zapewnia najlepsze zbilansowanie parametrów na wszystkich nawierzchniach. Niemiecka opona oferuje najwyższy poziom bezpieczeństwa zarówno na śniegu, jak i na suchym oraz mokrym asfalcie. Drugie miejsce zajmuje Michelin Alpin 6, który wypada nieco gorzej od lidera na wszystkich nawierzchniach, tracąc najwięcej punktów na mokro. Michelin jest też nieco droższy od Continentala. Na ostatnim stopniu podium plasuje się Nokian WR Snowproof, który uzyskuje bardzo dobry wynik punktowy. Niestety w bieżącym sezonie cena fińskich opon nie jest atrakcyjna.
Na czwartym miejscu w zestawieniu sklasyfikowano oponę Vredestein Wintrac Pro, która uzyskuje wysokie noty i ma przy tym niewygórowaną cenę. Piąta lokata Pirelli Cinturato Winter 2 rozczarowuje. Opona zapewnia oczywiście wymagany poziom bezpieczeństwa, ale mogłaby mieć znacznie lepsze parametry. Szóste miejsce zajmuje Maxxis Premitra Snow WP6, który podobnie jak zamykający tabelę wyników Nexen Winguard Sport 2 zapewnia przeciętne parametry. Pocieszający jest fakt, że nawet dalekowschodnie produkty segmentu budżetowego, które nie zachwycają osiągami nie są niebezpieczne.
Wyniki testu opon zimowych 225/45 R17. Które produkty uzyskały najwięcej punktów w konkurencjach testowych?
Miejsce 1 – Continental WinterContact TS 870
Continental zwycięża test dzięki doskonałemu zbilansowaniu i wygrywa z konkurentami na wszystkich nawierzchniach. Zapewnia bardzo dobrą precyzję prowadzenia oraz wysoki margines bezpieczeństwa, nawet na granicy przyczepności. Continental uzyskuje też wysoką notę w konkurencji oporów toczenia. TS 870 to godna polecenia opona dla najbardziej wymagających kierowców.
Continental WinterContact TS 870 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 641 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 25,7 m |
Dystans 0-20 km/h | 7,97 m |
Trakcja (siła napędowa) | 314,2 daN |
Jazda po torze (1250 m) na czas | 78,3 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 56,3 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,741 g |
Aquaplaning wzdłużny | 81,3 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,16 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 91,3 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 44,8 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 53,21 s |
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h | 64,8 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 7,00 pkt |
Opory toczenia | 0,875 |
Miejsce 2 – Michelin Alpin 6
Drugie miejsce w zestawieniu, ze stratą 5,9 punktu do zwycięskiego Continentala, zajmuje Michelin. Alpin 6 zapewnia bardzo dobrą trakcję na śniegu oraz wysoką precyzję prowadzenia na mokrym asfalcie. W pozostałych próbach Michelin uzyskuje bardzo dobre rezultaty, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa. Z kolei w konkurencji oporów toczenia wypada przeciętnie.
Michelin Alpin 6 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 660 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 26,4 m |
Dystans 0-20 km/h | 7,94 m |
Trakcja (siła napędowa) | 320,5 daN |
Jazda po torze (1250 m) na czas | 79,5 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 56,6 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,723 g |
Aquaplaning wzdłużny | 78,0 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,62 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 89,4 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 45,7 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 53,78 s |
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h | 66,0 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 6,50 pkt |
Opory toczenia | 0,919 |
Miejsce 3 – Nokian WR Snowproof
Trzecie miejsce w teście potwierdza wysoki poziom zimowych opon Nokian. Snowproof bardzo dobrze radzi sobie na suchej nawierzchni i na śniegu tracąc punkty tylko na mokro. Fińskie ogumienie jest przy tym najbardziej energooszczędne – wygrywa próbę oporów toczenia. Ze względu na problemy z produkcją po zamknięciu fabryki w Rosji cena Nokiana w bieżącym sezonie jest wysoka.
Nokian WR Snowproof | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 715 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 26,2 m |
Dystans 0-20 km/h | 8,18 m |
Trakcja (siła napędowa) | 300,0 daN |
Jazda po torze (1250 m) na czas | 79,2 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 60,2 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,761 g |
Aquaplaning wzdłużny | 72,5 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,43 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 93,4 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 44,8 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 53,72 s |
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h | 65,0 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 6,50 pkt |
Opory toczenia | 0,783 |
Miejsce 4 – Vredestein Wintrac Pro
Zajmujący czwartą lokatę Vredestein traci tylko 0,3 punktu do Nokiana i 3,2 punktu do Michelina. Opona zapeania wysokie parametry na suchym asfalcie i na śniegu. Vredestein – podobnie jak Nokian – najwięcej traci na mokrym asfalcie. Przeciętnie wypada też w konkurencji oporów toczenia. Vredestein to propozycja dla oszczędnych – przyzwoita opona w przystępnej cenie.
Vredestein Wintrac Pro | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 515 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 26,4 m |
Dystans 0-20 km/h | 8,01 m |
Trakcja (siła napędowa) | 307,6 daN |
Jazda po torze (1250 m) na czas | 82,4 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 60,3 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,710 g |
Aquaplaning wzdłużny | 76,1 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,61 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 91,1 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 44,8 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 53,61 s |
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h | 65,5 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 6,00 pkt |
Opory toczenia | 0,922 |
Miejsce 5 – Pirelli Cinturato Winter 2
Piąta lokata w przypadku Pirelli nie zachwyca. Cinturato Winter 2 uzyskuje przeciętne rezultaty, przegrywając z konkurentami z segmentu premium we wszystkich warunkach. Do tego jest najgłośniejszą oponą w zestawieniu. Pomimo to zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Do zalet Pirelli należy zaliczyć niezły wynik w próbie oporów toczenia oraz niewygórowaną cenę.
Pirelli Cinturato Winter 2 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 544 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 27,1 m |
Dystans 0-20 km/h | 8,16 m |
Trakcja (siła napędowa) | 306,4 daN |
Jazda po torze (1250 m) na czas | 79,2 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 60,4 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,712 g |
Aquaplaning wzdłużny | 77,9 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,59 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 91,4 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 44,8 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 53,69 s |
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h | 67,2 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 6,00 pkt |
Opory toczenia | 0,891 |
Miejsce 6 – Maxxis Premitra Snow WP6
Maxxis bardzo dobrze spisuje się na suchej nawierzchni uzyskując w tych warunkach trzeci rezultat w zestawieniu. Dobry wynik punktowy uzyskuje też za próby na śniegu. Za to na mokrym asfalcie Maxxis radzi sobie słabo. Co prawda zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa, jednak jego wyniki pozostawiają wiele do życzenia. Maxxis uzyskuje też słaby wynik za opory toczenia.
Maxxis Premitra Snow WP6 | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 421 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 26,4 m |
Dystans 0-20 km/h | 8,13 m |
Trakcja (siła napędowa) | 311,4 daN |
Jazda po torze (1250 m) na czas | 79,1 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 62,8 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,733 g |
Aquaplaning wzdłużny | 79,7 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,71 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 93,7 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 46,4 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,58 s |
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h | 64,5 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 6,75 pkt |
Opory toczenia | 0,980 |
Miejsce 7 – Nexen Winguard Sport 2
Sklasyfikowany na ostatnim miejscu w tegorocznym teście Nexen nie zachwyca właściwościami. W większości konkurencji plasuje się w końcowej części tabeli wyników. Wyjątek stanowi próba głośności, którą wygrywa będąc najcichszą oponą w teście. Nexen uzyskuje też niezłą notę za czas przejazdu mokrego toru. Dodatkową wadą opony są najwyższe na tle konkurentów opory toczenia.
Nexen Winguard Sport 2 | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 411 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 26,8 m |
Dystans 0-20 km/h | 8,48 m |
Trakcja (siła napędowa) | 305,1 daN |
Jazda po torze (1250 m) na czas | 81,5 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 59,8 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,720 g |
Aquaplaning wzdłużny | 74,2 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,16 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 89,9 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 45,0 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 53,71 s |
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h | 63,8 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 6,00 pkt |
Opory toczenia | 1,006 |
Redakcja poleca inne artykuły dotyczące opon:
Nasz ubiegłoroczny test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16