Test opon zimowych 2022 07

W tegorocznym teście wzięło udział siedem opon z różnych segmentów. Które warto wybrać na sezon zimowy 2023? Oto test opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17.

Wraz z rozwojem technologii produkcji opon i ze znaczną poprawą jakości produktów wielosezonowych coraz więcej kierowców decyduje się na kupno ogumienia uniwersalnego. Nie znaczy to jednak, że producenci nie rozwijają swoich sezonowych produktów. W dalszym ciągu wielu kierowców, zwłaszcza tych oczekujących od opon najwyższych parametrów, montuje jesienią na koła swoich aut opony zimowe. Jak co roku przed sezonem użytkownicy samochodów zastanawiają się, które opony wybrać. Rodzą się też wątpliwości, czy każde opony segmentu premium zapewniają najwyższe parametry oraz czy tańsze produkty klasy średniej i budżetowej są bezpieczne.

Jakie opony zimowe wzięły udział w teście?

Opony, które wzięły udział w teście:
Continental WinterContact TS 870
Maxxis Premitra Snow WP6
Michelin Alpin 6
Nexen Winguard Sport 2
Nokian Snowproof
Pirelli Cinturato Winter 2
Vredestein Wintrac Pro

Aby odpowiedzieć na podobne pytania zorganizowaliśmy test, w którym wzięło udział siedem popularnych opon. W  zestawieniu uwzględniliśmy ogumienie budżetowe oraz należące do segmentu środkowego i premium. Klasę budżetową reprezentują  Maxxis oraz Nexen, które kosztują odpowiednio 421 zł i 411 zł za sztukę. Z segmentu środkowego wzięliśmy pod uwagę opony Nokian i Vredestein. Za fińskie ogumienie trzeba zapłacić 715 zł za sztukę, a cena jednej opony Vredestein to 515 zł. W tegorocznym zestawieniu uwzględniliśmy trzy produkty klasy premium –  Continentala, Michelina oraz Pirelli. Ogumienie najwyższej klasy kosztowało odpowiednio 641 zł, 660 zł i 544 zł za sztukę.

Test opon zimowych 2022 03
Przed testem wszystkie opony są montowane na felgi. W trakcie badań mechanicy zmieniają całe koła. W trakcie wykonywania prób na śniegu koła przechowywane są w nieogrzewanym magazynie.

W bieżącym sezonie postanowiliśmy przetestować ogumienie w popularnym rozmiarze – 225/45 R17. Opony tej wielkości pasują do wielu aut, takich jak m.in. Audi A3 i A4, BMW serii 3, Ford Focus, Honda Civic czy Opel Astra. Takie ogumienie można też spotkać w Renault Megane, Skodzie Octavii oraz Volkswagenach Golfie, Passacie czy Touranie.

Jak przebiegał test opon zimowych?

Kupione w internetowych sklepach opony zostały dostarczone do ośrodka badawczego zlokalizowanego w Niemczech, gdzie przeszły proces docierania przed testem. Następnie ogumienie przetransportowano na północ Szwecji, gdzie sprawdziliśmy jego właściwości na odpowiednio przygotowanym śniegu. Po zakończeniu badań w warunkach zimowych ogumienie trafiło z powrotem do Niemiec, gdzie zostało poddane wyczerpującym próbom na mokrym i suchym asfalcie. Testy wykonaliśmy na certyfikowanych stanowiskach pomiarowych.

Test opon zimowych 2022 03
Opony badamy na certyfikowanych torach o jednakowym współczynniku przyczepności nawierzchni na całej powierzchni. Na zdjęciu próba aquaplaningu wzdłużnego, podczas której auto jest połączone z szyną zapewniającą prostolinijność przejazdu.

Test opon zimowych 225/45 R17 – wyniki

Poniżej prezentujemy wyniki poszczególnych prób oraz klasyfikację końcową testu. Rezultaty pomogą wybrać ogumienie zarówno kierowcom oczekującym najwyższych parametrów, jak i tym chcącym zaoszczędzić. Okazuje się, że podczas kupna ogumienia nie warto sugerować się ceną – nie zawsze najdroższe opony gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa, a z drugiej strony niektóre tańsze modele są warte zainteresowania.

Tegoroczny test opon zimowych wygrywa Continental WinterContact TS 870, który zapewnia najlepsze zbilansowanie parametrów na wszystkich nawierzchniach. Niemiecka opona oferuje najwyższy poziom bezpieczeństwa zarówno na śniegu, jak i na suchym oraz mokrym asfalcie. Drugie miejsce zajmuje Michelin Alpin 6, który wypada nieco gorzej od lidera na wszystkich nawierzchniach, tracąc najwięcej punktów na mokro. Michelin jest też nieco droższy od Continentala. Na ostatnim stopniu podium plasuje się Nokian WR Snowproof, który uzyskuje bardzo dobry wynik punktowy. Niestety w bieżącym sezonie cena fińskich opon nie jest atrakcyjna.

Test opon zimowych 2022 03
Próby na suchym asfalcie wykonuje się na zakończenie testu, ponieważ wtedy opony ulegają zniszczeniu. Na zdjęciu samochód podczas awaryjnego hamowania z prędkości 100 km/h.

Na czwartym miejscu w zestawieniu sklasyfikowano oponę Vredestein Wintrac Pro, która uzyskuje wysokie noty i ma przy tym niewygórowaną cenę. Piąta lokata Pirelli Cinturato Winter 2 rozczarowuje. Opona zapewnia oczywiście wymagany poziom bezpieczeństwa, ale mogłaby mieć znacznie lepsze parametry. Szóste miejsce zajmuje Maxxis Premitra Snow WP6, który podobnie jak zamykający tabelę wyników Nexen Winguard Sport 2 zapewnia przeciętne parametry. Pocieszający jest fakt, że nawet dalekowschodnie produkty segmentu budżetowego, które nie zachwycają osiągami nie są niebezpieczne.

Wyniki testu opon zimowych 225/45 R17. Które produkty uzyskały najwięcej punktów w konkurencjach testowych?

Miejsce 1 – Continental WinterContact TS 870

Test opon zimowych 2022 Continental

Continental zwycięża test dzięki doskonałemu zbilansowaniu i wygrywa z konkurentami na wszystkich nawierzchniach. Zapewnia bardzo dobrą precyzję prowadzenia oraz wysoki margines bezpieczeństwa, nawet na granicy przyczepności. Continental uzyskuje też wysoką notę w konkurencji oporów toczenia. TS 870 to godna polecenia opona dla najbardziej wymagających kierowców.

Continental WinterContact TS 870 – wyniki pomiarów, cena
Continental WinterContact TS 870
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki641 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h25,7 m
Dystans 0-20 km/h7,97 m
Trakcja (siła napędowa)314,2 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas78,3 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h56,3 m
Jazda po mokrym okręgu0,741 g
Aquaplaning wzdłużny81,3 km/h
Aquaplaning poprzeczny3,16 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas91,3 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h44,8 m
Jazda po torze (1650 m) na czas53,21 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h64,8 dB
Właściwości jezdne i komfort7,00 pkt
Opory toczenia0,875

Miejsce 2 – Michelin Alpin 6

Test opon zimowych 2022 Michelin

Drugie miejsce w zestawieniu, ze stratą 5,9 punktu do zwycięskiego Continentala, zajmuje Michelin. Alpin 6 zapewnia bardzo dobrą trakcję na śniegu oraz wysoką precyzję prowadzenia na mokrym asfalcie. W pozostałych próbach Michelin uzyskuje bardzo dobre rezultaty, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa. Z kolei w konkurencji oporów toczenia wypada przeciętnie.

Michelin Alpin 6 – wyniki pomiarów, cena
Michelin Alpin 6
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki660 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h26,4 m
Dystans 0-20 km/h7,94 m
Trakcja (siła napędowa)320,5 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas79,5 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h56,6 m
Jazda po mokrym okręgu0,723 g
Aquaplaning wzdłużny78,0 km/h
Aquaplaning poprzeczny2,62 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas89,4 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h45,7 m
Jazda po torze (1650 m) na czas53,78 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h66,0 dB
Właściwości jezdne i komfort6,50 pkt
Opory toczenia0,919

Miejsce 3 – Nokian WR Snowproof

Test opon zimowych 2022 Nokian

Trzecie miejsce w teście potwierdza wysoki poziom zimowych opon Nokian. Snowproof bardzo dobrze radzi sobie na suchej nawierzchni i na śniegu tracąc punkty tylko na mokro. Fińskie ogumienie jest przy tym najbardziej energooszczędne – wygrywa próbę oporów toczenia. Ze względu na problemy z produkcją po zamknięciu fabryki w Rosji cena Nokiana w bieżącym sezonie jest wysoka.

Nokian WR Snowproof – wyniki pomiarów, cena
Nokian WR Snowproof
Segment rynkuśredni
Cena 1 sztuki715 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h26,2 m
Dystans 0-20 km/h8,18 m
Trakcja (siła napędowa)300,0 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas79,2 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h60,2 m
Jazda po mokrym okręgu0,761 g
Aquaplaning wzdłużny72,5 km/h
Aquaplaning poprzeczny2,43 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas93,4 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h44,8 m
Jazda po torze (1650 m) na czas53,72 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h65,0 dB
Właściwości jezdne i komfort6,50 pkt
Opory toczenia0,783

Miejsce 4 – Vredestein Wintrac Pro

Test opon zimowych 2022 Vredestein

Zajmujący czwartą lokatę Vredestein traci tylko 0,3 punktu do Nokiana i 3,2 punktu do Michelina. Opona zapeania wysokie parametry na suchym asfalcie i na śniegu. Vredestein – podobnie jak Nokian – najwięcej traci na mokrym asfalcie. Przeciętnie wypada też w konkurencji oporów toczenia. Vredestein to propozycja dla oszczędnych – przyzwoita opona w przystępnej cenie.

Vredestein Wintrac Pro – wyniki pomiarów, cena
Vredestein Wintrac Pro
Segment rynkuśredni
Cena 1 sztuki515 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h26,4 m
Dystans 0-20 km/h8,01 m
Trakcja (siła napędowa)307,6 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas82,4 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h60,3 m
Jazda po mokrym okręgu0,710 g
Aquaplaning wzdłużny76,1 km/h
Aquaplaning poprzeczny2,61 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas91,1 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h44,8 m
Jazda po torze (1650 m) na czas53,61 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h65,5 dB
Właściwości jezdne i komfort6,00 pkt
Opory toczenia0,922

Miejsce 5 – Pirelli Cinturato Winter 2

Test opon zimowych 2022 Pirelli

Piąta lokata w przypadku Pirelli nie zachwyca. Cinturato Winter 2 uzyskuje przeciętne rezultaty, przegrywając z konkurentami z segmentu premium we wszystkich warunkach. Do tego jest najgłośniejszą oponą w zestawieniu. Pomimo to zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Do zalet Pirelli należy zaliczyć niezły wynik w próbie oporów toczenia oraz niewygórowaną cenę.

Pirelli Cinturato Winter 2 – wyniki pomiarów, cena
Pirelli Cinturato Winter 2
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki544 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h27,1 m
Dystans 0-20 km/h8,16 m
Trakcja (siła napędowa)306,4 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas79,2 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h60,4 m
Jazda po mokrym okręgu0,712 g
Aquaplaning wzdłużny77,9 km/h
Aquaplaning poprzeczny2,59 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas91,4 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h44,8 m
Jazda po torze (1650 m) na czas53,69 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h67,2 dB
Właściwości jezdne i komfort6,00 pkt
Opory toczenia0,891

Miejsce 6 – Maxxis Premitra Snow WP6

Test opon zimowych 2022 Maxxis

Maxxis bardzo dobrze spisuje się na suchej nawierzchni uzyskując w tych warunkach trzeci rezultat w zestawieniu. Dobry wynik punktowy uzyskuje też za próby na śniegu. Za to na mokrym asfalcie Maxxis radzi sobie słabo. Co prawda zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa, jednak jego wyniki pozostawiają wiele do życzenia. Maxxis uzyskuje też słaby wynik za opory toczenia.

Maxxis Premitra Snow WP6 – wyniki pomiarów, cena
Maxxis Premitra Snow WP6
Segment rynkubudżetowy
Cena 1 sztuki421 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h26,4 m
Dystans 0-20 km/h8,13 m
Trakcja (siła napędowa)311,4 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas79,1 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h62,8 m
Jazda po mokrym okręgu0,733 g
Aquaplaning wzdłużny79,7 km/h
Aquaplaning poprzeczny2,71 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas93,7 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h46,4 m
Jazda po torze (1650 m) na czas54,58 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h64,5 dB
Właściwości jezdne i komfort6,75 pkt
Opory toczenia0,980

Miejsce 7 – Nexen Winguard Sport 2

Test opon zimowych 2022 Nexen

Sklasyfikowany na ostatnim miejscu w tegorocznym teście Nexen nie zachwyca właściwościami. W większości konkurencji plasuje się w końcowej części tabeli wyników. Wyjątek stanowi próba głośności, którą wygrywa będąc najcichszą oponą w teście. Nexen uzyskuje też niezłą notę za czas przejazdu mokrego toru. Dodatkową wadą opony są najwyższe na tle konkurentów opory toczenia.

Nexen Winguard Sport 2 – wyniki pomiarów, cena
Nexen Winguard Sport 2
Segment rynkubudżetowy
Cena 1 sztuki411 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 50 km/h26,8 m
Dystans 0-20 km/h8,48 m
Trakcja (siła napędowa)305,1 daN
Jazda po torze (1250 m) na czas81,5 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h59,8 m
Jazda po mokrym okręgu0,720 g
Aquaplaning wzdłużny74,2 km/h
Aquaplaning poprzeczny2,16 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas89,9 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h45,0 m
Jazda po torze (1650 m) na czas53,71 s
Głośność zewnętrzna przy 50 km/h63,8 dB
Właściwości jezdne i komfort6,00 pkt
Opory toczenia1,006
Test opon zimowych 2022 03
Badania na śniegu przeprowadziliśmy w zlokalizowanym w okolicy koła podbiegunowego szwedzkim ośrodku badawczym. Do dyspozycji mieliśmy tory o specjalnie przygotowanej ze skompresowanego śniegu nawierzchni.
Redakcja poleca inne artykuły dotyczące opon:

Nasz ubiegłoroczny test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16

Czy dojeżdżanie opony zimowej latem może być niebezpieczne?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj