OponyOpony Run Flat. Co to za ogumienie i czy warto je kupić?

Opony Run Flat. Co to za ogumienie i czy warto je kupić?

Sporo producentów ogumienia ma w swojej ofercie opony Run Flat. Co to za typ opon? Czy warto je kupić zamiast zwykłych? Oto wszystko o oponach Run Flat.

Jedną z największych obaw kierowców jest przebicie opony. To nie tylko problematyczna sytuacja (wymagająca zmiany koła na zapasowe lub dojazdowe), ale też bardzo niebezpieczna, zwłaszcza gdy do uszkodzenia opony dojdzie wtedy, gdy auto jedzie z dużą prędkością. Receptą na wszelkie niedogodności związane z przebiciem ogumienia miały być opony Run Flat. W praktyce jednak wcale nie są rozwiązaniem stosowanym na ogromną skalę, co może dowodzić tezie, że nie spełniły one powierzonego im zadania w wystarczającym stopniu. Tak czy inaczej, opony Run Flat można bez problemu kupić i założyć do wielu aut. Ale czy warto to robić? Czym w zasadzie są opony Run Flat? Oto wszystko na ich temat.

Opony Run Flat. Co to jest technologia Run Flat?

Oponami Run Flat nazywamy ogumienie, które umożliwia dalszą jazdę po przebiciu. Nie oznacza to jednak, że należy zbagatelizować fakt uszkodzenia opony. Produkty z systemem Run Flat mają bowiem ograniczony zasięg użyteczności po przebiciu: zwykle można jeszcze przejechać ok. 80 km., choć niektóre „run flaty” dopuszczają nawet kilkaset kilometrów dalszej jazdy. Oprócz tego trzeba pilnować prędkości, z jaką można się poruszać na przebitej oponie Run Flat – zazwyczaj nie wolno jechać z prędkością większą niż 80 km/h.

Opony Run Flat
Po przebiciu opony Run Flat auto może zacząć ściągać w jedną stronę, a na kierownicy może być wyczuwalne bicie. O tym fakcie dodatkowo poinformują czujniki ciśnienia w oponach.

Czym się różni opona Run Flat od zwykłej? Czy umożliwia jazdę po przebiciu?

Nie wszystkie opony z systemem Run Flat są takie same. Wielu producentów ogumienia samochodowego opracowało własne technologie umożliwiające jazdę po przebiciu opony. Pośród nich należy wyróżnić m.in. gumową wkładkę w ścianach bocznych opony (pomagającą w razie utraty ciśnienia; w oponach ze wzmocnionymi ściankami bocznymi), udoskonaloną stopkę opony, dodatkowe warstwy samouszczelniające spowalniające proces ubywania powietrza oraz tzw. pierścień nośny wewnątrz opony, który ma za zadanie utrzymać przebite ogumienie na feldze. Powyższe rozwiązania stosowane są przez najbardziej uznanych producentów opon, takich jak Continental, Goodyear, Bridgestone, Dunlop, Michelin, Yokohama, Pirelli, Kleber czy Kumho.

Opony Run Flat – oznaczenia. Jak je odróżnić od zwykłych?

Opony Run Flat z zewnątrz praktycznie nie różnią się od standardowego ogumienia samochodowego – główne różnice tkwią bowiem w konstrukcji opony czyli jej „wnętrzu” (mają większą sztywność). Jak je wobec tego rozpoznać? Po oznaczeniach nadawanych im przez producentów opon. W zależności od marki, modele Run Flat mogą być one następujące:

  • CSR – Conti Support Ring (w oponach Continental);
  • DSST – Dunlop Self Support System (w oponach Dunlop);
  • EMT – Extended Mobility Tire (w oponach Goodyear);
  • HRFS – Hankook Run Flat System (w oponach Hankook)
  • RF – RunFlat (w oponach Nokian i Yokohama);
  • RFT – RunFlat Tyres lub RunFlat Technology (w oponach Bridgestone, Firestone, Nokian i Pirelli);
  • ROF – RunOnFlat (w oponach Goodyear);
  • SSR – Self Supporting RunFlat (w oponach Continental i Uniroyal);
  • SSRF – Self Supporting Run Flat (w oponach Pirelli
  • SSS – Self-Supporting Structure (w oponach BF Goodrich);
  • TRF – Toyo Run Flat (w oponach Toyo);
  • ZP – Zero Pressure (w oponach Michelin);
  • ZPS – Zero Pressure System (w oponach Yokohama);
  • XRP – eXtended RunFlat Performance (w oponach Kumho).
Opony Run Flat
W odróżnieniu opony Run Flat od zwykłej pomagają tylko niezbyt wyeksponowane oznaczenia.

Czy na zwykłe felgi można założyć opony Run Flat?

Z uwagi na swoją budowę, opony Run Flat wymagają także przystosowania do nich samochodu. W dużej mierze opiera się to na zamontowaniu dedykowanych dla nich felg. Niektóre opony Run Flat wymagają bowiem obręczy z rozszerzeniem zapobiegającym zsunięciu się ich przy ubytku powietrza. Nieodłącznym elementem tych opon są jeszcze czujniki ciśnienia, ponieważ bez nich kierowca nawet nie zorientowałby się, że uszkodził oponę Run Flat (albo zauważyłby to zbyt późno). Decyzję o tym, czy na zwykłe felgi można założyć opony Run Flat, należy podjąć po lekturze przeciwwskazań ustalonych przez producenta ogumienia. Nie warto tego robić, gdy w samochodzie nie ma systemu monitorowania ciśnienia w oponach.

Opony Run Flat czy zwykłe? Czy można założyć zwykłe opony zamiast Run Flat?

Teoretycznie istnieje możliwość zamiany opon Run Flat na standardowe odpowiedniki, ale tylko wtedy, gdy w aucie zamontowane są felgi bez rozwiązań technicznych typowych dla ogumienia Run Flat. Należy jednak pamiętać, że niektóre samochody (np. wybrane modele BMW) same w sobie są przystosowane do jazdy na oponach Run Flat. Mają np. inaczej zestrojone zawieszenie lub skorygowane pod to ogumienie systemy bezpieczeństwa, dlatego zamontowanie do nich zwykłych opon może negatywnie wpłynąć na prowadzenie, zwłaszcza przy dużych prędkościach. Taka podmiana jest wobec tego zagraniem ryzykownym.

Opony Run Flat
Do opon Run Flat przystosowanych jest m.in. wiele modeli BMW. W ich przypadku zamianę opon Run Flat na tradycyjne lepiej dobrze przemyśleć.

Czy warto kupić opony Run Flat? Jakie są wady i zalety opon Run Flat?

Jak każdy produkt, opony Run Flat mają swoje zalety oraz wady. Po stronie plusów należy zapisać większy poziom bezpieczeństwa „run flatów”: przebicie takiej opony nie spowoduje niezamierzonego ruchu auta na jezdni i pozwoli kierowcy bezpiecznie dojechać do warsztatu wulkanizacyjnego. Poza tym opony nie trzeba wymieniać od razu, choć nie można też przesadzać w drugą stronę, czyli dłużej jeździć z przebitą oponą Run Flat. Oprócz tego, ogumienie Run Flat jest bardziej odporne na trudy eksploatacji (np. wjazdy na krawężniki) i nie wymaga wożenia w aucie „zapasu” czy zestawu naprawczego, a to korzystnie wpływa m.in. na pojemność bagażnika.

Wady opon Run Flat. O tym warto wiedzieć

Podejmując decyzję o zakupie opon Run Flat, warto wziąć pod uwagę także ich wady. Z pewnością należy do nich sporo wyższa cena, która niestety idzie w parze z naturalnym, szybszym procesem zużywania się ogumienia typu Run Flat (szacunkowo przejeżdżają o 15-20% krótszy dystans od zwykłych opon). Ich użytkownicy ponadto skarżą się na gorszy komfort jazdy (zwłaszcza odnośnie wybierania nierówności) połączony z wyższym hałasem. Poza tym należy jeszcze odnotować skromniejszą dostępność tego typu opon, większe koszty wymiany, ograniczoną liczbę warsztatów zajmujących się oponami Run Flat oraz fakt, że niektórych opon tego typu po prostu się nie naprawia – po przebiciu trzeba je wymienić na nowe. Jest to jednak zależne od producenta ogumienia.

Czy warto zakładać opony Run Flat?

Decyzję na temat tego, które opony wybrać, najlepiej podjąć samemu po przeanalizowaniu wszystkich „za” i „przeciw”. Jeśli komuś zależy w pierwszej kolejności na bezpieczeństwie, powinien wybrać opony Run Flat. Dla liczących koszty mogą one stanowić zbyt drogą inwestycję.

Opony Run Flat
Przebicie opony Run Flat nie wiąże się z natychmiastową koniecznością wymiany koła. Z uszkodzoną oponą nie można jednak zbyt długo jeździć.

Jakie są objawy przebicia opony Run Flat?

Objawy przebicia opon Run Flat mogą się różnić w zależności od stopnia utraty ciśnienia powietrza oraz od konkretnego modelu opon. Niemniej jednak uszkodzenie ogumienia Run Flat z reguły daje następujące objawy:

  1. Ostrzeżenia systemu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). W wielu pojazdach wyposażonych w opony Run Flat stosuje się system monitorowania ciśnienia w oponach. Gdy ciśnienie w oponie spadnie poniżej określonego poziomu, system TPMS da ostrzeżenie na desce rozdzielczej lub w inny sposób powiadomi kierowcę o problemie.
  2. Zauważalna zmiana prowadzenia. Przebicie opony Run Flat negatywnie wpływa na charakterystykę prowadzenia pojazdu. Kierowca przeważnie odczuwa wibracje, niestabilność lub inne zmiany w zachowaniu się pojazdu.
  3. Dźwięki związane z uszkodzeniem opony. Przebicie opony Run Flat może generować charakterystyczne dźwięki, takie jak stukanie, „buczenie” lub inne odgłosy związane ze spadkiem ciśnienia.
  4. Niskie ciśnienie w oponie. Kierowca może zauważyć defekt opony, np. poprzez ręczne sprawdzenie ciśnienia, stwierdzenie fizycznych zmian ogumienia lub odczuwalne ściąganie samochodu w jedną stronę.
  5. Trudności w utrzymaniu prędkości. W przypadku przebicia opony Run Flat kierowca może napotkać trudności w utrzymaniu normalnej prędkości lub odczuwać wstrząsy podczas jazdy.
  6. Wizualne oznaki uszkodzenia. Opona Run Flat może wykazywać zewnętrzne oznaki uszkodzenia, takie jak przebicie, rozdarcie lub inne widoczne defekty.

Zasady użytkowania opon Run Flat

Opony Run Flat znacznie różnią się od standardowych opon i przez to wymagają zapamiętania kilku zasad dotyczących ich eksploatacji. Przede wszystkim opony Run Flat pozwalają na kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia powietrza, ale wyłącznie na ograniczonym dystansie. Zazwyczaj jest to określona liczba kilometrów (np. 80 km). Jadąc z uszkodzoną oponą Run Flat należy mieć na względzie konieczność poruszania się z ograniczoną prędkością (do 80 km/h), by nie narazić ogumienia na dodatkowe uszkodzenie. Ponadto opony Run Flat mogą wymagać specjalnych felg, które są bardziej odporne na odkształcenia podczas jazdy bez powietrza. Jeśli przebijemy oponę Run Flat, naprawa może być trudna lub niemożliwa. Zazwyczaj zaleca się wymianę uszkodzonej opony na nową.

Ile kosztuje wymiana i montaż opon typu Run Flat?

Montaż opon Run Flat jest możliwy tylko w placówce posiadającej odpowiedni do tego sprzęt, dlatego nie można liczyć na to, że tego typu ogumienie zmienimy w każdym warsztacie. Jednocześnie trzeba mieć na względzie większe koszty wymiany opon zimowych lub letnich Run Flat – przeważnie około kilkunastu złotych więcej na sztuce, w porównaniu do tradycyjnego ogumienia. A to oznacza, że za wymianę opon Run Flat zapłacimy ok. 150-250 zł. W przypadku większego ogumienia koszty mogą przekroczyć 300 zł.

Polecamy również:

Na ile wystarczą opony? Wszystko o trwałości ogumienia

Jakie opony kupić? Rozmiar to nie wszystko

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji