OponyProsty sposób, by dużo zaoszczędzić na oponach i podnieść komfort jazdy!

Prosty sposób, by dużo zaoszczędzić na oponach i podnieść komfort jazdy!

Rozmiar opon wpływa na ich dostępność, wybór modeli oraz ceny. Warto wiedzieć, że czasami lekka korekta może oznaczać duże zmiany albo podnieść komfort jazdy.

Do wielu modeli samochodów jest homologowanych kilka rozmiarów opon – różnice mogą dotyczyć średnicy felgi oraz szerokości bieżnika. Zwykle są to jednak parametry połączone – dla danej średnicy felgi najczęściej przypisana jest jedna szerokość opony i jej profil. Czy można założyć inne opony? Można, ale należy pamiętać o kilku kwestiach. Trzeba pamiętać, że elementy układu jezdnego czy nawet nastawy ESP mogą być skalibrowane pod dany rozmiar kół. Dlatego w niektórych krajach wymagane jest ścisłe trzymanie się homologowanych rozmiarów. W Polsce prawo stanowi, że opona nie może wystawać poza krawędź nadwozia. Zmieniając rozmiar koła należy pamiętać, że różnica w średnicy zewnętrznej koła nie powinna przekraczać 2% (nie jest to wymóg prawny, ale zdroworozsądkowy). Najwygodniejszym sposobem na porównanie średnicy oryginalnego koła z zamiennikiem jest użycie kalkulatora – by go uruchomić, wystarczy kliknąć tutaj.

Warto wiedzieć: Używane opony. Nie kupuj, jeżeli wykryjesz jedną z tych 10 wad!

Przekroczenie tolerancji 2% może wpłynąć na właściwości jezdne, wskazania prędkościomierza i licznika kilometrów oraz osiągi – koła o większej średnicy pogarszają dynamikę. Przy dużym obciążeniu, maksymalnym skręceniu kół lub ugięciu zawieszenia podczas wybierania podczas tłumienia nierówności większe koło może ocierać o nadkole lub krawędź błotnika.

Opony zimowe kontra letnieSą także plusy. Zwiększenie wysokości ściany bocznej opony podnosi natomiast prześwit, a także poprawia komfort – wyższe ściany boczne i większa ilość powietrza wewnątrz koła są w stanie lepiej amortyzować nierówności. Rozmiar opony wpływa też na obroty silnika przy danej prędkości, a więc także zużycie paliwa i poziom hałasu w kabinie – im większy tym teoretycznie powinny być niższe (ze spalaniem może być różnie, bo obroty mogą spaść, jednak silnik może pracować pod wyższym obciążeniem).

Czy warto eksperymentować z wysokością opon? Jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Najlepiej poszukać informacji, jakie efekty może mieć dana zmiana. Najlepszą kopalnią wiedzy w tym zakresie okazują się fora dyskusyjne. Warto pamiętać, że do korekty powodującej ponad 2% zmiany w średnicy opony wystarczą pozornie drobne zmiany parametrów opony – np. wystarczy do tego przejście z fabrycznych opon 205/45 R17 na 205/50 R17. To już 3,22% różnicy w średnicach kół, czyli 20,5 mm. Spowoduje to także zwiększenie prześwitu oraz zmniejszenie odległości między górną krawędzią opony i dolną błotnika o połowę tej wartości. Z kolei rozmiar 215/45 R17 oznacza zmianę o 1,44% i 9 mm.

Jak przechowywać opony (2)Z kolei przy 225/45 R17 możliwe jest przejście na 205/50 R17 (różnica 0,39%, czyli 2,5 mm), natomiast 215/50 R17 jest na granicy tolerancji (dodatkowe 1,93%, czyli 12,5 mm). W przypadku rozmiaru 225/45 R17 popularna wyszukiwarka opon zaproponowała 350 ofert za 209-1125 zł. Dla rozmiaru 205/50 R17 było to 223 ofert za 213-1309 zł, natomiast dla 215/50 R17 – 165 ofert za 189-1057 zł. Różnice w cenach po przemnożeniu przez cztery stają się zauważalne.

Warto pamiętać, że przy zmianie szerokości opon istotna jest kompatybilność danego rozmiaru z szerokością felgi. Bez względu na zmianę konieczne jest utrzymywanie wymaganego przez producenta pojazdu indeksu nośności oraz prędkości.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji