Continental (2)

Wielu kierowców zastanawia się, na jaki przebieg wystarczy im komplet nowych opon. Wyjaśniamy od czego to zależy i na co zwrócić uwagę, kupując opony.

Technologia wytwarzania opon stale się rozwija, a producenci mogą śrubować parametry ogumienia. Wchodzące na rynek nowe modele od lat imponują m.in. przyczepnością na suchej i mokrej nawierzchni czy zdolnością zatrzymywania rozpędzonego samochodu na krótkim dystansie. Sęk w tym, że w parze z wysokimi osiągami często idzie krótka żywotność ogumienia.

Co skraca żywotność opon?

Produkty klasy premium, zapewniające najwyższe parametry, rzeczywiście szybciej się zużywają. A na ile wystarczają? Na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi, ponieważ na szybkość ścierania bieżnika opon ma wpływ wiele parametrów, a najważniejsze z nich to warunki i styl jazdy, ciśnienie w kołach oraz stan samochodu. Czynnikami przyspieszającymi zużywanie bieżnika są gwałtowne hamowanie czy szybkie pokonywanie zakrętów, dlatego kierowcy o agresywnym stylu jazdy po mieście zużyją znacznie szybciej komplet opon od tych jeżdżących spokojnie po trasie.

Często popełnianym przez użytkowników zaniedbaniem jest bagatelizowanie niewłaściwego ciśnienia w oponach. Warto wiedzieć, że zarówno za niskie, jak i zbyt wysokie może prowadzić do przyspieszonego zużywania bieżnika. Nie bez wpływu na trwałość ogumienia jest też stan techniczny samochodu. Niewłaściwie ustawiona geometria kół to najczęstszy powód przyspieszonego ścierania opon.

Continental
Poza stylem jazdy i stanem technicznym samochodu niewłaściwe ciśnienie w kołach jest jedną z najczęstszych przyczyn przyspieszonego zużywania opon.

Jakie opony wytrzymują najdłużej i pokonują największe przebiegi?

Jednak jest wielu kierowców, którzy nie jeżdżą forsownie, dbają o ciśnienie w kołach, ich auta są w należytym stanie, a pomimo to oczekują od opon zdolności pokonywania większych przebiegów. Współczesna technologia pozwala producentom ogumienia wychodzić naprzeciw takim oczekiwaniom. Obecnie na rynku dostępne są opony przystosowane do pokonywania dużych przebiegów, zapewniające jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa. Takie ogumienie udaje się produkować tylko najbardziej zaawansowanym technologicznie koncernom dysponującym najnowocześniejszymi mieszankami gumowymi.

Za przykład może tu uchodzić niemiecki Continental, który wprowadził na rynek rodzinę opon UltraContact. W gamie dostępne są opony letnie do samochodów osobowych (UltraContact) oraz dostawczych (VanContact Ultra), a także wielosezonowe ogumienie do aut dostaczych (VanContact A/S Ultra). Zastosowanie nowoczesnej konstrukcji bieżnika oraz zaawansowanych technologicznie mieszanek YellowChili pozwoliło niemieckiemu producentowi nie tylko wydłużyć żywotność opon o kilkadziesiąt procent, ale i uzyskać zwiększoną odporność na uszkodzenia mechaniczne. Co ciekawe, opony z rodziny UltraContact zapewniają doskonałą przyczepność – w badaniach drogi hamowania na mokrej nawierzchni do celów etykietowania uzyskały najwyższą klasę A.

Redakcja poleca:

Na ile wystarczą opony całoroczne? Co ile lat je zmieniać?

Czy warto kupić jeden komplet dobrych opon zamiast dwóch przeciętnych?

1 KOMENTARZ

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.