NowościPremieryNowy Volkswagen ID. 2all – już go widzieliśmy! To będzie król elektryków

Nowy Volkswagen ID. 2all – już go widzieliśmy! To będzie król elektryków

Greatest hits – Volkswagen znów chce produkować samochody dla ludu. Wiatr zmian zapowiada VW ID. 2all, czyli elektryczne auto miejskie z ceną bazową poniżej 25 000 euro. Oto Golf na prąd.

Volkswagen ma nie tylko nowego szefa – został nim Thomas Schäfer, który przez lata pracował w Mercedesie, a do niedawna był dyrektorem Skody. Zmienił się także główny projektant – Andreas Mindt, wcześniej szef designu Bentleya, zastąpił na tym stanowisku Jozefa Kabana. Ciekawostka: mimo że Mindt pracował dla innej marki, jest posiadaczem zabytkowego Garbusa, a dla Volkswagena projektował wcześniej… jego ojciec.

Pod nowymi rządami marka z Wolfsburga chce wzmocnić swoją pozycję – i mocno odwołuje się przy tym do swojej historii jako producenta aut dla ludu. Przekonaliśmy się o tym podczas prezentacji prototypu ID. 2all, gdy mieliśmy okazję obejrzeć filmy promocyjne grające na sentymentalnej nucie, a na scenę wjechały liczne legendarne modele z przeszłości, od Garbusa do Phaetona.

Wreszcie pojawił się on, czyli prototyp ID. 2all (nazwa w wolnym tłumaczeniu z angielsku oznacza „ID dla wszystkich”). Główny projektant VW jego design zdefiniował krótko: ma być solidny, przyjazny i emocjonujący. Solidność podkreśla przede wszystkim typowy dla wszystkich Golfów masywny tylny słupek, który łączy się z przetłoczeniem drzwi. Przyjazność zapewnia efektowne przednie oświetlenie, które ma „uśmiechnięty” kształt. Z tyłu uwagę zwraca podświetlony emblemat VW. A pierwiastek emocji nadają m.in. poszerzone nadkola. To wszystko ma łączyć się z elegancją, która sprawia, że wizualnie auto wolno się starzeje.

„Projektowanie samochodów jest formą sztuki, ale także w niej istnieją jasne prawa, takie jak złota proporcja. Auto może się spodobać już na pierwszy rzut oka właśnie dzięki wykorzystaniu złotej proporcji. Jest to po prostu stosunek trzech piątych do dwóch piątych” – mówi Andreas Mindt. Już Leonardo da Vinci kierował się tą geometryczną zasadą w pracach takich jak Mona Lisa. Projektant kontynuuje: „Przetłoczenie poniżej linii okien w ID. 2all znajduje się dokładnie na linii wyznaczonej przez złotą proporcję. Także w Garbusie i Golfie stosowano zasadę złotej proporcji” – mówi Mindt. Ludzie postrzegają ten naturalny podział jako przyjemny dla oka i dający się lubić.

Volkswagen ID. 2all (2023) – premiera

Volkswagen obiecuje, że przy wymiarach Polo nowy ID. 2all zapewni wewnątrz miejsce jak Golf. I nic dziwnego, ponieważ przy długości 405 cm (na poziomie Polo) samochód ma aż 260-centymetrowy rozstaw osi (większy niż Golf V). Jest przy tym szeroki jak kompakt (181 cm) i ma duży bagażnik, o pojemności 490-1330 l.

Na żywo nie mieliśmy okazji się o tym przekonać, ponieważ prototyp był zamknięty. Zaprezentowano jednak zdjęcia wnętrza. Minimalistyczna deska rozdzielcza z dwoma ekranami zwraca uwagę atrakcyjnymi akcentami, takimi jak sportowa kierownica czy kolorowe przeszycia. W oczy rzuca się też nowy, kafelkowy interfejs systemu operacyjnego.

Volkswagen ID. 2all (2023) – wnętrze

Volkswagen ID. 2all powstanie na modułowej platformie MEB Entry (odmiana architektury MEB, na której jeżdżą m.in. ID.3, ID.4 oraz ID.5) i w przeciwieństwie do większych modeli z rodziny ID otrzyma przedni napęd. Na razie podano następujące dane techniczne: moc 226 KM, zasięg ok. 450 km (WLTP), czas ładowania DC od 10 do 80% to ok. 20 min, przyspieszenie 0-100 km/h zajmie poniżej 7 s, a prędkość maksymalną ograniczono do 160 km/h.

Najważniejszą daną jest jednak deklarowana cena. W 2025 r., gdy produkcyjny Volkswagen ID. 2all będzie miał swoją rynkową premierę, jego cena bazowa ma wynosić poniżej 25 000 euro (poniżej ok. 117 000 zł, jeśli przyjąć kurs 1 euro = 4,68 zł). A biorąc pod uwagę obecną inflację, za 2 lata owe 25 000 euro realnie będzie warte mniej niż obecnie, ponieważ wedle wszelkich prognoz w najbliższych latach wartość pieniądza ma dalej spadać.

Wyposażenie VW ID. 2all ma obejmować zaawansowane systemy znane z aut wyższych klas, takie jak Travel Assist (połączenie m.in. adaptacyjnego tempomatu oraz asystenta pasa ruchu), reflektory matrycowe IQ.Light, system Park Assist Plus z funkcją zapamiętywania wjazdu na miejsce parkingowe i opuszczania go czy duży szklany dach.

Volkswagen ID. 2all (2023) – zdjęcia

ID. 2all to element ofensywy Volkswagena w segmencie elektromobilności: do 2026 r. producent chce przedstawić dziesięć nowych modeli na prąd. Poza odświeżonym ID.3, nowym ID.3 GTX (odpowiednik Golfa GTI), flagowym ID.7 oraz przedstawionym dziś ID. 2all możemy spodziewać się jeszcze mniejszego elektryka – ID.1, z bazową ceną poniżej 20 000 euro (dziś to ok. 93 600 zł). A w 2026 r. ma zadebiutować kompaktowy elektryczny SUV.

Volkswagen ID. 2all – OPINIA

ID.3 nie spotkał się z najlepszym przyjęciem, a nowy ID. 2all ma wszelkie szanse, by to naprawić. Producent czerpie w nim z najlepszych wzorców ze swojej przeszłości… innymi słowy, stworzył Golfa na prąd, którym ID.3 powinien być od samego początku.

ID. 2all zdaje się łączyć najlepsze kompetencje Volkswagena – typowy dla marki solidny, ponadczasowy design, funkcjonalność oraz wiodące rozwiązania techniczne – z dynamizmem, który zapewniają m.in. poszerzające nadwozie oświetlenie i mocno zaakcentowane nadkola. Do tego VW obiecuje szereg fizycznych instrumentów w kokpicie. Jeśli wersja produkcyjna będzie zgodna z zapowiedziami, to może odnieść duży sukces i przyczynić się do upowszechnienia aut elektrycznych. 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji