Skoda Octavia IV (2020)

Szeroka paleta jednostek napędowych sprawia, że w gamie nowej Skody Octavia każdy znajdzie coś dla siebie. Sprawdź szczegóły.

Skoda chwali się, że nowa Octavia będzie dostępna na naszym rynku z czterema rodzajami napędu. Klienci otrzymają od wyboru silniki benzynowe i wysokoprężne, jak również hybrydy plug-in oraz tzw. miękkie hybrydy e-TEC.

„W Skodzie Octavia czwartej generacji oferujemy najszerszy wybór układów napędowych w historii wszystkich modeli marki. Wiele różnych wariantów napędów sprawia, że każdy kierowca znajdzie opcję dopasowaną do swoich preferencji. Warianty iV mogą bezemisyjnie pokonać do 60 km w cyklu WLTP. Ponadto stale dopracowujemy nasze silniki spalinowe. Stały się one jeszcze bardziej wydajne, a emisje tlenków azotu w nowej generacji silników diesla EVO zostały przez nas zmniejszone o około 80% dzięki zastosowaniu technologii twin dosing” – skomentował Christian Strube, członek zarządu Skoda Auto ds. rozwoju technicznego.

Nowa Skoda Octavia – silniki TSI i TDI

Pod maską nowej Octavii znajdziemy udoskonalone silniki spalinowe generacji EVO. 3-cylindrowa jednostka 1.0 TSI (110 KM) jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i pracuje w oszczędnym cyklu Millera. Z kolei w 4-cylindrowym silniku 1.5 TSI (150 KM) zastosowano system aktywnego zarządzania pracą cylindrów. Ten układ automatycznie odłącza dwa cylindry przy małym obciążeniu, pozwalając w ten sposób na zmniejszenie zużycia paliwa. Jednostka 2.0 TSI (190 KM) występuje w konfiguracji z 7-biegową przekładnią DSG i napędem 4×4. Najmocniejszy „benzyniak” 2.0 TSI (245 KM) trafi do wersji RS i może być łączony z 6-biegową manualną skrzynią lub 7-biegowym DSG.

Skoda Octavia RS (2020)
Skoda Octavia RS (2020)

Silniki wysokoprężne dostępne w nowej Octavii już teraz spełniają wymagania normy Euro-6d. Jest to zasługa zaawansowanego układu oczyszczania spalin SCR, który zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx) nawet o 80% w procesie twin dosing, polegającym na wtryskiwaniu środka AdBlue przed dwoma szeregowo ustawionymi katalizatorami. Nowa jednostka 2.0 TDI jest oferowana w trzech wariantach mocy: 115 KM, 150 KM oraz 200 KM. Najmocniejszą wersję znajdziemy w topowej Octavii RS.

Nowa Skoda Octavia iV – hybryda plug-in

Hybrydowy napęd typu plug-in zadebiutował w ubiegłym roku w Skodzie Superb, a teraz trafił także do nowej Octavii. Usportowiona wersja RS iV korzysta z dwóch silników: benzynowego 1.4 TSI (150 KM) oraz elektrycznego (115 KM), dostarczając łącznie 245 KM i 400 Nm. Natomiast Skoda Octavia iV (dostępna w wersjach Ambition i Style) zapewnia 204 KM i 350 Nm.

W obu wariantach za przekazywanie napędu odpowiada 6-biegowa przekładnia DSG obsługiwana elektronicznie w technologii shift-by-wire. Dzięki litowo-jonowej baterii o pojemności 13 kWh, hybrydowa Skoda Octavia iV może przejechać do 60 km w trybie elektrycznym. Po wyczerpaniu akumulatora, samochód można podłączyć do konwencjonalnego domowego gniazdka elektrycznego 230 V lub ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Gniazdo do ładowania znajdziemy pod klapką w lewym przednim błotniku.

Skoda Octavia iV (2020)
Skoda Octavia iV (2020)

Nowa Skoda Octavia iV e-TEC – „miękka” hybryda

Skoda Octavia iV e-TEC korzysta z technologii mild hybrid. „Miękka” hybryda jest stosowana w autach z silnikami 1.0 TSI (110 KM) i 1.5 TSI (150 KM) w połączeniu z 7-biegową skrzynią DSG. Do kluczowych elementów tego układu należą rozrusznik z napędem pasowym, instalacja elektryczna 48 V oraz litowo-jonowy akumulator o pojemności 0,6 kWh. Bateria jest umieszczona pod przednim siedzeniem pasażera i ładowana wyłącznie energią odzyskiwaną z hamowania.

Za sprawą technologii mild hybrid w razie potrzeby do silnika trafia dodatkowe 50 Nm, umożliwiając Skodzie Octavia iV e-TEC przemieszczanie się na prądzie (tylko na krótkich odcinkach). Oprócz tego do zalet „miękkiej” hybrydy należy szybsze i łagodniejsze włączanie/wyłączanie jednostki napędowej, generujące mniej drgań. Przynosi to wymierne korzyści, obniżając zużycie paliwa o 0,4 l/100 km.

Więcej na temat nowej Skody Octavia:

Nowa Skoda Octavia (2020). Opis wersji i cennik

Nowa Skoda Octavia Combi 1.5 TSI – nasz test 

Nowa Skoda Octavia Combi 2.0 TDI – nasz test

1 KOMENTARZ

  1. Wydaje mi, się że 1.5 „miękka” hybryda będzie dostępna z 6-biegowa skrzynia DSG, taką samą jak w przypadku Hybrydy plug-in.
    Czy ktoś wie coś więcej o tej skrzyni? To jakaś nowa skrzynia chyba…

Skomentuj MRB Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here