NowościAktualnościMotoprzegląd, 29 lipca 2018 r.

Motoprzegląd, 29 lipca 2018 r.

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd ciekawych wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na regularne śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: ranking najbardziej komfortowych limuzyn według Consumer Reports, 9-biegowy automat w Civicu, USA wycofują się z zapowiadanych ceł, koreańska marka pokonała Porsche, Mercedesa i Lexusa.

Będzie Hyundai i30 N w wersji Fastback

Hyundai ujawnił, że pracuje nad nową „enką” i30, tym razem w wersji Fastback (z nadwoziem liftback). Podobnie jak i30 N z 5-drzwiową karoserią hatchback, otrzyma ona 2-litrowy silnik o mocy 250 lub 275 KM.

(czytaj więcej: Hyundai i30 N kontra Honda Civic Type-R i Peugeot 308 GTi – PORÓWNANIE)

Sergio Marchionne nie żyje

Zaledwie kilka dni po ukazaniu się informacji o problemach zdrowotnych zmarł Sergio Marchionne, wieloletni dyrektor generalny koncernu Fiat Chrysler Automobiles. Miał 66 lat. To bez wątpienia jedna z barwniejszych osobistości światowej motoryzacji – za jego czasów doszło m.in. do fuzji Fiata i Chryslera. Sergio Marchionne został zastąpiony przez Mike’a Manleya, dotychczasowego szefa Jeepa.

Sergio Marchionne
66-letni Sergio Marchionne rządził Fiatem od 2004 r., a od 2009 – także Chryslerem. Za jego kadencji doszło do fuzji obu firm. Pełnił także funkcje dyrektora generalnego Ferrari i Maserati.

Zerowa akcyza na CNG

Sejm poparł rządowy projekt wprowadzenia zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny używany do napędzania silników spalinowych. Ma to pomóc w walce ze smogiem. Głównym beneficjentem wprowadzenia zerowej stawki akcyzy na CNG i LNG ma być rynek komunikacji miejskiej. Barierą w rozwoju rynku pozostaje jednak brak odpowiedniej sieci stacji tankowania samochodów tym paliwem (więcej informacji: IBRM Samar).

Mercedes CLK GTR na sprzedaż. Wycena: około 5 mln dolarów

Wkrótce na aukcję trafi Mercedes-Benz AMG CLK GTR (typoszereg W 297) z 1998 roku. To drogowa wersja wyścigowego samochodu startującego w mistrzostwach FIA GT. Zbudowano ją na potrzeby uzyskania homologacji, w zaledwie 25 egzemplarzach (20 coupe, 5 roadsterów). Ten licytowany ma numer 9 i zaledwie 1500 km przebiegu. Do jego napędu służy 6,9-litrowy silnik V12 o mocy 612 KM i 775 Nm maksymalnego momentu, połączony z sekwencyjną skrzynią o 6 przełożeniach. Ważący 1440 kg bolid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 344 km/h. Przewidywana cena: 4,25-5,25 mln dol.

(czytaj więcej: Mercedes kończy z silnikami V12?)

Szef BMW M: będziemy produkować „manuale”, jeśli tylko klienci będą je kupować

BMW sukcesywnie w kolejnych wersjach wprowadza 8-biegową przekładnię automatyczną jako standard. Frank van Meel, szef BMW M, w wywiadzie dla magazynu „Car and Driver” przyznał, że skrzynie manualne tracą na racjonalności – wyposażone w nie samochody są wolniejsze i bardziej paliwożerne od automatów. Dlatego „tak naprawdę nie mają (już) sensu”. Van Meel dodał jednak, że większość klientów nie zważa na wady manuali – po prostu chce je mieć. Dlatego póki będzie popyt, dopóty skrzynie manualne pozostaną w ofercie. Jednocześnie szef działu BMW M zasugerował, że ręczna skrzynia biegów osiągnie swój „naturalny koniec”, gdy na popularności zyskają pojazdy autonomiczne.

model BMW M GmbH z manualną przekładnią
Skrzynia manualna ma być zarezerwowana dla „emek” serii 1, 2, 3 i 4 (pomijając SUV-y).

Honda Civic z dieslem i 9-biegowym automatem

Honda ogłosiła, że wprowadzi w Europie opcjonalną przekładnię automatyczną o 9 przełożeniach dla wysokoprężnej wersji 1.6 o mocy 120 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrtowego. Zużycie paliwa takiej wersji ma wynosić średnio 4,1 l/100 km, przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 11 s, a prędkość maksymalna – 200 km/h. Przypomnijmy, że 1,6-litrowy diesel spełnia najnowszą normę emisji spalin Euro 6d-TEMP bez potrzeby stosowania systemu redukcji tlenków azotu korzystającego z czynnika AdBlue (czytaj więcej: Motoprzegląd, 1 lipca 2018 r.).

Honda Civic 1.6 i-DTEC
Silnik 1.6 diesel pod maską Hondy Civic.

Nowa opcja dla Bugatti Chiron: szklany dach

Bugatti wprowadza nową opcję dla Chirona – przeszklony dach Sky View. Każdy z dwóch paneli ma wymiary 65 na 44 cm i zapewnia dodatkowe 2,7 cm miejsca nad głową. Producent deklaruje, że jest odpowiednio przyciemniony, chroni przed promieniowaniem UVA i UVB, zapewnia skuteczną izolację akustyczną i nie wpływa na sztywność nadwozia czy poziom bezpieczeństwa. Cena: nieznana.

Bugatti Chrion z opcjonalnym dachem Sky View
Bugatti Chrion z opcjonalnym dachem Sky View
Bugatti Chrion z opcjonalnym dachem Sky View
Za sprawą dachu kierowca i pasażer zyskują dodatkowe blisko 3 cm miejsca nad głowami.

Tymczasem Bugatti kończy pracę nad Divo – wzmocnionym wcieleniem Chirona, które trafi do sprzedaży w limitowanej serii 40 sztuk. Tradycyjnie, nazwa nowego modelu nawiązuje do wyścigowego kierowcy, który współtworzył historię marki Bugatti. Tym razem chodzi o francuskiego kierowcę Alberta Divo, który pod koniec lat 20. ubiegłego stulecia dwukrotnie wygrał legendarny wyścig Targa Florio. Tu cena jest już znana: wynosi 5 mln euro od sztuki. Netto.

Lamborghini Aventador SVJ z nowym rekordem na Nurburgringu

6:44,97 min – tyle zajęło okrążenie północnej pętli kultowego niemieckiego toru Nurburgring nowemu Lamborghini Aventadorowi SVJ. To o ponad 2 s lepiej od poprzedniego rekordzisty, Porsche 911 GT2 RS. Poza wzmocnionym z 750 do 770 KM silnikiem V12 wersja SVJ wyróżnia się udoskonalonym napędem 4×4, zmodyfikowanym układem kierowniczym i nową aktywną aerodynamiką. Model oficjalnie zadebiutuje w sierpniu br. w Kalifornii.

USA wycofuje się z zapowiedzi ceł

Prezydent USA Donald Trump po spotkaniu z szefem Komisji Europejskiej Jeanem-Claude’em Junckerem wycofał się z groźby nałożenia ceł na importowane samochody. Wcześniej groził, że narzuci na nie 25-procentowe obciążenie, co wywołało falę negatywnych komentarzy (czytaj więcej: Motoprzegląd, 24 czerwca 2018 r.). Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) sektor motoryzacyjny odpowiada obecnie za około 10 procent całkowitej wymiany handlowej między UE a USA.

Dostawy Fordów GT opóźnione

Multimatic, kanadyjski dostawca odpowiedzialny za produkcję Forda GT, w 2017 roku wyprodukował 138 zamiast planowanych 250 egzemplarzy modelu. Powody to według Forda staranność (samochód powstaje ręcznie), uzyskiwanie homologacji i opóźnienia wynikające z procesu lakierowania oraz ze strony innych dostawców. Plan na ten rok powinien zostać zrealizowany bez problemu.

Ford GT (2018)
Ford GT (2018)

Najnowszy Ford GT ma łącznie powstać w 1000 egz., a jego produkcja potrwa do 2020 r. Do napędu samochodu służy umieszczony centralnie silnik 3.5 V6 biturbo o mocy 656 KM. Auto wyróżnia się wyjątkową niską masą – ma karbonowy monokok przykręcony do aluminiowych ram pomocniczych i karoserię z włókien węglowych. Osiągi – 0-97 km/h: 2,8 s, 0-161 km/h: 6,0 s, prędkość maksymalna: 348 km/h.

Grupa PSA planuje powrót na rynek USA

Larry Dominique, dyrektor generalny północnoamerykańskiego oddziału francuskiego koncernu PSA, ujawnił, że firma wybrała 15 stanów USA oraz 4 prowincje Kanady, gdzie chce sprzedawać swoje samochody. Co ciekawe, regiony te odpowiadają za większość sprzedaży nowych aut w Ameryce Północnej (USA: 62%, Kanada: 87%), a według ankiet ich mieszkańcy wykazują chęć kupowania importowanych aut. Debiut PSA w USA (a raczej powrót) ma nastąpić do 2026 r. Carlos Tavares, dyrektor generalny PSA, potwierdził już, że modele na rynek amerykański są już w fazie projektowania, a przy ich budowie pomagają inżynierowie Opla. Peugeot wycofał się z Ameryki Północnej w 1992 roku z uwagi na niewielką sprzedaż samochodów, a Citroen – z podobnych względów – w roku 1989.

Peugeot 505 Turbo
Peugeot 505 w wersji na rynek USA

Nowe SUV-y Forda

Do 2020 r. amerykański oddział chce odnowić 75% gamy i wprowadzić 4 nowe modele. Producent zapowiedział już nowe Bronco, nawiązujące do słynnego terenowego modelu sprzed lat o tej samej nazwie, oraz małego SUV-a. Zmiany mają związek z zapowiedziami Forda: producent chce oprzeć swoją amerykańską gamę niemal wyłącznie na SUV-ach.

2020 Ford Bronco i Baby Bronco
Ford Bronco i tzw. „baby Bronco” mają zadebiutować w 2019 r.
Ford Bronco
Ford Bronco był produkowany w latach 1966-1996 (na zdjęciu: wersja z lat 1980-1986). Był konkurentem Jeepa Wranglera – i nowa też ma z nim rywalizować. To intratny segment rynku: w USA co roku sprzedaje się ok. 200 tys. Wranglerów.

Genesis na topie w USA

Historia lubi się powtarzać – tak jak niegdyś Lexus, tak dziś Genesis, czyli marka premium koncernu Hyundai-Kia, wjechała na pierwsze miejsce rankingu jakości J.D. Power w USA. Drugie miejsce zajęło Porsche, a dalej uplasowały się: BMW, Lincoln i Mercedes. Badanie APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout – osiągi, wykonanie i projekt) mierzy emocjonalne przywiązanie właścicieli i ich poziom zadowolenia po 3 miesiącach użytkowania nowo zakupionego auta w oparciu o 77 kryteriów. Maksymalnie każda marka może uzyskać 1000 pkt. Względem ubiegłorocznej edycji rankingu Genesis „podskoczył” o 15 punktów i zdobył wynik 884 pkt. W tegorocznym badaniu J.D. Power wzięło udział 68 000 posiadaczy nowych samochodów.

jd_power_apeal_ranking_2018
Ranking J.D. Power APEAL, edycja 2018 (rynek USA)

Najbardziej komfortowe modele według Consumer Reports

Ceniona amerykańska organizacja konsumencka Consumer Reports (przeprowadza m.in. testy samochodów, które sama kupuje) wyłoniła najbardziej komfortowe modele nowych aut oferowane za oceanem. W celu sporządzenia rankingu przetestowała je na liczącej 48,2 km długości pętli testowej, złożonej z dróg o nawierzchni marnej jakości. Liderem zestawienia został Mercedes klasy S – „najlepszy, jaki kiedykolwiek testowaliśmy”.

Mercedes klasy S (2018)
Mercedes S 560 e

Cały ranking prezentuje się następująco:

  1. Mercedes klasy S
  2. BMW serii 7
  3. Audi A6
  4. Lincoln Continental
  5. Audi A8
  6. Genesis G90
  7. BMW serii 5
  8. Cadillac CT6
  9. Jaguar XF
  10. Mercedes klasy C

Komisja Europejska planuje wprowadzić ograniczniki prędkości do 150 km/h

Unijni urzędnicy mają plan, jak zapobiegać wypadkom na drogach. Jednym z pomysłów jest ogranicznik prędkości do 150 km/h – pisze „Polska The Times”. To element planu działań KE na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Plan zakłada ograniczenie do roku 2030 liczby zabitych w wypadkach o 50% i obejmuje m.in. poszerzenie wyposażenia nowych aut o tzw. czarne skrzynki. Rozważane jest też wprowadzenie ogranicznika prędkości w nowych samochodach do 150 km/h (źródło: polskatimes.pl).

Spadek sprzedaży Maserati

Po kilku latach imponujących wzrostów sprzedaż Maserati, delikatnie mówiąc, ugrzęzła. W II kw. 2018 r. spadła o 35% (z 13,4 do 8,7 tys. szt.), głównie z powodu zmian w polityce celnej na auta luksusowe w Chinach. Jednak w Europie też nie jest najlepiej – w ciągu pierwszych 5 mies. liczba dostaw Maserati zmniejszyła się z blisko 4,7 do niespełna 3,7 tys. egz. (-22%). Po części winę ponosi za to przestarzała – pomijając SUV-a Levante – gama modeli. Ratunkiem mogą być wprowadzone ostatnio nowe wersje Maserati Levante (czytaj więcej: Motoprzegląd, 15 lipca 2018 r.).

Maserati Levante GTS
Maserati Levante GTS

Ciekawostka: Lexus LS z przebiegiem blisko 1,6 mln km

Na stronie Autoblog.pl można przeczytać artykuł na temat Lexusa LS z imponującym przebiegiem prawie 1 mln mil, czyli niemal 1,6 mln km.

Lexus LS
Lexus LS z przebiegiem blisko 1 mln mil, opisany na stronie Autoblog.pl.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji