Motoprzegląd, 15 lipca 2018 r.

Motoprzegląd, 15 lipca 2018 r.

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd ciekawych wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na regularne śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: kłopotliwy lakier Kii Stinger, koniec Taty Nano, pogłoski o Audi Q9 i nowej Skodzie Rapid, rekordowy Mercedes 300 SL Roadster.

Nabywcom żółtych Stingerów Kia proponuje przemalowanie

Rzecznik australijskiego oddziału Kii potwierdził, że żółty lakier Stingera – Sunset Yellow – zawiera oleje, które rzutują na jego przywieranie do podkładu i w efekcie obniżają trwałość powłoki. Rezultat: farba jest podatna na odpryski i pęknięcia. Ponad 50 nabywcom żółtych Stingerów zaproponowano bezpłatne przemalowanie oraz dożywotnią gwarancję na lakier. Rzecznik przekazał również, że podoba akcja może być prowadzona na innych rynkach.

Kia Stigner w kolorze Sunset Yellow
Kia Stigner w kolorze Sunset Yellow

Tata Nano – to już jest koniec

Bloomberg donosi, że w czerwcu wyprodukowano zaledwie 1 egzemplarz Taty Nano. W praktyce może oznaczać to koniec jego rynkowej kariery. Producent przyznał, że w „obecnej formie model może nie mieć kontynuacji w 2019 roku”. Nano, okrzyknięty „najtańszym samochodem świata” (początkowo, w przeliczeniu z rupii, kosztował niespełna 2000 dolarów), od początku nie miał dobrej passy – z jednej strony nie brakowało doniesień o pożarach samochodu, z drugiej szybko okazało się, że nabywcy wolą dojrzalsze konstrukcje, np. popularne w Indiach Maruti Alto 800. Zawiodły plany wprowadzenia modelu na rynki Europy i USA – nie spełniał on odpowiednich wymogów bezpieczeństwa. W najlepszym roku sprzedaży, między 2011 a 2012 r., klienci kupili 75 tys. Nano.

Tata Nano
Tata Nano: tylny napęd i 2-cylindrowy silnik 0.6 o mocy 38 KM.

Audi Q9 na horyzoncie – rywal Range Rovera

Autocar donosi, że Audi rozważa budowę luksusowego SUV-a, który miałby rywalizować z Range Roverem. Teoretycznie rola ta w Grupie Volkswagen przypadła Bentleyowi Bentaydze (marka Bentley, podobnie jak Audi, należy do koncernu VW). Cenowo Range Rover plasuje się jednak poniżej Bentaygi – stąd koncepcja poszerzenia gamy Audi. „Klienci dadzą nam znać, czas pokaże” – powiedział brytyjskim dziennikarzom były już prezes Audi, Rupert Stadler.

(czytaj więcej: Audi Q8 – pierwsza jazda)

Ostatnie egzemplarze Vipera i Challengera SRT za milion

Na aukcję trafiły ostatnie egzemplarze dwóch wyjątkowych modeli Dodge’a – Vipera oraz Challangera SRT Demona. Oba „poszły” za okrągły milion dolarów. Środki z licytacji zostaną przeznaczone na cele charytatywne. Do napędu Challangera SRT Demona służy najmocniejsze wcielenie doładowanego mechanicznie silnika 6.2 HEMI V8 (851 KM i 1042 Nm). Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,3 s. Viper ma pod maską 8,4-litrową jednostkę V10 o mocy 654 KM i 814 Nm maksymalnego momentu. Jego sprzedaż w ostatnich latach mocno stopniała, a ostatecznie karierę modelu zakończyły nowe przepisy bezpieczeństwa – nałożyły one na producentów wymóg stosowania kurtyn powietrznych. Dodge zrezygnował z modyfikacji konstrukcji niezbędnej do ich instalowania.

Dodge Viper i Dodge Challenger SRT Demon
Aukcja ostatniego Vipera i Challengera SRT Demona.

PSA chce sprzedać centrum badań i rozwoju Opla

Serwis francuskie.pl cytuje magazyny „Le Monde” i „Financial Times”: przyszłość centrum badań i rozwoju Opla w Russelsheim stoi pod znakiem zapytania. Grupa PSA zamierza sprzedać część ośrodka w ramach restrukturyzacji niemieckiej firmy, odkupionej od ub.r. od GM. Jego wartość sięga 500 mln euro. Ma to być jeden ze sposobów obniżenia kosztów działalności Opla.

Nowa Toyota Supra na Festiwalu Prędkości w Goodwood

12 lipca na torze Goodwood Motor Circuit zaprezentowano prototyp nowej Toyoty Supry. Samochód zadebiutował pierwszego dnia słynnego festiwalu motoryzacyjnego w Wielkiej Brytanii. Nowy model o kodzie A90 wystąpił przed publicznością w wersji przedprodukcyjnej. Do jego napędu służy silnik R6, kierujący moment obrotowy na tylne koła. Produkcyjne wcielenie Supry zadebiutuje w salonach Toyoty mniej więcej w pierwszej połowie 2019 roku. Auto powstało w ramach projektu z BMW na wspólnie opracowanej platformie (za: IBRM Samar).

Wysoki popyt na Alpine A110

W obliczu nadspodziewanie wysokiego zainteresowania firma Alpine (należąca do Renault) zwiększa produkcję swojego pierwszego „nowożytnego” modelu – A110. Obecnie czas oczekiwania na zamówiony egzemplarz wynosi aż 14 miesięcy – przekazał szef sprzedaży i marketingu marki w rozmowie z Automotive News. Aby skrócić ten okres, produkcja A110 zostanie zwiększona z 15 do 20 egzemplarzy dziennie. Przypomnijmy, że A110 nawiązuje do historycznego modelu o tej samej nazwie. Ma centralnie umieszczony benzynowy silnik 1.8 turbo, waży zaledwie 1080 kg, a jego rywalem jest m.in. Porsche 718 Cayman.

Alpine A110
Alpine A110

Maserati Levante GTS – nowy wariant o mocy 550 KM

Maserati wprowadza do oferty Levante GTS – kolejną wersję swojego SUV-a, z 3,8-litrowym silnikiem V8 o mocy 550 KM i 730 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka powstaje w zakładach Ferrari w Maranello. Levante GTS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 s i rozwija maksymalną prędkość 292 km/h. Na tle słabszych odmian wyróżnia się zmodyfikowaną stylizacją oraz zmianami w zestrojeniu podwozia. Główny rywal: 550-konne Porsche Cayenne Turbo. Przypomnijmy, że w gamie Levane jest jeszcze mocniejszy wariant Trofeo o mocy 590 KM (0-100 km/h w 3,9 s).

Maserati Levante GTS
Maserati Levante GTS

Nowy Rapid zbliży się do Golfa

Szef marketingu Skody zdradził, że w przyszłym roku możemy spodziewać się następcy Rapida – pod inną nazwą (niewykluczone, że „Favorit”) i w nieco innym formacie. Sprzedaż obecnej generacji modelu nie jest zadowalająca (w 2017 r. w Europie nabywców znalazło 66 tys. Rapidów; dla porównania, Audi A3 znalazło w tym czasie 164 tys. klientów, a VW Golf – 482 tys.). Wiadomo, że nowy Rapid będzie klasycznym hatchbackiem, tak jak VW Golf. Za jego bazę posłuży platforma MQB-A0, znana m.in. z VW T-Roca.

Skoda Rapid Spaceback
Skoda Rapid zadebiutowała w 2012 r. jako 5-drzwiowy liftback. W 2013 r. do oferty dołączył 5-drzwiowy hatchback – Rapid Spaceback.

Cyfrowe lusterka Audi na filmie

Audi ujawniło film prezentujący działanie Audi Virtual Mirror, czyli lusterek bocznych w postaci kamer i ekranów na panelach drzwi (więcej informacji: nowe Audi e-tron). Otrzyma je produkcyjna wersja elektrycznego SUV-a Audi e-tron, który ma zadebiutować w najbliższych miesiącach. Takie rozwiązanie ma ograniczyć opór powietrza, a w konsekwencji wydłużyć zasięg pojazdu.

Italdesign stworzyło unikatowego Nissana GT-R

W przyszłym roku Nissan będzie świętować 50. urodziny modelu GT-R. Włoskie studio projektowe obchodzi taki jubileusz w tym roku. Z tej okazji obie firmy stworzyły unikatowego GT-R-a z nowym nadwoziem i wnętrzem. Auto bazuje na wersji Nismo i wyróżnia się m.in. obniżoną o 54 mm linią dachu, wzmocnionym napędem z wyścigowej odmiany GT3 (jednostka 3.8 V6 biturbo o mocy 720 KM i 780 Nm maksymalnego momentu), wydajniejszymi hamulcami oraz wytrzymalszymi elementami układu przeniesienia napędu (dyferencjały, dwusprzęgłowa skrzynia). Niewykluczone, że w limitowanej serii trafi na rynek. Na żywo można było oglądać je podczas odbywającego się w ten weekend Festiwalu Prędkości w Goodwood:

Stuttgart: od 2019 r. zakaz ruchu dla diesli spełniających Euro 4 lub niższą

Niemal w całym Stuttgarcie od 2019 r. będzie obowiązywać zakaz ruchu dla diesli niespełniających normy Euro 5 (czyli produkowanych do 2009 r.). Paradoksalnie, wprowadza się go po to, aby poprawić jakość powietrza i od stycznia 2020 r. uniknąć zakazu obejmującego auta z jednostkami wysokoprężnymi niespełniającymi normy Euro 6. Równocześnie Stuttgart rozwija komunikację publiczną i wspiera mobilność elektryczną. Mieszkańcy Stuttgartu będą mogli użytkować swoje objęte zakazem diesle do 1 kwietnia 2019 r.

BMW, Ford i PSA wspólnie rozwijają komunikację C-V2X

W ramach stowarzyszenia 5G Automotive Association firmy BMW, Ford oraz grupa PSA rozwijają komunikację C-V2X (pojazd-pojazd oraz pojazd-infrastruktura). Pozwala ona na wzajemne przesyłanie wiadomości pomiędzy samymi samochodami oraz samochodami a elementami infrastruktury (np. sygnalizatorami) – np. o wypadkach lub niebezpiecznych warunkach drogowych, a także o czasie, jaki pozostał do zmiany świateł. Cel: wyższy poziom bezpieczeństwa i większa płynność ruchu. Wprowadzenie standaryzowanego rozwiązania V2X planuje się w 2020 r. Z wybranych funkcji komunikacji V2X korzystają już m.in. modele Audi i Mercedesa.

Rekordowy Mercedes 300 SL Roadster

3,7 mln dolarów zapłacił nabywca za wyjątkowo wspaniale zachowanego Mercedesa 300 SL Roadster rocznik 1963. Samochód wystawiono z przebiegiem zaledwie 1372 km. To jeden z ostatnich wyprodukowanych egzemplarzy, z silnikiem z aluminiowym blokiem i kompletem hamulców tarczowych. Poprzedni rekord ceny modelu 300 SL Roadster wynosił ok. 2 mln dolarów (2014 r.).

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji