Audi A4 B9 po liftingu (2019)
Audi A4 B9 po liftingu (2019)

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd ciekawych wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na regularne śledzenie branżowych mediów.

Audi A4 B9 po liftingu

Piąta generacja Audi A4, zaprezentowana latem 2015 r., przeszła właśnie niewielki lifting (warto wspomnieć, że Mercedes zmodernizował właśnie klasę C, a BMW niebawem zaprezentuje nową „trójkę”). Zmiany skupiają się głównie na detalach: wprowadzono przestylizowane zderzaki, obręcze kół i elementy personalizacji. W ofercie pojawił się też jeszcze bardziej dynamicznie stylizowany pakiet S line.

Hyundai złoży ofertę przejęcia koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA)?

„Asia Times” donosi, że Hyundai wyczekuje spadku cen akcji FCA, żeby złożyć ofertę przejęcia koncernu. Koreańczycy planują zrobić to pomiędzy latem br. a majem 2019 r., gdy ze stanowiska odejdzie szef FCA Sergio Marchionne.

Cytowany anonimowy pracownik FCA mówi, że Hyundai wybrał dobry moment – włosko-amerykański koncern ma niewykorzystane moce produkcyjne, starzejącą się gamę modeli i brak strategii w zakresie elektryfikacji. Jim Trainor, rzecznik prasowy Hyundaia w Stanach Zjednoczonych, powiedział z kolei, że jego firma nie komentuje rynkowych plotek.

O poszukiwaniu partnera handlowego dla FCA mówi się od dawna – i Hyundai wydaje się tu najlepszym kandydatem, bo w przeciwieństwie do General Motors czy Volkswagena jego gama w mniejszym stopniu pokrywa się z gamą FCA. Z kolei przejęciu koncernu przez Chińczyków sprzeciwiał się Biały Dom.

Alfa 4C Coupe zostaje w ofercie

Pojawiły się plotki, że z gamy Alfy Romeo – przynajmniej na rynku USA – zniknie model 4C Coupe, a pozostanie w niej jedynie Spider. Menedżer komunikacji Alfy Romeo przekazał jednak informacje, że samochód nadal będzie oferowany.

Alfa 4C Coupe
Alfa 4C Coupe
Mercedes z nowym małym dieslem

Po „sparzeniu się” 1,6-litrowym dieslem od Renault (to m.in. samochody z tą jednostką będą objętą zarządzoną niedawno akcją serwisową – czytaj więcej) Mercedes zbudował własny niewielki silnik wysokoprężny. Powstał on poprzez zmniejszenie pojemności 2-litrowego diesla OM 654 z klasy E. Ma 1,6 l pojemności, rozwija moc 122 KM w zakresie 3200-4600 obr./min oraz 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego od 1400 do 2800 obr./min i współpracuje z 9-biegowym automatem. Premiera – w świeżo zmodernizowanej klasie C. Zasilany nim wariant C 180 d przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 s, osiąga maksymalną prędkość 204 km/h i ma średnio zużywać 4,2 l/100 km. Do oferty trafi też mocniejsza wersja tej jednostki, o mocy 160 KM, połączona ze skrzynią manualną – oznaczona jako C 200 d. Co ciekawe, C 200 d z automatem będzie już napędzane jednostką 2-litrową.

Mercedes klasy C W205 po liftingu (2019)
Mercedes klasy C po liftingu (2019)
Honda Civic 1.6 diesel spełnia normę Euro 6d-TEMP bez AdBlue

IBRM Samar cytuje dziennikarzy „Auto Bilda”, którzy z zaskoczeniem piszą, że wysokoprężny wariant Civica spełnia najnowsze normy emisji spalin bez systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) z wtryskiem czynnika AdBlue. Zamiast tego Japońscy inżynierowie skoncentrowali się na „optymalizacji konstrukcji silnika” i zastosowali wydajniejszy katalizator tlenków NOx oraz filtr cząstek stałych z warstwą srebra, która ma poprawiać efektywność wypalania sadzy, a przy tym przyspieszać nagrzewanie się filtra – co z kolei ma wydłużać jego żywotność.

Honda Civic - silniki 1.6 diesel
1,6-litrowy diesel pod maską Civica rozwija moc 120 KM.
Tesla produkuje samochody w hangarze

Aby zwiększyć produkcję do 5000 aut tygodniowo – to warunek zrównoważenia budżetu Tesli, nieopodal swoich zakładów we Fremont (Kalifornia) firma postawiła hangar, w którym zainstalowano trzecią linię produkcyjną. Budowa hangaru trwała zaledwie 3 tygodnie. Według prezesa Tesli Elona Muska auta wytwarzane w hangarze są nawet nieco lepszej jakości i okazują się tańsze w produkcji niż w tradycyjnej fabryce.

BMW podpisało umowę z chińskim producentem akumulatorów

BMW podpisało umowę z chińskim producentem akumulatorów do samochodów, spółką Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) – donosi wyborcza.biz. Kontrakt opiewa na 1,16 mld euro i zakłada wybudowanie w Europie nowej fabryki akumulatorów. Spekuluje się, że wśród jej możliwych lokalizacji brane są pod uwagę państwa Europy Środkowej, w tym Polska. CATL dostarcza baterie m.in. BMW i Volkswagenowi. Przypomnijmy, że w naszym kraju powstaje już fabryka akumulatorów LG Chem (w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia), gdzie mają być wytwarzane baterie m.in. do elektrycznych modeli Jaguara (czytaj więcej: Jaguar I-Pace – pierwsza jazda).

Jaguar Land Rover polega na dieslach, więc inwestuje… w elektromobilność

Koncern Jaguar Land Rover chce zwiększyć nakłady na elektryfikację swoich aut – pod Bloomberg. W ciągu najbliższych 3 lat mają one wzrosnąć o ok. 25% i wynieść 18 mld dolarów. To m.in. odpowiedź na niesatysfakcjonujące wyniki sprzedaży i zysków JLR za 2017 r. Wszystkie brytyjskie zakłady koncernu mają zostać przystosowane do produkcji zelektryfikowanych modeli. Co ciekawe, w IV kwartale ub.r. auta z silnikami Diesla odpowiadały za ok. 87% sprzedaży brytyjskich marek w Europie.

GM nie rezygnuje z diesli

Wbrew niesprzyjającym nastrojom koncern General Motors nie zamierza odżegnywać się od silników Diesla – wynika z wypowiedzi Pierpaolo Antonioliego, szefa centrum budowy silników GM w Turynie dla Automotive News Europe. W planach jest m.in. skonstruowanie nowych wysokoprężnych jednostek R3 i R4 do osobowych modeli General Motors, takich jak Chevrolet Cruze czy Equinox. Antonioli jest przekonany, że diesle wyjdą z afery spalinowej obronną ręką.

SUV w stylu coupe od Renault

Renault zapowiedziało, że podczas tegorocznego salonu samochodowego w Moskwie (start 29 sierpnia) zaprezentuje prototyp nowego kompaktowego SUV-a – tym razem z nadwoziem w stylu coupe, inspirowanym m.in. BMW X4/X6. Jego seryjna wersja ma być produkowana w Rosji i oferowana „globalnie”. Pod maską – m.in. nowy benzynowy silnik 1.3 TCe, znany też z najnowszego Mercedesa klasy A.

Zapowiedź nowego SUV-a Renault - debiut pod koniec sierpnia w Moskwie
Zapowiedź nowego SUV-a Renault – debiut pod koniec sierpnia w Moskwie
MG planuje zbudować elektrycznego roadstera…

…który ma konkurować z Mazdą MX-5. Brytyjska marka (od 10 lat w rękach chińskiego konsorcjum motoryzacyjnego SAIC) – ustami szefa designu Shao Jingfenga – ujawniła, że planuje powrót do segmentu aut sportowych. A ściślej, planuje zbudować roadstera nawiązującego do tradycji modeli A i B, wytwarzanych od lat 50. do 80. ubiegłego stulecia. Model mógłby dysponować elektrycznym napędem 4×4 (informacja za australijskim magazynem „Drive”). Przypomnijmy, że w latach 1995-2011 firma MG wytwarzała niewielkiego roadstera F/TF z silnikiem montowanym centralnie.

Roadster MG F
Roadster MG F
Producenci protestują przeciwko pomysłowi prezydenta Donalda Trumpa

Kolejni producenci „uprzedzają”, że postulowane przez prezydenta USA Donalda Trumpa wprowadzenie cła na importowane samochody oraz części skończy się podwyżką cen nowych aut w USA i utratą miejsc pracy w tamtejszych fabrykach. Mazda opublikowała stanowisko, w którym pisze: „(Cła) znacznie podwyższą ceny każdego nowego pojazdu sprzedawanego w Ameryce, niezależnie od tego, gdzie jest wytwarzany”. Toyota utrzymuje, że cło zwiększy koszt produkcji każdego egzemplarza Camry w USA o 1800 dolarów. Z kolei cytowany przez Reutersa menedżer „pewnej firmy motoryzacyjnej” mówi, że cła uderzyłyby też w sprzedaż aut niszowych, zwłaszcza kabrioletów (ich sprzedaż w USA i tak spada – w latach 2012-2018 z ok. 180 do ok. 120 tys. sztuk rocznie). Obecnie prezydencka administracja bada, czy import aut i części stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego USA.

Produkcja Toyoty Camry w USA
Produkcja Toyoty Camry w USA
BMW: Brexit może nas „wykurzyć” z Wielkiej Brytanii

Z kolei grupa BMW poinformowała, że będzie musiała zamknąć swoje brytyjskie fabryki, jeśli Brexit zakłóci możliwość szybkiego, niezawodnego importowania części z kontynentalnej Europy. To najostrzejsze oświadczenie BMW na temat zakładów koncernu w Wielkiej Brytanii (są cztery: fabryka Mini w Oxfordzie, Rolls-Royce’a w Goodwood, fabryka silników w Hams Hall oraz tłocznia w Swindon; łącznie zatrudniają 7000 osób).

Fabryka Mini w Oxfordzie
Fabryka Mini w Oxfordzie
Audi przekłada premierę e-trona

Po aresztowaniu byłego szefa Audi Ruperta Stadlera firma przełożyła premierę elektrycznego SUV-a o nazwie e-tron (pierwotnie zaplanowano ją na 30 sierpnia w Brukseli). Debiut ma odbyć się jeszcze w tym roku i nie w Brukseli, gdzie e-tron ma być produkowany, lecz w USA. Tymczasem 4 września Mercedes zaprezentuje seryjną wersję swojego elektrycznego SUV-a – model EQ C.

(czytaj więcej: Audi e-tron – z kamerami zamiast lusterek bocznych)

Prototyp elektrycznego Audi e-tron
Prototyp elektrycznego Audi e-tron
Aston Martin Lagonda – samochód z innego świata

Znany youtuber motoryzacyjny Doug DeMuro opublikował film z prezentacją Astona Martina Lagondy (1976-1989; wyprodukowano 645 sztuk). To unikalna szansa, by z móc w szczegółach poznać ten niezwykły samochód. Dość wspomnieć, że licznik przebiegu umieszczono w nim… pod maską, a skrzynkę bezpieczników… na górze konsoli środkowej. Zdecydowanie warto obejrzeć (film w języku angielskim):