BMW 530 MLE

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: drugie życie BMW 530 MLE, nadjeżdżają odświeżony VW Passat oraz nowa Toyota Supra, plotki o aliansie BMW i Mercedesa.

BMW 530 MLE – pierwsza, jeszcze nieoficjalna „emka”

W RPA odnaleziono BMW 530 Motorsport Limited Edition (MLE) – specjalną, homologowaną na tamtejszy rynek odmianę „piątki” E12. Powstała ona w 227 egzemplarzach, z myślą o udziale w lokalnej serii wyścigów, na 2 lata przed pierwszym oficjalnym modelem sygnowanym przez sportowy oddział marki – M1. Do jej napędu służyła 3-litrowa rzędowa „szóstka” o mocy 200 KM i 277 Nm maksymalnego momentu obrotowego; przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 9,3 s, a prędkość maksymalna wynosiła 208 km/h. Auto było montowane w RPA przy użyciu części z aluminium i lekkiej stali. Dodatkowo, w celu obniżenia masy własnej zastosowano nawiercane panele karoserii (np. tylną klapę). Z zewnątrz poza białym lakierem wyróżniają je m.in. spojler przedniego zderzaka, poszerzone błotniki oraz lekkie obręcze Mahle.

Teraz lokalny oddział BMW odkupił setny egzemplarz 530 MLE i chce poddać go całkowitej renowacji.

Mercedes postawi w Polsce nową fabrykę?

Obok zakładu w Jaworze ma stanąć kolejny. Niemiecki koncern wyda 400 mln zł i będzie produkować 100 tys. baterii. Na początek – informuje „Puls Biznesu”. Jak pisze dziennik, „po koreańskim LG Chemie, który w Kobierzycach inwestuje w produkcję baterii litowo-jonowych i belgijskim Umicorze, który na zakład ogniw (z nich powstają baterie) wybrał Nysę, na podobny krok zdecydował się Daimler” (źródło: PAP).

Ceny w Polsce: Honda CR-V Hybrid oraz Mazda 3

Przedstawicielstwa japońskich marek ogłosiły polskie ceny ww. modeli. CR-V Hybrid (czytaj więcej) będzie oferowana z napędem na przód lub obie osie. Bazowa odmiana Comfort 2WD startuje od 132 400 zł (w wyposażeniu m.in.: 17-calowe alufelgi, przednie reflektory LED, asystenta pasa ruchu, układ ostrzegający o ryzyku kolizji, system rozpoznający znaki drogowe, adaptacyjny tempomat, podgrzewane przednie fotele, klimatyzację automatyczną oraz radio z 5-calowym ekranem). Za najtańszy wariant 4WD – w wersji Elegance – trzeba zapłacić minimum 151 000 zł (oferuje dodatkowo czujniki parkowania, kamerę cofania, nawigację z 7-calowym ekranem, czujnik deszczu, 18-calowe alufelgi oraz dwustrefową klimatyzację automatyczną).

Honda CR-V Hybrid
Honda CR-V Hybrid (2019)

Z kolei Mazda ogłosiła ceny nowej „trójki”. Bazowy wariant z benzynowym, wolnossącym silnikiem 2.0 o mocy 122 KM (z układem dezaktywacji cylindrów i elektrycznym wspomaganiem – tzw. miękka hybryda), z manualną przekładnią o 6 przełożeniach, w najtańszej wersji wyposażenia Kai (m.in. system monitorowania martwego pola lusterek oraz ruchu poprzecznego przy cofaniu, aktywny tempomat, klimatyzacja manualna, czujniki parkowania z tyłu oraz przycisk do uruchamiania silnika, skórzana kierownica i system multimedialny z ekranem 8.8″) kosztuje 94 900 zł. Dopłata do automatu wynosi 8000 zł. Za najtańszy wariant z innowacyjnym benzynowym silnikiem z zapłonem częściowo samoczynnym – 2.0 SkyActive-X o mocy 181 KM – w tej samej specyfikacji trzeba zapłacić 112 900 zł. Mocniejszy hatchback (w ofercie wariantów nadwoziowych jest też sedan) występuje również z napędem na obie osie (tylko z automatem; dopłata za napęd 4×4 wynosi 10 000 zł).

Mazda 3 (2019)
Mazda 3 (2019)

Wiosną pojawi się Passat po liftingu

Volkswagen Passat należy do grona najpopularniejszych modeli w całym dorobku marki z Wolfsburga – jego łączna produkcja przekroczyła już 29 mln sztuk (Golf: 35 mln sztuk, Garbus: 21,5 mln). W fabryce w niemieckim Emden trwają już przygotowania do uruchomienia produkcji Passata w zmodernizowanej wersji. Model otrzyma nowe rozwiązania z dziedzin: układów napędowych, oświetlenia, systemów asystujących i multimediów. Premiera: najpewniej marcowych podczas targów w Genewie (od 5 marca).

Volkswagen Passat GTE
Aktualna, ósma generacja Volkswagena Passata (B8) zadebiutowała w 2014 r.

Duuuże przebiegi

W ostatnich dniach na branżowych stronach pojawiły się opisy przypadków dwóch samochodów z gigantycznymi przebiegami. W ciągu zaledwie pięciu lat pewna Amerykanka przejechała swoim Hyundaiem Elantrą łącznie aż milion mil (ponad 1,6 mln km). Fabryczny układ napędowy auta wytrzymał tą ciężką próbę. W nagrodę pani Farrah Haines z Kansas otrzymała nową Elantrę (źródło: IBRM Samar). Z kolei słoweński muzyk Jernej Jung od 1998 roku przejechał swoim Subaru Foresterem milion kilometrów. Co warto podkreślić, wysłużony Forester podczas licznych wojaży ze swoim właścicielem nigdy nie odmówił na drodze posłuszeństwa (więcej informacji: IBRM Samar).

UE: do 2030 r. emisja CO2 ma spaść o 37,5%

Reuters donosi, że Parlament Europejski po 9 godzinach rozmów porozumiał się z władzami 28 państw unijnych co do „obcięcia” emisji CO2 dla aut osobowych do 2030 r. o 37,5% względem roku 2021. Do 2025 r. cel wynosi 15%.

Niemcy postulowały obniżkę o 30%, Holandia i Francja – o 35%, a Parlament Europejski – o 40%. Koniec końców udało się osiągnąć porozumienie.

Volvo XC90 T8
Żeby producenci mogli spełnić wyśrubowane cele, w rynku motoryzacyjnym UE będzie musiał nastąpić wzrost udziału aut elektrycznych.

Mercedes-AMG A 45 4Matic coraz bliżej

Sportowe ramię Mercedesa podzieliło się z fanami „zajawką” nowego A 45. Samochód będzie prawdopodobnie dysponować silnikiem o mocy 400 KM, pozycjonującym go wyraźnie ponad „bazowym” A 35 o mocy 305 KM. Otrzyma także grill Panamericana, znany m.in. z AMG GT, napęd na obie osie, 8-biegową skrzynię dwusprzęgłową oraz nowość – tryb Drift. Szef Mercedes-AMG Tobias Moers deklaruje, że na tle poprzednika podwozie modelu będzie ulepszone w „niewiarygodnym” stopniu, nadwozie – sztywniejsze, a resorowanie – bardziej komfortowe.

Tak zabrzmi nowa Toyota Supra

Wielkimi krokami zbliża się premiera nowej Toyoty Supry (która otrzyma oznaczenie A90). Legendarny model w najnowszym wcieleniu zadebiutuje w styczniu, podczas targów motoryzacyjnych w Detroit, a swoją konstrukcję podzieli z nowym BMW Z4 (włącznie z benzynową, rzędową „szóstką” turbo o mocy około 380 KM). Toyota opublikowała niedawno zwiastun ze ścieżką dźwiękową samochodu.

Z kolei na forum SupraMkV.com pojawiło się zdjęcie tylnej partii nadwozia nowej Supry.

Toyota Supra V (2020)
Tył nowej Supry, źródło: supramkv.com.

Lexus chce zastrzec nazwę „UX 300e” – czyżby czas na model elektryczny?

Serwis AutoGuide trafił na zgłoszenie koncernu Toyoty, do którego należy marka Lexus, w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Producent chce zastrzec nazwę „UX 300h”. Sugeruje to, że rozważa w pełni elektryczny wariant crossovera UX. Komentarz Lexusa: „nie komentujemy przyszłych możliwych planów produkcyjnych”. Wcześniej szefostwo marki z rezerwą wypowiadało się na temat obecnych szans pojazdów elektrycznych; wiadomo jednak, że o model na prąd dopytują dealerzy Lexusa z USA.

Lexus UX
Nowy kompaktowy crossover Lexusa – UX – na razie występuje w wersji benzynowej i hybrydowej.

Alians Daimlera i BMW?

Niemieckie koncerny nawiązały właśnie współpracę w dziedzinie usług mobilnych (połączenie platform car-sharingu – Car2Go oraz DriveNow), a agencja Bloomberg donosi już, że rozważane jest szersze partnerstwo – obejmujące dzielenie kluczowych komponentów i rozwiązań technicznych (platformy, akumulatory, układy jazdy autonomicznej). Współpraca miałaby ograniczać się do technik, które nie są „unikalne dla marki”. Powód: zmniejszenie kosztów, zwłaszcza w obliczu topniejących zysków, na co wpływa m.in. wojna celna na linii USA-Chiny oraz nakłady na rozwój pojazdów elektrycznych. Podobne negocjacje prowadzą teraz Volkswagen z Fordem. Jak pisze dziennikarz Bloomberga: „biorąc pod uwagę złożony charakter produktów i cykli technologicznych, ostateczne korzyści z partnerstwa mogą pojawić się po wielu latach”.

Jaguar Land Rover: prototyp automatycznych drzwi

Jaguar Land Rover zaprezentował prototyp drzwi, które automatycznie otwierają się, gdy kierowca zbliży się do auta lub wykona odpowiedni gest. Rozwiązanie korzysta z czujników systemu bezkluczykowego otwierania i ma być ułatwieniem dla osób niepełnosprawnych lub tych użytkowników samochodu, którzy przewożą wyjątkowo duże przedmioty. Podobnie jak w Rolls-Royce’ach, drzwi można także automatycznie zamknąć ze środka pojazdu – za pomocą przycisku w podsufitce. Aby nie doszło do uderzenia w jakąkolwiek przeszkodę, zaopatrzono je w czujniki radarowe. Nowy system pochwalił były żołnierz Royal Marines Mark Ormrod, który stracił trzy kończyny.

Jaguar Land Rover - prototypowe automatyczne drzwi
Mark Ormrod był zadowolony z działania automatycznych drzwi w Range Roverze.

Poza Rolls-Royce’ami automatycznie sterowane drzwi można spotkać również w Tesli Model X.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here