Mazda 3 (2019)

Nowa Mazda 3 zdecydowanie pretenduje do walki o tytuł miss segmentu aut kompaktowych. Ale czynnik „wow” nie ogranicza się tylko do wyglądu – model jako pierwszy ma otrzymać nowatorski silnik benzynowy o zapłonie częściowo samoczynnym (SCCI).

Mazda opisuje nową „trójkę” jako „początek nowej ery” – i nic dziwnego, bo model może być dla marki przełomem na miarę pierwszej generacji modelu 6 z 2002 r. i wprowadzenia hasła reklamowego „zoom-zoom”.

Mazda 3 – wymiary

Estetyka jest imponująca. Obie wersje nadwoziowe – 5-drzwiowego hatchbacka i 4-drzwiowego sedana – wyróżniają zwiewne linie i smukłe lampy. Hatchback zwraca uwagę bardziej dynamiczną prezencją z wyjątkowo szerokim tylnym słupkiem, a sedan – wyjątkowo zgrabnymi proporcjami. O ile ten pierwszy jest tylko nieznacznie dłuższy od poprzedniczki (mierzy 447 cm), o tyle drugi urósł aż o 8 cm (z 458 do 466 cm). Pomiędzy osiami przybyło z kolei 2,5 cm (272,5 wobec 270 cm). Szerokość pozostała niemal bez zmian – wynosi 180 cm.

Mazda 3 (2019)

Nie mniejsze zmiany zaszły w kabinie. Z jednej strony kokpit „trójki” jest bardziej minimalistyczny, z drugiej – lepiej wykończony. Na życzenie dostępna będzie m.in. naturalna skóra. System multimedialny korzysta z większego, 8,8-calowego wyświetlacza, a do jego obsługi, tak jak dotychczas, posłuży okrągły kontroler. Poprawiła się ergonomia: kolumna kierownicy oferuje większy zakres regulacji, przesunięto dźwignię zmiany biegów, w imię lepszej widoczności „zoptymalizowano” wyprofilowanie przednich słupków, a podłokietnik między fotelami jest dłuższy.

Mazda 3 (2019)

Mazda 3 – silniki

Pod maskę trafią najnowsze wersje benzynowych jednostek Skyactiv o pojemności 1,5, 2,0 oraz 2,5 litra (dostępność zależy od rynku), nowy 1,8-litrowy diesel wprowadzony niedawno w CX-3 (115 KM), a także największa nowość – silnik Skyactive-X, czyli „benzyniak” z zapłonem częściowo samoczynnym (zależnie od obciążenia i temperatury roboczej) i układem hybrydowym. Jego atutem mają być charakterystyka silnika benzynowego przy efektywności diesla, na razie nie ujawniono jednak szczegółowych parametrów. Kolejną nowością ma być dostępność na globalnych rynkach napędu na obie osie i-Active AWD, wyróżniającego się lepszą wydajnością niż stosowany wcześniej.

Z uwagi na wzrost udziału ultrawysokowytrzymałych stali (z 3 do 30%) nadwozie nowej Mazdy 3 ma zapewniać większe bezpieczeństwo w razie zderzenia. W podwoziu zastosowano kolumny MacPhersona z przodu oraz nową belkę skrętną z tyłu.

Mazda deklaruje, że na tle poprzedniczki nowa generacja 3 będzie wyróżniać się także lepszą izolacją akustyczną. Przy okazji zaktualizowano listę dostępnych systemów wspomagających, m.in. o asystenta jazdy w korku.

Nowa kompaktowa Mazda pojawi się na polskim rynku wiosną przyszłego roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here