Tarcza hamulcowa

Z nieprzyjemnymi odgłosami dochodzącymi z hamulców miało do czynienia sporo kierowców. Poniżej przytaczamy najczęstsze przyczyny piszczących hamulców.

Piski dochodzące z układu hamulcowego to dość popularna przypadłość w używanych samochodach. Do tego stopnia, że piszczące hamulce zwiastują konieczność przeprowadzenia typowej czynności eksploatacyjnej, jaką jest wymiana klocków hamulcowych. Powody do narzekania mogą nie mieć jedynie użytkownicy nowych aut, wyposażonych w elementy (tarcze, klocki) z pierwszego montażu. Na ogół to one są najbardziej żywotne i nie wymagają „ruszania” nawet przez pierwsze 100 tys. km. Po zakupie nowych części, zwłaszcza tych z dolnej półki cenowej, już nie będziemy mieli spokoju na tak długo (można jedynie liczyć, że markowe zamienniki zapewnią mniej więcej podobną trwałość).

Przyczyny piszczenia hamulców tarczowych

Piski mające swoje źródło w hamulcach zazwyczaj właśnie oznaczają zużycie klocka hamulcowego. Dlaczego wtedy hamulce piszczą? Ponieważ w znacznym stopniu starła się warstwa cierna klocka i zaczyna prześwitywać z niego metalowa blaszka, która wchodzi w kontakt z tarczą hamulcową. Bywa ona nazywana także czujnikiem zużycia klocka hamulcowego, ponieważ daje wyraźny symptom, by go wymienić. Długotrwała jazda ze startymi klockami w końcu zniszczy również tarczę hamulcową, dlatego lepiej nie odkładać w czasie wymiany starych klocków (albo przynajmniej zlecenia kontroli ich stanu). Żywotność elementów w formie zamienników szacowana jest na ok. 30-70 tys. km. Wpływa na nią jakość samych klocków, sposób jazdy kierowcy i nierzadko waga auta, które muszą wyhamować.

Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe?

Klocek hamulcowy
Starcie warstwy ciernej klocka hamulcowego niemal zawsze wiąże się z irytującym piszczeniem hamulców. Dla ta przypadłość ma też wiele innych przyczyn.

Piszczenie hamulców – winny brud w układzie

Owa kontrola może mieć kluczowe znaczenie, bo piszczenie hamulców czasami wynika z nagromadzenia zabrudzeń w układzie. Drobinki piasku lub małe kamyki przedostają się do obszaru wewnątrz hamulca: po wciśnięciu pedału hamulca klocek nie może przylgnąć do tarczy, bo napotyka przeszkodę, co powoduje pisk. Jest on zazwyczaj krótkotrwały, gdyż ciało obce w końcu ulegnie starciu i układ znów będzie pracował z pełną wydajnością. Niejednokrotnie winowajcą okazywały się też zanieczyszczenia powierzchni tarczy, np. olejem lub smarem. Do ich usunięcia warto stosować dedykowane preparaty.

Dlaczego w aucie piszczą hamulce? Przez niewłaściwy dobór klocków/tarcz

Inne przyczyny piszczących hamulców mają swoje podłoże w nieprawidłowym kontakcie tarcz i klocków mimo nie przeszkadzających im elementów z zewnątrz. Mogą wynikać z błędów montażowych (np. niewłaściwego zainstalowania klocka w zacisku) albo różnic w materiałach, z jakich je wykonano. Klocki mają bowiem różną twardość: z reguły im twardsze, tym przystosowane do pracy w bardziej wymagających warunkach (np. w samochodach sportowych). Zamontowanie ich do tarcz współpracujących z miękkimi klockami zniszczy powierzchnię tarczy, tj. wytworzy na niej rowki, przez które klocek nie przylgnie do niej całą swoją powierzchnią. W efekcie nie tylko usłyszymy piszczenie, ale i wyczujemy pogorszoną skuteczność układu hamulcowego. Owe problemy mogą też wynikać ze zwichrowania tarczy albo powstania na niej rdzy.

Jak wydłużyć życie hamulców w aucie? 8 skutecznych metod

Z doświadczenia mechaników wynika, że piszczenie potrafi się utrzymywać nawet po wymianie klocków hamulcowych na nowe. Mogą one stykać się z powierzchnią tarczy w tych miejscach, w których stary klocek już nie mógł tego zrobić. Ponadto nie zawsze układają się względem tarczy pod odpowiednim kątem albo zmagają się z nadmiernym luzem w zacisku (np. poprzez nieprawidłowe zapięcie sprężyny niwelującej owy luz w zacisku, przez co klocki wpadają w drgania).

Jak do piszczenia mają się zaciski hamulcowe?

Problem nierzadko leży w zabrudzonych zaciskach, a konkretniej prowadnicach klocków. W efekcie klocek ociera o tarczę non stop, nawet jeśli nie wciskamy pedału hamulca. Na dłuższą metę może się to zakończyć przegrzaniem hamulców i stworzeniem sytuacji realnie zagrażającej bezpieczeństwu. Czyszczenie zacisków warto zlecać np. podczas każdej wymiany klocków hamulcowych.

Co ile wymieniać przewody hamulcowe w samochodzie?

Piszczenie hamulców bębnowych

Kiedyś stosowane na szeroką skalę hamulce bębnowe dzisiaj znajdują zastosowanie w tylnych osiach małych i kompaktowych aut. Jeśli zaczynają piszczeć, to najczęściej z powodu źle działającego mechanizmu samoregulacji luzów szczęk (mógł np. przerdzewieć). Jego również warto czyścić, ponieważ w końcu ulegnie całkowitemu zapieczeniu. Wtedy pozostaje albo wymiana wszystkich elementów bębna, albo kupno zestawu naprawczego samoregulatora.

Dlaczego hamulce się blokują? Najczęstsze powody trzymania hamulców

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here