Z nieprzyjemnymi odgłosami dochodzącymi z hamulców miało do czynienia sporo kierowców. Poniżej przytaczamy najczęstsze przyczyny piszczących hamulców.
Piski dochodzące z układu hamulcowego to dość popularna przypadłość w używanych samochodach. Do tego stopnia, że piszczące hamulce zwiastują konieczność przeprowadzenia typowej czynności eksploatacyjnej, jaką jest wymiana klocków hamulcowych. Powody do narzekania mogą nie mieć jedynie użytkownicy nowych aut, wyposażonych w elementy (tarcze, klocki) z pierwszego montażu. Na ogół to one są najbardziej żywotne i nie wymagają „ruszania” nawet przez pierwsze 100 tys. km. Po zakupie nowych części, zwłaszcza tych z dolnej półki cenowej, już nie będziemy mieli spokoju na tak długo (można jedynie liczyć, że markowe zamienniki zapewnią mniej więcej podobną trwałość).
Przyczyny piszczenia hamulców tarczowych
Piski mające swoje źródło w hamulcach zazwyczaj właśnie oznaczają zużycie klocka hamulcowego. Dlaczego wtedy hamulce piszczą? Ponieważ w znacznym stopniu starła się warstwa cierna klocka i zaczyna prześwitywać z niego metalowa blaszka, która wchodzi w kontakt z tarczą hamulcową. Bywa ona nazywana także czujnikiem zużycia klocka hamulcowego, ponieważ daje wyraźny symptom, by go wymienić. Długotrwała jazda ze startymi klockami w końcu zniszczy również tarczę hamulcową, dlatego lepiej nie odkładać w czasie wymiany starych klocków (albo przynajmniej zlecenia kontroli ich stanu). Żywotność elementów w formie zamienników szacowana jest na ok. 30-70 tys. km. Wpływa na nią jakość samych klocków, sposób jazdy kierowcy i nierzadko waga auta, które muszą wyhamować.
Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe?
Piszczenie hamulców – winny brud w układzie
Owa kontrola może mieć kluczowe znaczenie, bo piszczenie hamulców czasami wynika z nagromadzenia zabrudzeń w układzie. Drobinki piasku lub małe kamyki przedostają się do obszaru wewnątrz hamulca: po wciśnięciu pedału hamulca klocek nie może przylgnąć do tarczy, bo napotyka przeszkodę, co powoduje pisk. Jest on zazwyczaj krótkotrwały, gdyż ciało obce w końcu ulegnie starciu i układ znów będzie pracował z pełną wydajnością. Niejednokrotnie winowajcą okazywały się też zanieczyszczenia powierzchni tarczy, np. olejem lub smarem. Do ich usunięcia warto stosować dedykowane preparaty.
Dlaczego w aucie piszczą hamulce? Przez niewłaściwy dobór klocków/tarcz
Inne przyczyny piszczących hamulców mają swoje podłoże w nieprawidłowym kontakcie tarcz i klocków mimo nie przeszkadzających im elementów z zewnątrz. Mogą wynikać z błędów montażowych (np. niewłaściwego zainstalowania klocka w zacisku) albo różnic w materiałach, z jakich je wykonano. Klocki mają bowiem różną twardość: z reguły im twardsze, tym przystosowane do pracy w bardziej wymagających warunkach (np. w samochodach sportowych). Zamontowanie ich do tarcz współpracujących z miękkimi klockami zniszczy powierzchnię tarczy, tj. wytworzy na niej rowki, przez które klocek nie przylgnie do niej całą swoją powierzchnią. W efekcie nie tylko usłyszymy piszczenie, ale i wyczujemy pogorszoną skuteczność układu hamulcowego. Owe problemy mogą też wynikać ze zwichrowania tarczy albo powstania na niej rdzy.
Jak wydłużyć życie hamulców w aucie? 8 skutecznych metod
Z doświadczenia mechaników wynika, że piszczenie potrafi się utrzymywać nawet po wymianie klocków hamulcowych na nowe. Mogą one stykać się z powierzchnią tarczy w tych miejscach, w których stary klocek już nie mógł tego zrobić. Ponadto nie zawsze układają się względem tarczy pod odpowiednim kątem albo zmagają się z nadmiernym luzem w zacisku (np. poprzez nieprawidłowe zapięcie sprężyny niwelującej owy luz w zacisku, przez co klocki wpadają w drgania).
Jak do piszczenia mają się zaciski hamulcowe?
Problem nierzadko leży w zabrudzonych zaciskach, a konkretniej prowadnicach klocków. W efekcie klocek ociera o tarczę non stop, nawet jeśli nie wciskamy pedału hamulca. Na dłuższą metę może się to zakończyć przegrzaniem hamulców i stworzeniem sytuacji realnie zagrażającej bezpieczeństwu. Czyszczenie zacisków warto zlecać np. podczas każdej wymiany klocków hamulcowych.
Co ile wymieniać przewody hamulcowe w samochodzie?
Piszczenie hamulców bębnowych
Kiedyś stosowane na szeroką skalę hamulce bębnowe dzisiaj znajdują zastosowanie w tylnych osiach małych i kompaktowych aut. Jeśli zaczynają piszczeć, to najczęściej z powodu źle działającego mechanizmu samoregulacji luzów szczęk (mógł np. przerdzewieć). Jego również warto czyścić, ponieważ w końcu ulegnie całkowitemu zapieczeniu. Wtedy pozostaje albo wymiana wszystkich elementów bębna, albo kupno zestawu naprawczego samoregulatora.
Dlaczego hamulce się blokują? Najczęstsze powody trzymania hamulców