Wibracje na kierownicy

Niepokojące stuki i drgania możemy odczuwać zarówno podczas jazdy, jak i w momencie przyspieszania lub hamowania. Oto najczęstsze przyczyny wibracji i drgań w samochodzie.

Odczuwalne w czasie jazdy wibracje na kierownicy lub całym nadwoziu nie zaliczają się do typowych eksploatacyjnych sytuacji. W zdecydowanej większości przypadków bicie w aucie oznacza usterkę, która przy zbagatelizowaniu przerodzi się w coś poważniejszego, a nawet doprowadzi do unieruchomienia samochodu. Aby umiejętnie ją zdiagnozować, trzeba dokładnie sprawdzić, kiedy i gdzie pojawiają się niepokojące wibracje – czy podczas jazdy, czy tylko w momencie dodania gazu lub wciśnięcia pedału hamulca. W każdym przypadku usterka jest spowodowana czymś innym, ale zwykle są to typowe przypadłości, które można naprawić tanim kosztem.

Bicie w trakcie jazdy – przyczyny

Jeśli drgania odczuwamy podczas normalnej jazdy, winne prawdopodobnie będą uszkodzone opony (nierównomiernie zużyte lub zdeformowane, z tzw. bąblem), skrzywiona felga lub nieprawidłowe wyważenie koła. Wtedy bicie zaczyna się od ok. 40 km/h i rośnie wraz z nabieraniem prędkości. Wystarczy udać się do punktu wulkanizacji i doprowadzić koła do porządku. Czasami za nierównomierne ścieranie opon odpowiedzialne są uszkodzone piasty kół, utrzymujące je pod nieprawidłowym kątem. O tego typu awarię nietrudno, gdy często pokonujemy samochodem krawężniki (częste najeżdżanie lub wykonanie tego manewru ze zbyt dużą prędkością w końcu wykrzywią piastę). Oprócz tego nie należy wykluczać awarii przekładni kierowniczej (w tym układu wspomagania kierownicy), wytłuczonych drążków kierowniczych lub też elementów metalowo-gumowych zawieszenia.

Kontrola opony i felgi
Zdeformowana opona lub felga to jedna z najczęstszych przyczyn odczuwalnych wibracji w samochodzie.

Bicie w trakcie przyspieszania – przyczyny

Więcej pracy i pieniędzy pochłonie wymiana przegubów półosi, których zużycie zwiastuje powstawanie drgań w trakcie przyspieszania. Przeguby mogą być zwyczajnie wyeksploatowane lub nadmiernie zabrudzone brudem i pyłem, co znacznie skraca ich żywotność. W samochodach z tylnym napędem lub 4×4 wyrabiają się krzyżaki wału napędowego, a wibracje przenoszą się na całe nadwozie, wydając metaliczne stuki. Oprócz tego do drgań mogą się przyczynić poduszki silnika. Przy skrajnym zużyciu przestają pełnić swoją funkcję, doprowadzając do nadmiernego przechylenia zespołu napędowego i praktycznie zerowego tłumienia pochodzących od niego wibracji. W rezultacie przenoszą się one na cały samochód.

Krzyżak
W samochodach tylnonapędowych lub z 4×4 za wibracje może odpowiadać zużyty krzyżak wału napędowego.

Bicie w trakcie hamowania – przyczyny

Najłatwiej rozpoznać bicie objawiające się podczas hamowania. Ich najczęstszą przyczyną są pokrzywione tarcze hamulcowe – przednie przenoszą wibracje na kierownicę, tylne na całe nadwozie. Wynikają z nieprawidłowości przy dociskaniu klocka hamulcowego do tarczy: jeśli jest ona krzywa lub np. zardzewiała, nie dolega do niej całą swoją powierzchnią, wywołując wibracje. W autach z bębnowymi hamulcami drgania spowodowane są nierównomiernym zużyciem bębnów, czyli ich tzw. owalizacją. Podobne objawy towarzyszą również skrzywieniu piast kół w wyniku najechania na krawężnik.

Kontrola tarcz
Pokrzywione tarcze hamulcowe również mogą stanowić przyczynę niepokojącego bicia w aucie.

Wyczuwasz niepokojące wibracje? Zareaguj natychmiast

Jeśli w samochodzie wibracje staną się ewidentne i uda się ustalić źródło ich pochodzenia (albo przynajmniej która część auta jest za nie odpowiedzialna), najlepiej niezwłocznie udać się do mechanika w celu wymiany uszkodzonych części. Zwlekanie z tym pociągnie za sobą lawinę nowych problemów – jedna awaria pociągnie za sobą kolejne (np. krzywe tarcze hamulcowe zniszczą łożyska kół, a luzy w układzie kierowniczym „wykończą” przekładnię), a nawet spowoduje sytuację zagrażającą życiu podróżnych (w ostateczności doprowadzając np. do oderwania koła).

Polecamy również:

Dlaczego w aucie piszczą hamulce? Najczęstsze przyczyny

Jak wydłużyć życie silnika? 10 skutecznych sposobów

Nierówna praca i szarpanie silnika – w czym może być problem?