Przyczyny blokowania hamulców

Z początku możemy nie zauważyć, że w naszym samochodzie „trzymają” hamulce. Później problem staje się coraz bardziej odczuwalny. Jak zidentyfikować typowe usterki związane z hamulcami?

Nieprawidłowości w układzie hamulcowym samochodu zwiastuje najczęściej kilka defektów, które kierowca jest w stanie samemu wychwycić. Samochód przede wszystkim ma wtedy odczuwalnie gorsze osiągi, ale i zauważalnie wyższe zużycie paliwa (już o 1,5 l/100 km przy bardzo małym blokowaniu hamulców). Oprócz tego problem można zidentyfikować z zewnątrz po zapachu rozgrzanego metalu i znacznie wyższej temperaturze felgi. Dodatkowo może znaleźć się na niej znaczna ilość pyłu z klocków hamulcowych, a tarcza wydawać charakterystyczne „cykanie” pod wpływem temperatury.

W jakich autach trzymają hamulce?

Problemy z odpowiednim działaniem hamulców przeważnie dotyczą samochodów pokonujących symboliczne przebiegi lub takich, których użytkownicy mają delikatny styl jazdy i nie wciskają mocno pedału hamulca. Defekty najczęściej mają swoje podłoże w gromadzących się w układzie zabrudzeniach lub zaniedbaniach od strony kierowcy. Istotnie obniżają one przyjemność z jazdy, ale i negatywnie oddziałują na bezpieczeństwo podróżowania samochodem. W skrajnych przypadkach lekceważenie nieprawidłowości może doprowadzić do całkowitego zniszczenia układu np. po osiągnięciu przez płyn hamulcowy temperatury wrzenia. Może do tego dojść podczas szybkiej jazdy autem, w którym nieodpowiednio cofają się klocki: trą wtedy o tarcze hamulcowe, uszkadzając zarówno je, jak i kooperujące elementy (m.in. zaciski hamulcowe).

Najczęstsze przyczyny blokowania hamulców

Przyczyn blokowania się hamulców jest bardzo dużo, a my przedstawimy 8 najczęstszych. Ich wykrycie zwykle kończy się wymianą zużytych elementów, ale czasami wystarczy przeczyszczenie i konserwacja. Oto, co się może zdarzyć w układzie hamulcowym.

Jak wydłużyć życie hamulców w samochodzie? 8 prostych sposobów

1. Zabrudzenie/korozja tłoczka

Korozja lub zabrudzenie na powierzchni tłoczka utrudnia jego cofanie po zwolnieniu pedału hamulca, co powoduje, że klocki wciąż lekko ocierają się o tarczę. W przypadku wystąpienia rdzy tłoczek nadaje się do wymiany, ale powierzchowne zabrudzenia można spolerować.

Zatarty tłoczek

2. Mocno zużyte klocki hamulcowe

Minimalna grubość tarcz lub okładzin klocków hamulcowych może powodować, że klocki będą się ustawiać pod kątem w zacisku, tym samym ocierając o tarczę. Rozwiązaniem jest wyłącznie zakup nowych klocków.

Jak wymienić klocki hamulcowe? Zrób to sam!

Zużyty klocek

3. Zablokowana linka hamulca ręcznego

Jeśli pancerz linki nawet lekko się uszkodzi, łatwiej mogą zostać się do niego zanieczyszczenia lub np. woda. Powoduje to korozję, która początkowo ogranicza swobodne działanie linki, a w końcu prowadzi do jej zerwania. Regularne używanie hamulca ręcznego pozwoli na późniejsze i mniej nagłe wystąpienie awarii.

Hamulec ręczny

4. Zanieczyszczenia w pompie hamulcowej

W płynie hamulcowym, zwłaszcza gdy dawno nie był on wymieniany, z czasem pojawia się szlam. Ów brud następnie dostaje się do pompy hamulcowej i ogranicza ruch jej tłoczka. O ile wysuwa się on bez problemu, to już nie jest w stanie cofnąć się do końca. W takiej sytuacji pompę trzeba albo wymienić, albo zregenerować.

Jak samodzielnie wymienić płyn hamulcowy?

Zanieczyszczenia w pompie

5. Zatarte prowadniki zacisku

Prowadniki to elementy umożliwiające przesuwanie się zacisku względem jarzma. Osłania je guma, przez którą w przypadku uszkodzenia dostają się brudy. Jej wymiana i oczyszczenie elementu powinny rozwiązać problem.

Zatarty prowadnik

6. Zapieczona dźwigienka hamulca ręcznego

Przez korozję i gromadzące się zanieczyszczenia może też zapiec się dźwigienka sterująca rozpierakami klocków (lub szczęk w hamulcach bębnowych) po zaciągnięciu hamulca ręcznego. Jeśli uda się wcześnie wykryć problem, rozwiąże go czyszczenie mechanizmu, później już tylko wymiana szczęk lub zacisków.

Zapieczona dźwigienka ręcznego

7. Zapieczone klocki hamulcowe

Jeśli na styku klocków z jarzmem zacisku wystąpi korozja, klocek nie ma swobodnego ruchu i po cofnięciu tłoka jest dociśnięty do tarczy. Ta usterka występuje najczęściej w samochodach użytkowanych sporadycznie, a zapobiec jej może regularne czyszczenie powierzchni styku, najlepiej pomiędzy wymianami klocków hamulcowych.

Zapieczony klocek8. Niedrożne przewody elastyczne

Wskutek starzenia się gumowych przewodów w ich wnętrzu pojawiają się kawałki gumy, skutecznie ograniczające przepływ płynu. Powoduje to utrudnione cofanie się tłoczka w zacisku i obcieranie klocków o tarczę. Wymiana przewodów jest konieczna, a całkowitemu pozbyciu się brudów pomoże również zmiana płynu hamulcowego.

Co ile wymieniać przewody hamulcowe? Objawy awarii, koszt naprawy

Uszkodzony przewód elastyczny