Usterki układu hamulcowego obniżają nasze bezpieczeństwo na drodze, a także mogą powodować wzrost zużycia paliwa. Jak rozpoznać, dlaczego auto słabiej hamuje? Oto najczęstsze problemy z hamulcami.

Sprawny układ hamulcowy to jeden z najważniejszych czynników wpływających na nasze bezpieczeństwo na drodze. Dlatego tym bardziej należy pamiętać, że składa się on z elementów, które w naturalny sposób ulegają zużyciu wraz z eksploatacją auta. Ważne zatem, aby regularnie monitorować stan tarcz czy klocków – dzięki temu zminimalizujemy ryzyko nagłej awarii w czasie podróży.

Jak wydłużyć życie hamulców w aucie? 8 skutecznych metod

Słabe hamowanie może mieć wiele przyczyn i żadnej z nich nie powinno się ignorować. Oprócz względów bezpieczeństwa, warto mieć na uwadze również kwestie ekonomiczne – np. blokujące hamulce mogą podwyższać spalanie nawet o 1,5l/100 km, a ponadto przyspieszać zużycie części układu. Jakie mogą być powody tego, że samochód zaczął słabiej hamować? Przedstawiamy najczęstsze usterki wpływające na obniżenie sprawności układu hamulcowego.

Dlaczego samochód słabo hamuje – przyczyny

Jednym z częstych problemów dotykających okazjonalnie użytkowane samochody są zapieczone klocki hamulcowe. Do objawów usterki należy grzanie się jednego z kół oraz korozja występująca między klockiem a jarzmem zacisku. Aby zbadać, czy defekt faktycznie wystąpił warto zabrać auto na podnośnik i obrócić kołem, a w razie potrzeby rozebrać zacisk i sprawdzić swobodę ruchu klocków. Na szczęście, naprawa nie jest droga i wynosi zwykle 70-100 zł.

Podczas wymiany klocków hamulcowych zawsze należy również oczyścić jarzmo zacisku.

Problemy z układem hamulcowym mogą być także wynikiem niesprawnych tłoczków, które zacierają się w zacisku. Brudne lub skorodowane tłoczki będą z trudem cofać się po odpuszczeniu pedału hamulca – w efekcie mogą klocki mogą cały czas trzeć o tarcze i uniemożliwiać swobodny obrót koła. W przypadku zabrudzenia tłoczek wystarczy wypolerować, jeśli jednak mamy do czynienia z rdzą, konieczna będzie wymiana. Koszt naprawy usterki będzie wahał się od kilkudziesięciu do ok. 100 zł.

Regularne smarowanie tłoczka, towarzyszące wymianie klocków, pomoże wydłużyć jego żywotność.

Nieraz awarii ulegają również elementy hamulca ręcznego. Zapieczona dźwigienka sterująca klockami lub szczękami hamulcowymi będzie powodować znaczące zwiększenie oporu obracania się koła. Obecność usterki potwierdzi grzanie się którejś z tylnych felg i wyczuwalny zapach spalenizny po jeździe. Aby upewnić się w źródle problemu należy rozebrać mechanizm. Za naprawę zapłacimy ok. 100 zł.

Inną częstą usterką hamulca postojowego jest zablokowana linka, co może być to spowodowane korozją powstałą na skutek przedostawania się wody do wnętrza pancerza chroniącego linkę. W następstwie rdzy lub innych uszkodzeń mechanicznych linka może się nawet zerwać. Problem dotyka szczególnie aut, w których ręczny zostaje zaciągnięty po dłuższej przerwie w jego używaniu. Koszt nowej linki zależy od modelu (może wynieść od kilkunastu do nawet kilkuset złotych), natomiast za samą naprawę zapłacimy zwykle nie więcej niż 150 zł.

Skrajnie zużyte klocki hamulcowe mogą powodować blokowanie się koła.

Blokowanie się któregoś z tylnych kół może także świadczyć o zatarciu tłoczków w cylinderkach hamulcowych. Problem dotyczy aut z hamulcami bębnowymi, a jego przyczyna leży najczęściej w uszkodzeniu gumek osłonowych lub korozji. Diagnostyka polega na sprawdzeniu, czy wewnątrz bębnów nie znajdują się zanieczyszczenia blokujące ruch tłoczków. Na naprawę trzeba zwykle przeznaczyć między 200 a 300 zł.

Podczas kontroli stanu auta zwykle skupiamy się głównie na klockach i tarczach, zapominając o przewodach elastycznych. To błąd!

Zmiana siły hamowania wynika niekiedy z niedrożnych przewodów elastycznych. W wyniku długiej eksploatacji przewody mogą zapychać się odrywającymi się kawałkami gumy, utrudniając tym samym przepływ płynu hamulcowego. Niedrożność spowoduje, że tłoczki nie będą cofać się do końca, a przez to klocki zaczną ocierać o tarcze. Zazwyczaj wystarczy już sama wizualna ocena stanu przewodów, aby określić ich zużycie. W zależności od zakresu prac, naprawa może kosztować nawet 400 zł.

Co ile wymieniać przewody hamulcowe w samochodzie?

Z kolei za wymianę zużytych klocków hamulcowych zapłacimy przeważnie od 250 do 500 zł. To, na ile tysięcy kilometrów wystarcza jeden zestaw klocków, zależy zarówno od ich jakości, jak i stylu jazdy kierowcy. Do objawów zużycia należy charakterystyczny, nieprzyjemny dźwięk podczas hamowania. Nadmierne zwlekanie z wymianą może poważnie osłabić siłę hamowania i spowodować, że niezbędny okaże się również zakup nowych tarcz.

Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj