Przewody hamulcowe (2)

Przewody hamulcowe zaliczają się do grona części podlegających okresowej wymianie. Ile zapłacimy za nią w warsztacie? Co ile należy wymieniać przewody hamulcowe? Jakie są objawy usterki?

Nawet niezbyt interesujący się motoryzacją użytkownicy aut pamiętają (albo przynajmniej starają się pamiętać) o takich podstawowych czynnościach jak sezonowa zmiana opon, wymiana oleju silnikowego czy też kontrola innych płynów eksploatacyjnych (np. chłodniczego). Tymczasem w zupełne zapomnienie, może poza tarczami i klockami, odchodzą elementy układu bezpośrednio oddziałującego na nasze zdrowie i życie, czyli hamulcowego. Wynika to z faktu, że zazwyczaj jest on niezawodny. Do tego stopnia, że w jego budowie nie wprowadzano radykalnych zmian od przeszło kilkudziesięciu lat, przynajmniej w kwestii stricte mechanicznej. Jak wiadomo, układy hamulcowe nowszych aut zaczynały współpracować z wieloma systemami bezpieczeństwa, co wiązało się z zastosowaniem szeroko rozbudowanej elektroniki (czujników, jednostek sterujących). Kieruje ona parametrami układu w taki sposób, by samochód wyhamował w bezpieczny sposób, np. nie wpadając w poślizg lub z utrzymaniem prostego toru drogi hamowania.

Budowa układu hamulcowego w samochodzie

Dodanie elektroniki nie wpłynęło w dużym stopniu na konstrukcję typowego układu hamulcowego w samochodzie, który zazwyczaj działa na tej samej zasadzie. Poprzez wciśnięcie pedału hamulca „budzi się do życia” pompa hamulcowa, która poprzez przesunięcie tłoczka (wytworzenie ciśnienia) dostarcza płyn do każdego z kół, a konkretnie do ich zacisków (w hamulcach tarczowych) lub cylinderków hamulcowych (w bębnowych). One również posiadają tłoczki, które pod wpływem ciśnienia dociskają, w zależności od zastosowanego układu, klocki do tarcz hamulcowych lub szczęki do bębnów hamulcowych. Tym samym rozpoczyna się proces hamowania, ale nie byłby on możliwy bez wykorzystania jeszcze jednych komponentów – przewodów hamulcowych.

Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe?

Rodzaje przewodów hamulcowych

Jak można się domyślać, poprzez przewody hamulcowe tłoczony jest płyn z pompy do zacisków lub cylinderków. Z uwagi na konieczność dostarczenia go także na tylną oś, muszą być odpowiednio długie – „biegną” tym samym przez niemal całą długość samochodu. Zazwyczaj w każdym aucie stosuje się dwa rodzaje przewodów: sztywne (twarde) oraz miękkie (giętkie, elastyczne). Przewody sztywne wykonane są przeważnie z ocynkowanej stali, ale i z mosiądzu lub miedzi. By wydłużyć ich żywotność, pokryte są fabrycznym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Miękkie przewody są z reguły gumowe (ale o unikalnych właściwościach, tak by nie zaszkodził im płyn hamulcowy), z chroniącym przed zniszczeniem oplotem z materiału lub metalu.

Sztywne przewody hamulcowe znajdują zastosowanie w pierwszej części „drogi” pokonywanej przez płyn hamulcowy, czyli wychodzą bezpośrednio z pompy i biegną do każdego z kół, co w przypadku tylnej osi wiąże się z zamontowaniem przewodów o długości kilku metrów. Przewody elastyczne są znacznie krótsze, ponieważ odpowiadają za dostarczenie płynu z końcówki przewodów twardych (kończą swój bieg przy kole) do zacisków/cylinderków hamulcowych. Wynika to z tego, że lepiej znoszą one warunki panujące tuż przy kole: wykonuje ono nieustanną pracę (m.in. poprzez skręcanie), do tego dochodzą jeszcze wibracje i gromadząca się wilgoć.

Przewody hamulcowe
Większość jeżdżących po drogach samochodów posiada dwa rodzaje przewodów hamulcowych: twarde (ulokowane pod spodem auta) i elastyczne, przy tarczy/bębnie hamulcowym.

Mimo wszelkich fabrycznych prób przedłużenia żywotności przewodów hamulcowych, nie są one w stanie „przeżyć” całego życia samochodu. Twarde przewody w końcu zaczynają rdzewieć lub bywają uszkadzane np. podczas terenowej jazdy. Same w sobie wytrzymują jednak długo, bo nawet kilkanaście lat. Żywotność przewodów miękkich szacuje się już na kilka lat (ok. 3), a niektórzy producenci wręcz zalecają ich regularną wymianę. Dlaczego? Guma podlega naturalnemu procesowi zużycia – parcieje, a poprzez powstałe mikrootwory do płynu hamulcowego przedostaje się woda. Już jej niewielkie ilości (1% zawartości) mogą przyczynić się do obniżenia temperatury wrzenia płynu hamulcowego i przyspieszyć proces korozji elementów całego układu. Nieszczelności pojawiają się także wskutek rdzewienia metalowych zacisków łączących przewody z tarczami/bębnami hamulcowymi.

Jak wymienić płyn hamulcowy?

Objawy uszkodzonych przewodów hamulcowych

Nieszczelności przewodów kończą się niczym innym jak wyciekami płynu. Czasami sączy się on powoli (a wyciek da się stwierdzić jedynie po zejściu pod samochód), ale niekiedy tworzy pod samochodem plamę (koloru słomkowego). Ponieważ po kilku godzinach ona znika, wyciek płynu najłatwiej poznać po regularnej kontroli jego poziomu w zbiorniczku wyrównawczym. Mniejsza ilość płynu skutkuje odczuwalnym pogorszeniem skuteczności działania układu hamulcowego (nawet przy silnym naciskaniu na pedał). Inny objaw stanowi ściąganie samochodu w którąś stronę po rozpoczęciu manewru hamowania. Czasami można zaobserwować zjawisko tzw. miękkiego pedału hamulca lub zaświecenie kontrolki hamulców na desce rozdzielczej.

Bagatelizowanie symptomów awarii przewodów hamulcowych ostatecznie prowadzi to całkowitej awarii układu hamulcowego. O tragiczne w skutkach następstwa takiego stanu rzeczy nie muszą się martwić właściciele samochodów posiadających tzw. dwuobwodowe układy hamulcowe (czyli wszystkie współczesne auta), a zatem w razie uszkodzenia jednego do dyspozycji wciąż pozostaje drugi. Z reguły jeden obwód tyczy się jednej osi, ale też bywają dzielone „na krzyż” (np. koło lewe przednie z prawym tylnym itp.).

Ile kosztuje wymiana przewodów hamulcowych?

Mechanicy nie rekomendują naprawy przewodów hamulcowych z prostego powodu – nie są ani przesadnie drogie, ani też trudne w wymianie, przynajmniej jeśli chodzi o przewody miękkie. Wystarczy bowiem zdjąć koło, by uzyskać do nich odpowiedni dostęp. W internecie łatwo znaleźć markowe zamienniki takich przewodów do popularnych modeli w cenie ok. 50-150 zł za sztukę. Dodatkowo należy przewidzieć ok. 50-100 zł za wymianę każdego z nich. W przypadku sztywnych przewodów nie ma co liczyć na tak niskie ceny, dlatego sporo kierowców decyduje się na kupno ich „na metry”. Jeden metr to wydatek ok. 10-20 zł, ale zacznie więcej mechanik policzy sobie za robociznę, ponieważ często wiąże się z demontażem wielu elementów podwozia (osłon, tłumików, zbiornika paliwa). Dlatego kwota za wymianę jednego twardego przewodu oscyluje w granicach 150-200 zł. Naprawa powinna wiązać się też odpowietrzeniem układu hamulcowego.

Dobrą okazją do skontrolowania stanu przewodów hamulcowych jest np. wymiana oleju lub płynu hamulcowego (powinno się ją przeprowadzać co 2 lata) Przyjrzyjmy się im (lub zlećmy to mechanikowi) pod kątem korozji i obecności wycieków. Nie bagatelizujmy tej sprawy dla poświęcenia kilkuset złotych na nowe przewody: w przypadku starszych aut awaria przewodów może mieć tragiczne skutki.

Polecamy również:

Masz takie hamulce? Za naprawę zapłacisz 24 tys. zł!

Jak wydłużyć życie hamulców? 8 skutecznych metod

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here