TestyTestBMW X4 xDrive30i – TEST

BMW X4 xDrive30i – TEST

Ludzie przyzwyczaili się do SUV-ów w stylu coupe i nowe BMW X4 nie szokuje już wyglądem tak jak poprzednik albo większy model X6. Co nie znaczy, że niczym się nie wyróżnia. Oto test BMW X4 xDrive30i .

Jedenaście lat temu BMW zadziwiło świat. I to dwukrotnie – pierwszy raz prezentując nietypowego SUV-a X6, a drugi raz, gdy okazało się, że nie brakuje klientów gotowych dla ciekawszego designu zrezygnować z praktyczniejszego X5. I jeszcze za to dopłacić. Nic dziwnego, że auto zyskało nie tylko następcę, ale też naśladowców oraz mniejszego odpowiednika – BMW X4. Teraz, gdy także ten ostatni doczekał się drugiej odsłony, nie czas na szok, lecz na spokojną ocenę jego zdolności. W naszym teście 252-konna benzynowa wersja xDrive30i.

BMW X4 - dynamiczne

BMW X4 – wymiary, funkcjonalność, bagażnik

Z przodu nowe BMW X4 łatwo odróżnić od starszego modelu dzięki o wiele większemu i odsuniętemu od reflektorów grillowi, a z tyłu – za sprawą znacznie poszerzonych świateł. Nietrudno też zauważyć lepsze proporcje. Nowy model jest o 8 cm dłuższy i o 4 cm szerszy od poprzednika, a do tego o 1,5 cm niższy (smuklejszą linię podkreślają prostsze przetłoczenia na drzwiach).

BMW X4 - dynamiczne
Smuklejsze nadwozie nowego X4 ma mniejszy niż dotąd współczynnik oporu powietrza (0,30 zamiast 0,33-0,34).

Co istotne, nie ucierpiała na tym funkcjonalność… ale i specjalnie nie zyskała. Owszem, przednia część wnętrza jest o 3 cm wyższa, a kierowca może cofnąć swój fotel o 4 cm dalej – teraz z przodu nawet osoby o wzroście ponad 190 cm wygodnie zmieszczą nogi i mogą liczyć na niewielki zapas miejsca nad głowami. Za to z tyłu, czyli tam, gdzie u poprzednika najbardziej brakowało przestrzeni, zmiany są symboliczne. Jadący na kanapie zyskali jedynie dodatkowe 2 cm przestrzeni na nogi. Ale nadal brakuje jej nad głowami i już osoba mierząca ok. 185 cm psuje swoją fryzurę o podsufitkę.

BMW X4 - deska rozdzielcza
Jak przystało na nowe BMW – każdy przełącznik umieszczono we właściwie idealnym miejscu, wszystkie elementy precyzyjnie zmontowano i porządnie wykończono, a obsługa (także multimediów) okazuje się wyjątkowo przyjazna.
BMW X4 - fotel kierowcy
Fantastyczne sportowe fotele z wydłużanym siedziskiem są seryjne, ale za regulację podpórki lędźwiowej trzeba dopłacić 1119 zł.

Czy to odstraszy potencjalnych klientów? Raczej nie. Skoro jeszcze mniej funkcjonalna poprzednia generacja miała tylko o połowę mniejszą sprzedaż niż tańsze i praktyczniejsze X3, to i w przypadku najnowszych generacji statystyki nie powinny wyglądać inaczej. Tym bardziej że tym razem wybór efektowniejszego modelu oznacza mniej wyrzeczeń, bo poza nieco powiększoną kabiną nowość zyskała też większy bagażnik – jego pojemność wzrosła z 500 do 525 l. I choć do X3 brakuje kolejnych 25 l (po złożeniu kanapy – aż 170 l), a ładunek trzeba tu podnosić o 10 cm wyżej, to i tak przestrzeń bagażowa okazuje się zupełnie funkcjonalna.

Zobacz także: Test BMW X3 xDrive20d M Sport

BMW X4 - bagażnik
525-litrowy bagażnik. Trójdzielną kanapę składa się na płasko (także od strony bagażnika).

BMW X4 M Sport – Komfortowy sport

Poza przyciągającym wzrok designem nadwozia, nowe X4 odróżnia się od X3 nieznacznie usztywnionym układem jezdnym z rozstawionymi o 3 cm szerzej tylnymi kołami. Testowana wersja M Sport X ma dodatkowo sportowe zawieszenie M (z usztywnionymi amortyzatorami), ale w aucie widocznym na zdjęciach zastąpiono je za 2686 zł układem z regulacją siły tłumienia. Trudno ocenić, w jakim stopniu to jego zasługa, ale nowe X4 prowadzi się fantastycznie. Niezależnie od wybranego trybu jazdy chętnie reaguje na ruchy kierownicy (choć nie tak żywiołowo jak Porsche Macan), nie przechyla się zbytnio w szybkich łukach i okazuje się świetnie wyważone (rozkład mas między osiami – 50:50). Daje się też łatwo „ustawiać” w zakręcie przy pomocy gazu.

BMW X4 - przyciski
Adaptacyjne zawieszenie świetnie łączy sport z komfortem. Oferuje cztery różne tryby tłumienia i oczywiście… wymaga dopłaty.

Tak przyjemnie prowadzące się samochody najczęściej okazują się męczące na zniszczonych drogach. Ale nie X4 – choć testowany egzemplarz porusza się na nieseryjnych, aż 20-calowych felgach, zaskakująco skutecznie ukrywa przed pasażerami informacje o stanie nawierzchni. Tylko gdy dziury w asfalcie albo uskoki między betonowymi płytami są naprawdę duże, podróżni wyraźnie odczuwają je, a do ich uszu dochodzi dudnienie. Ale o poważnych wstrząsach czy niepokojących trzaskach nie ma mowy. I co ważne – dotyczy to nie tylko komfortowego trybu układu jezdnego, także w sportowym amortyzatory sprawnie „pochłaniają” wstrząsy. Uzupełnieniem dobrze zestrojonego zawieszenia jest seryjny w wersji M Sport X sportowy układ hamulcowy M, który zatrzymuje auto ze 100 km/h po niezłych 36 metrach.

BMW X4 - felga
Wersja M Sport X wyróżnia się szarym wykończeniem dolnej części nadwozia i ząbkowanymi progami. Seryjne są szare felgi 19′, te na zdjęciu (20′) to opcja.

BMW X4 – osiągi, spalanie, cena

Odmiana xDrive30i ma 2-litrowy silnik o mocy 252 KM, który imponuje zapałem przy dowolnych obrotach, nie najgorzej brzmi i zapewnia więcej niż przyzwoite osiągi (testowany egzemplarz przyspiesza do „setki” w 6,6 s zamiast 6,3, ale to i tak świetny rezultat). Pomaga mu w tym bardzo szybko pracujący 8-biegowy automat, która dobiera przełożenia tak dobrze, że właściwie można zapomnieć o łopatkach przy kierownicy. O odpowiednią trakcję dba sprawny napęd 4×4, który podczas dynamicznej jazdy wyraźnie preferuje tylną oś. Gdy jedzie się w miarę spokojnie, samochód na każde 100 km zużywa średnio 8,4 l benzyny (10,3 w mieście, 6,5 w trasie, 9,3 na autostradzie). To więcej niż obiecuje BMW, ale i tak wynik ten można uznać za niezły. Jeśli jednak częściej wykorzystuje się spore możliwości układu napędowego, spalanie wyraźnie rośnie – nawet do 15 l/100 km w ruchu miejskim.

BMW X4 - dynamiczne

252-konne BMW X4 kosztuje 235 800 zł, jest więc o 12,7 tys. zł droższe od X3 i o 5,5 tysiąca – od konkurencyjnego Mercedesa GLC Coupe o mocy 245 KM. Za efektowną wersję M Sport X trzeba dopłacić aż 20 300 zł (oferuje ona m.in. zewnętrzny pakiet stylizacyjny, koła 19′ oraz sportowe zawieszenie, hamulce i fotele).

Zobacz także: test nowego BMW X5 xDrive30d

BMW X4 xDrive30i – PODSUMOWANIE

Klienci kierujący się przede wszystkim rozsądkiem nie znajdą uzasadnienia do wydania sporej kwoty na zakup nowego BMW X4. Za to ci, którzy bardziej słuchają serca niż rozumu będą tym modelem jeszcze bardziej zachwyceni. Druga odsłona BMW X4 wygląda ciekawiej od poprzednika, lepiej się prowadzi, oferuje bardziej imponujące osiągi i dłuższą listę dostępnego wyposażenia. Szkoda tylko, że pozostała jednym z najdroższych usportowionych SUV-ów klasy średniej.

BMW X4 xDrive30i – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze:

 +  atrakcyjny design, dobre wykończenie, łatwa obsługa, współczynnik oporu powietrza 0,30 (jak w „czwórce” coupe), ponad 20 cm prześwitu;
 –  ciasna tylna część kabiny.

Układ napędowy:

 +  dobre osiągi, silnik zawsze chętny do pracy, szybko i płynnie działający automat (w sportowym trybie nie zmienia biegu wybranego przez kierowcę), świetna trakcja;
 –  spore spalanie podczas dynamicznej jazdy.

Właściwości jezdne:

 +  wyjątkowa zwinność, rzadko spotykane połączenie świetnego prowadzenia z zaskakująco wysokim komfortem;
 –  wstrząsy na dużych wybojach.

Wyposażenie i cena:

 +  niezbyt drogie opcje, nowe wersje stylizacyjne;
 –  bardzo przeciętne wyposażenie.

BMW X4 xDrive30i – dane techniczne

Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1998 cm³
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 252 KM/5200
Maks. moment obrotowy 350 Nm/1450
Napęd 4×4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 475/192/162 cm
Rozstaw osi 286 cm
Średnica zawracania 12,1 m
Masa/ładowność 1720/680 kg
Pojemność bagażnika 525/1430 l
Poj. zbiornika paliwa 65 l (Pb 95)
Opony 245/50 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 8,4/6,4/7,2
Zasięg 900 km

BMW X4 xDrive30i – dane testowe

Przyspieszenie 0-50/0-100/0-160 km/h 2,5/6,6/16,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 36,2/35,9 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h 56,0/61,5 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5/6,6/16,5 s
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 10,3/6,5/8,4
Rzeczywisty zasięg 770 km

BMW X4 xDrive30i – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

  1. Jestem zadowolony z tej X4, brałem ją od dealera Best-Auto i w porównaniu z poprzednimi wersjami jest znacznie przestronniejsza, komfort jazdy się zwiększył, a spalanie też niezmiennie na poziomie 8-9l/100km. Super bolid 🙂

  2. Rzetelnie opisany samochód, jeździłem tym autem w takiej samej wersji przez weekend i wszystko się zgadza w każdej kwestii. Porównując do GLC 300 Coupe ( miękka hybryda) – którym też jeździłem cały dzień, to X4 jest autem lepszym. GLC co prawda ma lekką przewagę jeśli chodzi o odczuwanie dynamiki, EQboost robi tam robotę, ale za to okupione jest to sporo większym zużyciem paliwa niż w X4. GLC 300 w mieście, normalna jazda 13 l/100km, dopiero wyjazd ekspresówką do sąsiedniego miasta 50 km w jedną stronę pozwoliło zejść ze spalaniem do 11 l/100km. Zawieszenie w GLC Coupe ( testowałem sportowe) jest sztywne, ale trochę mimo to trochę chybotliwe na boki – jak to Mercedes, w X4 mimo zawieszenie sportowego jest bardzo przyjemnie i komfortowo, ale jednocześnie zachowana jest sztywność i pewność prowadzenia, bez tego chybotania co w GLC. Generalnie na mojej krótkiej liście na następne auto dla mnie, X4 wskoczył na lidera, a jak dalej będzie czas pokaże. W każdym razie jakby komuś bardziej podobało się GLC to zdecydowanie lepszym wyborem będzie silnik 300d, dynamika podobna co GLC 300 benzyna, ale zużycie paliwa o niebo niższe, można się zamknąć w 7 l/ 100 km średnio. W GLC Coupe jest też mniejszy bagażnik nad podłogą niż w X4, ale pod podłogą więcej miejsca jest w GLC Coupe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji