PoradyPoradyAuto Hold - co to jest? Czy warto zamówić? Kiedy nie działa?

Auto Hold – co to jest? Czy warto zamówić? Kiedy nie działa?

Wiele nowoczesnych aut ma aktywowaną przyciskiem funkcję Auto Hold. Czym ona jest i jak działa? Czy warto za nią dopłacić?

Jeszcze dwie dekady temu kierowca musiał w pełni kontrolować zachowanie samochodu. Wsparcie elektroniki ograniczało się najwyżej do obecności ABS czy ESP. Wystarczyła jednak chwila nieuwagi na pochylonej drodze, by auto zaczęło się z niej staczać. Zjawisko „pełzania” samochodu doskonale znają także użytkownicy samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. I to właśnie w nich zaczęto wprowadzać system Auto Hold, który zwalnia kierującego z konieczności ciągłego trzymania nogi na hamulcu podczas gdy auto stoi w korku lub na wzniesieniu.

Istniały dwa podstawowe pomysły na działanie tego systemu. Mercedes wybrał rozwiązanie półautomatyczne – po zatrzymaniu samochodu wystarczyło mocniej nacisnąć na hamulec, by aktywować funkcję Hold. Z kolei inne marki, w tym niemieckie z półki premium, wyposażyły swoje pojazdy w przycisk pozwalający na aktywację funkcji Auto Hold w momencie zatrzymania samochodu. Kto jej nie potrzebuje, może ją wyłączyć. Auto Hold utrzymuje zatrzymany samochód przy użyciu pompy ABS i zwiększonego ciśnienia w układzie hamulcowym. Zwolnienie Auto Hold następuje podczas zwalniania sprzęgła i dodawania gazu. Kiedy zgasimy silnik zostaje zaciągnięty elektroniczny hamulec postojowy (w kombinacji z manualnie sterowanym hamulcem ręcznym funkcja Auto Hold nie występuje).

Co to jest Auto Hold
Funkcję Auto Hold spotkamy nie tylko w samochodach z automatycznymi skrzyniami – jej rolą nie jest bowiem wyłącznie przeciwdziałanie „pełzaniu” samochodu gdy włączony jest tryb D, a kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca, ale również zapobieganie staczaniu się ze wzniesień.

Sposób włączania i wyłączania Auto Hold różni się w zależności od marki. Niektóre modele zapamiętują ostatnio ustawiony tryb pracy Auto Hold (włączony/wyłączony) i przywracają go w chwili włączenia zapłonu. Są jednak też takie auta, w których Auto Hold wyłącza się podczas gaszenia silnika. Gdy chcemy ponownie z niego korzystać, trzeba go za każdym razem włączać, co trudno uznać za najszczęśliwsze rozwiązanie.

Dlaczego Auto Hold nie działa?

Trzonem układu Auto Hold jest elektronika współpracująca z przyciskiem włączającym i umożliwiającą działanie tego systemu pompą układu ABS/ESP. Jeżeli dany samochód ma odpowiednią pompę, Auto Hold można „dołożyć” poza fabryką – wystarczy zamontować włącznik i zaprogramować elektronikę. Problemy z działaniem Auto Hold mogą wynikać z błędów elektronicznych. W określonych sytuacjach komputer może dezaktywować system – np. gdy silnik pracuje nierówno lub przejdzie w tryb awaryjny, podczas ruszania dojdzie do zdławienia jednostki napędowej. W wielu modelach system nie włączy się, jeżeli kierowca nie zapiął pasa bezpieczeństwa lub nie zamknął drzwi.

Czym Auto Hold różni się od funkcji Hill Holder?

Niemal wszystkie nowoczesne samochody mają na wyposażeniu standardowym funkcję Hill Holder (nazywaną także asystentem ruszania pod wzniesienia). Jest ona automatycznie aktywowana na pochyłych drogach, gdy elektronika pojazdu stwierdzi, że kierujący przymierza się do ruszenia z miejsca. Aby zwolnić go z konieczności ruszania z użyciem hamulca ręcznego, na kilka sekund podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym – oczywiście redukuje je w momencie zwolnienia sprzęgła i ruszenia.

Redakcja poleca: Jak jeździć automatem? Podstawowe zasady jazdy autem ze skrzynią automatyczną

Hill Holder różni się od Auto Hold strategią działania. Hill Holder ma ułatwić ruszenie pod górę i jest aktywny najwyżej przez pięć sekund. Z kolei Auto Hold utrzyma pojazd w tym samym miejscu przez dowolny czas. Przyda się więc, jeżeli na nachylonej drodze stoimy np. w korku – nie trzeba wówczas stale trzymać nogi na pedale hamulca. I właśnie z tego powodu Auto Hold jest montowane także do wybranych samochodów z ręcznymi skrzyniami – jego rolą nie jest wyłącznie przeciwdziałanie pełzaniu pojazdu z automatem po zdjęciu nogi z hamulca.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji