Koncerny motoryzacyjne na świecie mają wielu inwestorów i akcjonariuszy. Zobaczmy, kto ma jaki udział w 15 największych z nich, takich jak Volkswagen, Toyota, Renault czy Ford.
Sukces sprzedaży odnotowany przez dany koncern przyciąga do nich wielu inwestorów i akcjonariuszy, gotowych do podjęcia współpracy i zainwestowania pieniędzy. Spośród nich znajdziemy firmy zajmujące się zarządzaniem aktywami lub banki inwestycyjne. Często się nawet powtarzają u różnych potentatów branży motoryzacyjnej, jak np. Vanguard Group lub BlackRock w Hyundai Motor Group i General Motors lub The Bank of Tokyo-Mitsubishi w Suzuki Motor i Mitsubishi Motors. Inwestorem może zostać także sam koncern, który kupuje udziały konkurencyjnego przedsiębiorstwa. Tak jest np. u Fuji Heavy Industries, producenta Subaru, którego właścicielem 16,8% akcji jest Toyota, a 34% Mitsubishi Motors należy do Nissana.
Także osoba lub… państwo może być akcjonariuszem
Spośród akcjonariuszy mogą się znaleźć także spadkobiercy twórców i posiadaczy firm – szczególnie widać to w koncernie BMW Group, gdzie część udziałów mają pojedyncze osoby. Podobnie jest w Fiacie i Peugeocie. Jeszcze innym akcjonariuszem może zostać nawet państwo lub land. I tak np. Francja ma niecałe 14% udziału w PSA, Kuwejt 6,8% w Daimlerze. Rząd Norwegii natomiast inwestuje pieniądze w Mitsubishi Motors, a niemiecki land Dolna Saksonia w Volkswagenie.
Właściciele piętnastu globalnych koncernów motoryzacyjnych
Koncern | Sprzedaż ogółem w 2016 r. (szt.) | Marki | Inwestor | Udział |
Volkswagen Group | 10102036 | Volkswagen, Audi Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Porsche, Lamborghini | Porsche Automobil | 30,8% |
Zagraniczni inwestorzy instytuacjonalni | 22,5% | |||
Inwestorzy prywatni, niemieccy inwestorzy instytucjonalni, inni inwestorzy | 20,4% | |||
Qatar Holding LLC | 14,6% | |||
Land Dolna Saksonia | 11,8% | |||
Toyota Motor Corporation | 9947416 | Toyota, Daihatsu, Lexus | Publiczni inwestorzy | 60,5% |
Nippon Life Insurance, State Street Bank, DENSO, JP Morgan, Chase Bank, The Bank of New York, Mellon, Trust&Custody Services Bank, Mitsui Sumimoto Insurance | 17,5% | |||
Japan Trustee Services Bank | 10,8% | |||
Toyota Industries | 6,7% | |||
The Master Trust Bank of Japan | 4,5% | |||
Renault-Nissan Alliance | 8513050 | Renault, Dacia, Venucia, Infiniti, Nissan, Datsun, Samsung Motors | Renault | 50,0% |
Nissan | 50,0% | |||
Hyundai Motor Group | 8175871 | Hyundai, Kia | Hyundai Mobis Co., Ltd. | 20,8% |
Eui-Sun Chung, Capital Research&Management Co., Templeton Global Avisors Ltd., Vanguard Group Inc., BlackRock Inc. | 11,6% | |||
Koreański Zakład Emerytalny | 8,0% | |||
Hyundai Motor Co., Ltd. | 6,0% | |||
Mong-Ku Chung | 5,2% | |||
General Motors | 7972401 | Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac, Holden, Baojun, Wuling | Inni inwestorzy | 80,7% |
Vanguard Group Inc. | 5,9% | |||
BlackRock Inc. | 5,2% | |||
Harris Associates | 4,2% | |||
State Street Corp. | 4,0% | |||
Ford Motor | 6295636 | Ford, Lincoln, Troller | Inwestorzy prywatni i instytucjonalni | 78,0% |
Vanguard Group Inc. | 6,7% | |||
BlackRock Inc. | 5,9% | |||
Evercore Trust | 5,2% | |||
State Street Corp. | 4,2% | |||
Honda Motor | 4906685 | Honda, Acura | Instytucje finansowe | 40,7% |
Instytucje zagraniczne | 40,3% | |||
Inwestorzy indywidualni | 8,9% | |||
Inwestorzy krajowi | 7,8% | |||
Pozostali inwestorzy | 2,3% | |||
Fiat-Chrysler Automobiles | 4864390 | Fiat, Lancia, Dodge, Abarth, Maserati, Chrysler, Jeep, Ram, Alfa Romeo | Giovanni Agnelli e C. | 51,4% |
Exor | 42,8% | |||
Baillie Gifford & Co | 5,9% | |||
PSA | 3248108 | Peugeot, Citroen, DS, Opel, Vauhxall | Zagraniczne instytucje | 37,5% |
Dongfeng International Motor Co. | 13,7% | |||
Rząd Francji | 13,7% | |||
Grupa rodziny Peugeot | 13,7% | |||
Francuskie instytucje, indywidualni akcjonariusze, pracownicy, udziały własne | 21,5% | |||
Suzuki Motor | 2855573 | Suzuki, Maruti | Suzuki Motor Co. | 54,2% |
Tokio Marine & Nichido Fire Insurance, The Bank of Tokyo-Mitsubishi, The Shizuoka Bank, Resona Bank, JP Morgan Chase Bank, The Bank of New York Mellon, Sompo Japan Nipponkoa Insurance | 20,4% | |||
Prywatni inwestorzy | 14,9% | |||
The Master Trust Bank of Japan | 6,0% | |||
Japan Trustee Services Bank | 4,5% | |||
Daimler AG | 2449881 | Mercedes, Smart | Inwestorzy instytucjonalni | 70,6% |
Prywatni inwestorzy | 19,5% | |||
Państwo Kuwejt | 6,8% | |||
Renault/Nissan | 3,1% | |||
BMW Group | 2354577 | BMW, Mini, Rolls-Royce | Przedsiębiorstwa publiczne | 53,2% |
AQTON SE | 17,4% | |||
Johanna Quandt GmbH & Co | 16,4% | |||
Susanne Klatten Beteiligungs GmbH | 12,6% | |||
Susanne Klatten, Stefan Quandt | 0,4% | |||
Mazda Motor | 1511579 | Mazda | Pozostali inwestorzy instytucjonalni i prywatni | 85,0% |
Japan Trustee Services Bank | 6,3% | |||
The Master Trust Bank of Japan | 4,7% | |||
Sumitomo Mitsui Banking Corp. | 2,2% | |||
Chase Manhattan Bank | 1,8% | |||
Mitsubishi Motors | 1033685 | Mitsubishi | Nissan Motor Co. | 34,0% |
Mitsubishi Heavy Industries, The Bank of Tokyo-Mitsubishi, Japan Trustee Services Bank, MHI Automotive Capital, The Master Trust Bank of Japan, Chase Manhattan Bank, JP Morgan Chase Bank, Rząd Norwegii | 20,7% | |||
Zagraniczne instytucje | 19,8% | |||
Instytucje finansowe | 15,9% | |||
Mitsubishi Co. | 9,6% | |||
Fuji Heavy Industries | 1003377 | Subaru | Sompo Japan Nipponkoa Insurance, FHI’s Client Stock Owership, Mizuho Securities Asia Limited-Client, Tokio Marine & Nichido Fire Insurance, Nippon Life Insurance Company, The Bank od New York Mellon, pozostali inwestorzy | 68,8% |
Toyota Motor Corporation | 16,8% | |||
The Master Trust Bank of Japan | 6,2% | |||
Japan Trustee Services Bank | 6,1% | |||
Mizuho Bank | 2,1% |