Producenci samochodów nie zawsze podają dane dotyczące prześwitu w swoich autach. Tymczasem to istotny parametr, na podstawie którego możemy określić właściwości pojazdu. Zobaczmy, jak kształtują się prześwity w autach z różnych klas.
Prześwit jest odległością najniższego punktu podwozia do płaskiej nawierzchni, na której stoi samochód. O ile w rozmiarach auta kilka centymetrów zazwyczaj nie ma większego znaczenia, w przypadku prześwitu tak pozornie niewielka różnica może zdecydować o tym, czy uszkodzimy spód auta czy nie. Pojazd mający np. prześwit 3 cm większy może bez problemu przejechać w miejscu, gdzie inny zaczepi miską olejową lub zderzakiem. Dlatego w zależności od terenu, w którym będziemy użytkować samochód, sprawdzenie wielkości prześwitu zazwyczaj ma spore znaczenie.
Jaki jest optymalny prześwit?
Aby bez duszy na ramieniu poruszać się po polskich drogach i parkingach, prześwit auta powinien wynosić ok. 14-15 cm. W praktyce okazuje się, w większości popularnych samochodów musimy zaakceptować wartości nawet kilka cm niższe. Tyczy się to zwłaszcza aut miejskich, kompaktowych i limuzyn klasy średniej/wyższej. Jak można się spodziewać, w tej kategorii królują SUV-y i crossovery, nie mówiąc o samochodach przystosowanych do jazdy w terenie. Tam zazwyczaj, poza nielicznymi wyjątkami, można liczyć na prześwity przekraczające 18 cm lub ponad 20 cm.
Prześwit nie zawsze jest taki sam
Prześwit może być różny nawet w tym samym modelu samochodu. Na jego wymiar wpływ może mieć np. silnik Diesla, który ma większą miskę olejową, tym samym pomniejszającą prześwit. Producenci nie podwyższają w takich autach zawieszenia, a o mniejszym prześwicie zazwyczaj nie informują w specyfikacjach. Odległość najniższego elementu od podłoża zmienia się również przy obciążeniu samochodu – w osobowych autach raczej nieznacznie, ale w autach dostawczych z miękkim zawieszeniem różnica może wynosić nawet kilka centymetrów (np. w Dacii Dokker). Samochody z zawieszeniem hydropneumatycznym nie mają tego problemu. W nich prześwit nie zmienia się nawet przy pełnym załadunku.
Modyfikacje zwiększające wartość prześwitu
W samochodach mających prześwit mniejszy niż 14 cm szczególnie narażona na uderzenie o przeszkody jest miska olejowa. Można ją zabezpieczyć, montując metalową osłonę lub zwiększając prześwit w swoim samochodzie. Zwykle nie jest to skomplikowana operacja. Do aut z grupy VW wystarczy dokupić specjalne tuleje montowane między kolumnę McPhersona a nadwozie, co pozwala zwiększyć prześwit np. w Skodzie Octavii o 2 cm. Innym sposobem jest wymiana sprężyn zawieszenia na wyższe o 2-3 cm. W terenówkach tym sposobem prześwit powiększa się nawet o kilkanaście centymetrów, lecz taka przeróbka zdecydowanie pogarsza właściwości jezdne.
Ranking prześwitów w 7 segmentach
Poniżej przedstawiamy opracowane przez nas zestawienie prześwitów najpopularniejszych modeli aut poruszających się po polskich drogach. Pomiary wykonywaliśmy przy okazji testów, używając dokładnego wskaźnika laserowego.
Auta małe i miejskie
Prześwity: 10,5-19 cm
Średni prześwit w klasie: 14 cm
Prześwity w małych autach średnio mają 14 cm. Pozwala to na bezproblemowe najechanie na krawężnik, którego wysokość zwykle wynosi od 9 do 12 cm. Z naszego zestawienia wynika, że problemy z notorycznym urywaniem elementów podwozia mogą mieć właściciele miejskich samochodów francuskich (Peugeotów, Renault i Citroenów), jednak najgorzej wypadła najmniejsza Alfa Romeo, mająca prześwit na poziomie aut sportowych. Przyzwoicie prezentują się prześwity małych Skód, Opli i Fiatów. Górę zestawienia zdominowały modele Suzuki, w tym lekko uterenowiony Ignis i SX4 – ich prześwity są większe od sporej części crossoverów!
Marka | Model | Rocznik | Prześwit |
---|---|---|---|
Alfa Romeo | MiTo | 2012 | 10,5 cm |
Peugeot | 206 | 2000 | 11,0 cm |
Peugeot | 207 | 2008 | 11,0 cm |
Seat | Ibiza | 2006 | 11,0 cm |
Skoda | Felicia | 1994 | 11,0 cm |
Volkswagen | Lupo | 1998 | 11,0 cm |
Citroen | C1 | 2010 | 12,0 cm |
Citroen | C2 | 2006 | 12,0 cm |
Citroen | C3 | 2006 | 12,0 cm |
Citroen | Saxo | 2000 | 12,0 cm |
Renault | Clio II | 2000 | 12,0 cm |
Renault | Clio III | 2006 | 12,0 cm |
Renault | Modus | 2006 | 12,0 cm |
Renault | Twingo I | 1993 | 12,0 cm |
Toyota | Yaris I | 1999 | 12,0 cm |
Toyota | Yaris II | 2006 | 12,0 cm |
Abarth | 500 | 2013 | 13,0 cm |
Hyundai | Getz | 2006 | 13,0 cm |
Peugeot | 106 | 1999 | 13,0 cm |
Peugeot | 208 | 2018 | 13,0 cm |
Smart | Fortwo | 2017 | 13,0 cm |
Chevrolet | Aveo | 2006 | 13,5 cm |
Skoda | Citigo | 2012 | 13,5 cm |
Skoda | Fabia II | 2012 | 13,5 cm |
Skoda | Fabia III | 2014 | 13,5 cm |
Smart | Forfour | 2006 | 13,5 cm |
Volkswagen | Up! | 2013 | 13,5 cm |
Daewoo | Matiz | 1998 | 14,0 cm |
Fiat | Palio Weekend | 2000 | 14,0 cm |
Ford | Fiesta VI | 2008 | 14,0 cm |
Ford | Fiesta V | 2002 | 14,0 cm |
Mazda | 3 | 2006 | 14,0 cm |
Mini | One | 2007 | 14,0 cm |
Opel | Agila | 2008 | 14,0 cm |
Opel | Corsa B | 1999 | 14,0 cm |
Opel | Corsa C | 2006 | 14,0 cm |
Skoda | Fabia I | 2006 | 14,0 cm |
Toyota | Starlet | 1995 | 14,0 cm |
Honda | Jazz | 2006 | 14,5 cm |
Kia | Picanto | 2006 | 14,5 cm |
Suzuki | Swift | 2006 | 14,5 cm |
Fiat | 500 | 2013 | 15,0 cm |
Fiat | Cinquecento | 1996 | 15,0 cm |
Fiat | Grande Punto | 2006 | 15,0 cm |
Fiat | Panda II | 2003 | 15,0 cm |
Fiat | Panda III | 2012 | 15,0 cm |
Fiat | Punto I | 1993 | 15,0 cm |
Fiat | Punto II | 2006 | 15,0 cm |
Fiat | Seicento | 2000 | 15,0 cm |
Kia | Venga | 2009 | 15,0 cm |
Lancia | Musa | 2006 | 15,0 cm |
Lancia | Ypsilon II | 2006 | 15,0 cm |
Mitsubishi | Colt | 2006 | 15,0 cm |
Nissan | Micra K10 | 2000 | 15,0 cm |
Nissan | Micra K11 | 2006 | 15,0 cm |
Kia | Rio | 2006 | 15,5 cm |
Volkswagen | Polo | 2006 | 15,5 cm |
Ford | Fusion | 2006 | 16,0 cm |
Mazda | 2 | 2006 | 16,0 cm |
Suzuki | Swift | 2000 | 16,0 cm |
Dacia | Sandero | 2013 | 16,5 cm |
Hyundai | i10 | 2012 | 16,5 cm |
Hyundai | i20 | 2013 | 16,5 cm |
Suzuki | Wagon R+ | 2006 | 16,5 cm |
Chevrolet | Spark | 2012 | 17,0 cm |
Nissan | Juke | 2012 | 17,0 cm |
Renault | Twingo III | 2014 | 17,0 cm |
Suzuki | Ignis | 2006 | 17,0 cm |
Suzuki | SX4 | 2006 | 19,0 cm |
Auta kompaktowe
Prześwity: 10-16 cm
Średni prześwit w klasie: 13,5 cm
W kompaktach średnia wartość prześwitu wynosi nieco mniej, bo 13,5 cm. Zestawienie ponownie otwierają samochody z Francji, czyli kompaktowe Peugeoty i Renault Megane, niezależnie od lat produkcji. Uporczywie niski prześwit to również zmora właścicieli Astr oraz Golfów: w jego przypadków identyczną odległość od podłoża prezentują aż cztery generacje. Wartości powyżej średniej prezentują rywale koreańscy i japońscy, lecz w tej kategorii zwyciężył Fiat Bravo.
Marka | Model | Rocznik | Prześwit |
---|---|---|---|
Opel | Astra IV | 2012 | 10,0 cm |
Peugeot | 308 | 2010 | 10,0 cm |
Citroen | C4 | 2006 | 12,0 cm |
Peugeot | 306 | 1997 | 12,0 cm |
Peugeot | 307 | 2002 | 12,0 cm |
Renault | Megane I | 1999 | 12,0 cm |
Renault | Megane II | 2002 | 12,0 cm |
Renault | Megane III | 2008 | 12,0 cm |
Audi | A3 | 1999 | 13,0 cm |
FSO | Polonez Caro | 1993 | 13,0 cm |
Opel | Astra II | 2000 | 13,0 cm |
Opel | Astra III | 2006 | 13,0 cm |
Volkswagen | Golf IV | 1999 | 13,0 cm |
Volkswagen | Golf V | 2005 | 13,0 cm |
Volkswagen | Golf VI | 2009 | 13,0 cm |
Volkswagen | Golf VII | 2012 | 13,0 cm |
Ford | Focus II | 2008 | 14,0 cm |
Honda | Civic | 2013 | 14,0 cm |
Hyundai | Ioniq | 2019 | 14,0 cm |
Hyundai | i30 | 2019 | 14,0 cm |
Mitsubishi | Lancer Evo IX | 2006 | 14,0 cm |
Nissan | Almera N16 | 2006 | 14,0 cm |
Seat | Toledo | 2013 | 14,0 cm |
Skoda | Octavia I | 1999 | 14,0 cm |
Skoda | Octavia II | 2006 | 14,0 cm |
Skoda | Octavia III | 2014 | 14,0 cm |
Seat | Leon III | 2012 | 14,5 cm |
Toyota | Auris I | 2010 | 14,5 cm |
Toyota | Auris II | 2012 | 14,5 cm |
Fiat | Tipo | 2018 | 15,0 cm |
Fiat | Stilo | 2006 | 15,0 cm |
Honda | Civic VII | 2002 | 15,0 cm |
Honda | Civic VIII | 2006 | 15,0 cm |
Kia | Cee’d | 2008 | 15,0 cm |
Mitsubishi | Lancer | 2006 | 15,0 cm |
Nissan | Leaf | 2019 | 15,0 cm |
Subaru | Impreza | 2000 | 15,0 cm |
Volvo | S40 | 2000 | 15,0 cm |
Fiat | Bravo | 2007 | 16,0 cm |
Samochody klasy średniej
Prześwity: 10-20 cm
Średni prześwit w klasie: 13,5 cm
Tu nie ma złudzeń: świetnie prowadzące się samochody premium muszą mieć niższy prześwit od reprezentantów marek popularnych. Właścicielom Audi A4 i BMW serii 3 musi wystarczyć seryjne 11 cm od podłoża, ale sprawa podobnie się ma również w starszych Passatach: nowsze generacje postawiono wyraźnie wyżej. Średnie wartości należą m.in. do Peugeotów (406, 407) i Opli (Vectra, Insignia). Zaskakuje spory prześwit Mercedesów klasy C. Pośród standardowych limuzyn największym prześwitem może się pochwalić Mazda 6 II i Jaguar X-Type. Klasyfikację wygrał uterenowiony Subaru Outback. Legacy – jego „cywilna” odmiana – jest zawieszona o 5 cm niżej.
Marka | Model | Rocznik | Prześwit |
---|---|---|---|
Alfa Romeo | Giulia | 2019 | 10,0 cm |
Audi | 80 quattro | 1993 | 11,0 cm |
Audi | A4 | 1997 | 11,0 cm |
Audi | A4 | 2012 | 11,0 cm |
BMW | seria 3 E36 | 1997 | 11,0 cm |
Volkswagen | Passat B4 | 1994 | 11,0 cm |
Volkswagen | Passat B5 | 2000 | 11,0 cm |
BMW | seria 3 F30 | 2017 | 12,0 cm |
Ford | Mondeo III | 1999 | 12,0 cm |
Ford | Mondeo IV | 2004 | 12,0 cm |
Renault | Laguna II | 2005 | 12,0 cm |
Renault | Laguna III | 2008 | 12,5 cm |
BMW | seria 3 E46 | 2000 | 13,0 cm |
BMW | seria 3 E90 | 2006 | 13,0 cm |
Citroen | C5 | 2012 | 13,0 cm |
Opel | Insignia | 2012 | 13,0 cm |
Peugeot | 406 | 2000 | 13,0 cm |
Peugeot | 407 | 2006 | 13,0 cm |
Audi | 80 | 1993 | 13,5 cm |
Honda | Accord | 2012 | 13,5 cm |
Volkswagen | Passat B7 | 2013 | 13,5 cm |
Volkswagen | Passat B8 | 2014 | 13,5 cm |
Alfa Romeo | 159 | 2006 | 14,0 cm |
Opel | Omega C | 1999 | 14,0 cm |
Opel | Vectra B | 1999 | 14,0 cm |
Skoda | Superb III | 2015 | 14,0 cm |
Renault | Talisman | 2017 | 14,5 cm |
Toyota | Avensis III | 2010 | 14,5 cm |
Citroen | C5 CrossTourer | 2006 | 15,0 cm |
Lexus | IS 200 | 2008 | 15,0 cm |
Mercedes | klasa C W202 | 2001 | 15,0 cm |
Mercedes | klasa C W203 | 2006 | 15,0 cm |
Opel | Vectra C | 2008 | 15,0 cm |
Skoda | Superb I | 2002 | 15,0 cm |
Subaru | Legacy | 2010 | 15,0 cm |
Toyota | Avensis II | 2006 | 15,0 cm |
Volkswagen | Passat B6 | 2006 | 15,0 cm |
Mazda | 6 | 2009 | 16,5 cm |
Jaguar | X-Type | 2006 | 17,0 cm |
Subaru | Outback | 2010 | 20,0 cm |
Samochody klasy wyższej i luksusowe
Prześwity: 12-16 cm
Średni prześwit w klasie: 13,5 cm
Segment zupełnie zdominowali reprezentanci premium. Według naszego zestawienia to Mercedesy powinny znajdować się w kręgu zainteresowań osób poruszających się po gorszych jakościowo drogach, bo ich prześwity przekraczają średnią wartość w klasie. U konkurentów spod znaku Audi czy BMW należy spodziewać się kilku centymetrów mniej, a to już znacząca różnica.
Marka | Model | Rocznik | Prześwit |
---|---|---|---|
Audi | A6 | 1997 | 12,0 cm |
Audi | A7 | 2016 | 12,0 cm |
BMW | seria 5 E39 | 1997 | 12,0 cm |
BMW | seria 5 E60 | 2005 | 12,0 cm |
BMW | seria 7 E65 | 2002 | 12,0 cm |
Audi | 100 | 1997 | 13,0 cm |
Audi | A6 | 2012 | 13,0 cm |
BMW | seria 5 F10 | 2012 | 14,0 cm |
Porsche | Panamera | 2020 | 14,0 cm |
Mercedes | klasa S W140 | 1993 | 15,0 cm |
Mercedes | klasa S W221 | 2006 | 15,0 cm |
Volvo | V90 | 2018 | 15,5 cm |
Mercedes | klasa E W211 | 2006 | 16,0 cm |
Mercedes | klasa E W212 | 2012 | 16,0 cm |
SUV-y, crossovery, pick-upy, auta terenowe
Prześwity: 14,5-28,5 cm
Średni prześwit w klasie: 20 cm
W tegorocznym zestawieniu postanowiliśmy zebrać wszystkie terenowe i uterenowione auta w jedną kategorię – stąd niemal dwukrotna różnica między najniżej a najwyżej zawieszonym samochodem. Niechlubne, najgorsze miejsce zajęła „świeżynka”, czyli zupełnie nowy Ford Puma. Ulokowane za nim inne miejskie/kompaktowe crossovery również nie grzeszą odległością podwozia od podłoża. Właściwie żaden z nich nie jest w stanie dobić do klasowej średniej: udaje się to wybranym kompaktowym SUV-om. Prawdziwie „terenowe” prześwity, czyli powyżej 23 cm, uzyskała zaledwie garstka aut, dla których teren jest prawdziwym żywiołem. Warto jednak wyróżnić kilka modeli z pewnością nie projektowanych pod zdolności poza asfaltem: Citroen C5 Aircross, Toyota RAV4 IV czy Peugeot 3008 II nie mają się pod tym względem czego wstydzić (prześwity ponad 22 cm!).
Marka | Model | Rocznik | Prześwit |
---|---|---|---|
Ford | Puma | 2020 | 14,5 cm |
Mini | Countryman | 2013 | 15,0 cm |
Toyota | C-HR | 2018 | 15,0 cm |
Peugeot | 2008 | 2020 | 16,0 cm |
Audi | Q3 | 2018 | 17,0 cm |
BMW | X1 | 2018 | 17,0 cm |
Citroen | C3 Aircross | 2020 | 17,0 cm |
Honda | CR-V | 2012 | 17,0 cm |
Hyundai | Kona | 2019 | 17,0 cm |
Hyundai | ix35 | 2010 | 17,0 cm |
Jeep | Renegade 4×2 | 2018 | 17,0 cm |
Kia | Sportage III | 2013 | 17,0 cm |
Opel | Crossland | 2019 | 17,0 cm |
Renault | Captur | 2020 | 17,0 cm |
Seat | Arona | 2019 | 17,0 cm |
Skoda | Kamiq | 2019 | 17,0 cm |
Skoda | Karoq | 2019 | 17,0 cm |
Volkswagen | T-Cross | 2019 | 17,0 cm |
Lexus | RX 450h | 2017 | 17,5 mm |
Nissan | Qashqai | 2018 | 18,0 cm |
Suzuki | Vitara | 2018 | 18,0 cm |
Toyota | RAV4 III | 2006 | 18,0 cm |
Honda | HR-V | 2018 | 18,5 cm |
Kia | Stonic | 2019 | 18,5 cm |
Land Rover | Discovery | 2012 | 18,5 cm |
Mercedes | GLA | 2018 | 18,5 cm |
DS | 7 Crossback | 2019 | 19,0 cm |
Kia | Sorento I | 2006 | 19,0 cm |
Kia | Sportage II | 2006 | 19,0 cm |
Mazda | CX-5 | 2019 | 19,0 cm |
Mitsubishi | Outlander I | 2003 | 19,0 cm |
Nissan | Qashqai | 2010 | 19,0 cm |
Porsche | Cayenne | 2019 | 19,0 cm |
Seat | Ateca | 2017 | 19,0 cm |
Skoda | Kodiaq | 2018 | 19,0 cm |
Subaru | Forester | 2006 | 19,0 cm |
Suzuki | Jimny | 2006 | 19,0 cm |
Volkswagen | Tiguan | 2018 | 19,0 cm |
Ford | Kuga | 2008 | 19,5 cm |
Hyundai | Tucson | 2017 | 19,5 cm |
Mercedes | GLC | 2019 | 19,5 cm |
Mitsubishi | ASX | 2010 | 19,5 cm |
Volkswagen | Amarok | 2016 | 19,5 cm |
Audi | Q5 | 2012 | 20,0 cm |
Fiat | 500X | 2017 | 20,0 cm |
Honda | CR-V | 2006 | 20,0 cm |
Jeep | Cherokee | 1999 | 20,0 cm |
Mercedes | GLK | 2008 | 20,0 cm |
Mercedes | ML W166 | 2010 | 20,0 cm |
Renault | Kadjar | 2018 | 20,0 cm |
Subaru | Forester | 2000 | 20,0 cm |
Suzuki | Vitara | 1997 | 20,0 cm |
Toyota | RAV4 II | 2001 | 20,0 cm |
Volkswagen | Tiguan | 2013 | 20,0 cm |
Alfa Romeo | Stelvio | 2019 | 20,5 cm |
Audi | Q7 | 2012 | 20,5 cm |
Dacia | Duster | 2013 | 20,5 cm |
Kia | Sorento II | 2010 | 20,5 cm |
Mitsubishi | L200 | 2015 | 20,5 cm |
Porsche | Macan S | 2019 | 20,5 cm |
Suzuki | Grand Vitara | 2006 | 20,5 cm |
Jeep | Grand Cherokee | 2006 | 21,0 cm |
Land Rover | Discovery | 2000 | 21,0 cm |
UAZ | 469 | 1965 | 21,0 cm |
Volvo | XC60 | 2018 | 21,0 cm |
Mitsubishi | Outlander II | 2009 | 21,5 cm |
Mitsubishi | Outlander III | 2013 | 21,5 cm |
Porsche | Cayenne | 2006 | 21,5 cm |
Subaru | Forester | 2010 | 21,5 cm |
Volkswagen | Touareg | 2018 | 21,5 cm |
Audi | Q8 | 2019 | 22,0 cm |
BMW | X5 | 2012 | 22,0 cm |
BMW | X7 | 2020 | 22,0 cm |
Jeep | Grand Cherokee | 2019 | 22,0 cm |
Jeep | Renegade Trailhawk | 2018 | 22,0 cm |
Jeep | Wrangler | 2012 | 22,0 cm |
Land Rover | Discovery | 2017 | 22,0 cm |
Land Rover | Range Rover | 2009 | 22,0 cm |
Łada | Niva | 2006 | 22,0 cm |
Mercedes | klasa G | 2006 | 22,0 cm |
Mercedes | GLS | 2019 | 22,0 cm |
Peugeot | 3008 | 2019 | 22,0 cm |
Subaru | Forester | 2019 | 22,0 cm |
Toyota | Land Cruiser 120 | 2008 | 22,0 cm |
Toyota | RAV4 | 2018 | 22,0 cm |
Volvo | XC90 | 2006 | 22,0 cm |
Toyota | Land Cruiser V8 | 2018 | 22,5 cm |
Citroen | C5 Aircross | 2019 | 23,0 cm |
Mitsubishi | Pajero III | 2006 | 23,0 cm |
Nissan | Navara | 2017 | 23,0 cm |
Tesla | Model X | 2018 | 23,0 cm |
Volvo | XC60 | 2013 | 23,0 cm |
Mercedes | klasa G | 2019 | 24,0 cm |
Nissan | Pathfinder | 2006 | 24,0 cm |
Volvo | XC90 | 2014 | 24,0 cm |
Land Rover | Defender 90 | 2010 | 25,0 cm |
Jeep | Wrangler Rubicon | 2012 | 26,0 cm |
Ford | Ranger Raptor | 2019 | 28,5 cm |
Minivany i kombivany
Prześwity: 12-19 cm
Średni prześwit w klasie: 15,5 cm
Okazuje się, że w minivanach zazwyczaj można liczyć na wyższe prześwity niż w popularnych modelach miejskich i kompaktowych. Nie bez powodu: to samochody stworzone do jazdy z dużym obciążeniem i muszą mieć kilka centymetrów zapasu dla zapewnienia bezpieczeństwa przy załadowaniu auta „po sufit”. Dlatego można się zdziwić faktem, że najniżej zostały osadzone funkcjonalne i dopracowane minivany z Francji. Pośrodku, z rozsądnymi 15 centymetrami plasują się Volkswageny i Ople, a największy prześwit oferuje kombivan Dacii – Dokker.
Marka | Model | Rocznik | Prześwit |
---|---|---|---|
Citroen | C4 Picasso | 2013 | 12,0 cm |
Citroen | Grand C4 Picasso | 2017 | 12,0 cm |
Renault | Espace | 2006 | 12,0 cm |
Renault | Scenic I | 2000 | 12,0 cm |
Renault | Scenic II | 2006 | 13,0 cm |
Peugeot | 5008 | 2013 | 13,5 cm |
Citroen | Berlingo | 2006 | 14,0 cm |
Citroen | Berlingo | 2012 | 14,0 cm |
Citroen | C8 | 2006 | 14,0 cm |
Peugeot | Partner | 2006 | 14,0 cm |
Renault | Kangoo I | 2003 | 14,0 cm |
Citroen | Xsara Picasso | 2000 | 15,0 cm |
Opel | Zafira I | 2000 | 15,0 cm |
Opel | Zafira II | 2006 | 15,0 cm |
Seat | Alhambra | 2006 | 15,0 cm |
Volkswagen | Sharan I | 2006 | 15,0 cm |
Volkswagen | Touran | 2006 | 15,0 cm |
Chrysler | Grand Voyager | 2007 | 15,5 cm |
Dacia | Logan MCV | 2013 | 15,5 cm |
Opel | Mokka | 2012 | 16,0 cm |
Peugeot | 2008 | 2013 | 16,5 cm |
Volkswagen | Sharan III | 2013 | 16,5 cm |
Renault | Kangoo II | 2007 | 18,0 cm |
Dacia | Dokker | 2013 | 19,0 cm |
Samochody sportowe
Prześwity: 9,5-15 cm
Średni prześwit w klasie: 13 cm
Pogoń za jak najlepszymi osiągami i właściwościami jezdnymi wcale nie musi oznaczać, że samochód będzie „szorował” podwoziem o asfalt. Kilkunastocentymetrowe prześwity, podobne do tych z aut miejskich (niekoniecznie w sportowych wersjach), mają nawet supersamochody typu Lamborghini Huracan. Podobnych wartości należy się spodziewać po innych mocnych, ale nie tak ekskluzywnych modelach. Porsche 911 w odmianie GT3 RS zostało jedynym samochodem z prześwitem niższym niż 10 cm.
Marka | Model | Rocznik | Prześwit |
---|---|---|---|
Porsche | 911 GT3 RS | 2018 | 9,5 cm |
Nissan | GT-R | 2011 | 10,5 cm |
Ferrari | 458 Italia | 2006 | 11,5 cm |
Jaguar | F-Type | 2019 | 11,5 cm |
Lamborghini | Gallardo | 2006 | 12,0 cm |
Renault | Alpine A110 | 2019 | 12,5 cm |
Audi | TT | 2014 | 13,0 cm |
Dodge | Challanger | 2019 | 13,0 cm |
Lamborghini | Huracan | 2018 | 13,5 cm |
Mazda | MX-5 | 2006 | 13,5 cm |
Volkswagen | Scirocco | 2008 | 13,5 cm |
Alfa Romeo | Brera | 2012 | 14,0 cm |
Toyota | Celica | 2000 | 14,0 cm |
Ford | Mustang V8 | 2019 | 14,5 cm |
Hyundai | Veloster | 2012 | 14,5 cm |
Mercedes | SL | 1990 | 15,0 cm |