8. 1.0 (Hyundai/Kia)

Występowanie: Hyundai i10 II; Kia Picanto II/III.Hyundai Kia 1.0

Jednostka z rodziny Kappa II otrzymała układ zmiennych faz rozrządu i trafiła do najmniejszych modeli Kii i Hyundaia. Ma tylko 69 KM, ale udało się dostatecznie ją wyciszyć i zredukować wibracje. Dzięki zastosowaniu łańcuchowego rozrządu silnik jest praktycznie bezobsługowy.

Hyundai Kia 1.0 - Kia Picanto
Kia Picanto jest dojrzałym jak na swój segment samochodem nawet z 3-cylindrowym silnikiem pod maską.

9. 1.2 (Nissan)

Występowanie: Nissan Micra K13, Note II.

Nissan 1.2

Jedyny silnik w Micrze K13 nosi oznaczenie HR12 i występował w dwóch wersjach: wolnossącej z pośrednim wtryskiem (80 KM, 110 Nm) i DIG-S z bezpośrednim wtryskiem i kompresorem (98 KM, 142 Nm). Jednostka nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale i nie sprawia problemów. Warto zwrócić uwagę na kondycję sprzęgła i skrzyni CVT, którą łączono tylko z mocniejszą odmianą.

Nissan 1.2 - Nissan Micra K13
Micra w wersji z kompresorem łączy niezłe osiągi z niemal całkowitą niezawodnością.

10. 1.0 EcoBoost (Ford)

Występowanie: Ford Fiesta VI, Focus III, B-Max, C-Max II, EcoSport, Mondeo V.

Ford 1.0 EcoBoost

Pojawił się w samochodach Forda w 2012 roku i zachwycał stosunkiem osiągów do spalania, a z czasem także poziomem niezawodności: wiele jednostek ma już za sobą 200 tys. km i ani myślą się psuć. Początkowo producent zaliczył falstart i montował podatne na pękanie przewody cieczy chłodzącej: poprawił je już w 2013 roku, a dla wyprodukowanych już aut przeprowadził akcję serwisową. Mocniejsze wersje 125 KM z powodzeniem napędzają nawet C-Maxy i Mondeo.

Ford 1.0 EcoBoost - Ford Focus
Mała pojemność, duża moc, niewielkie wibracje, dobre osiągi, doskonała trwałość. Jak widać – można!

11. 1.2/1.4 TDI (grupa VW)

Występowanie: Audi A2; Seat Arosa, Ibiza III/IV, Cordoba II; Skoda Fabia I/II/III, Roomster; Volkswagen Lupo, Fox, Polo IV/V.

Volkswagen 1.4 TDI

Silniki 1.4 TDI powstał w wyniku odcięcia jednego cylindra od „niezniszczalnego” 1.9 TDI. Nie wpłynęło to korzystnie ani na jego kulturę pracy, ani na trwałość. Trzeba jednak przyznać, że to bardzo oszczędny i dość żwawy silnik, choć z wyczuwalną turbodziurą. 1.4 TDI nie ma co prawda dwumasowego koła zamachowego, ale mocniejsze wersje (80 i 90 KM) otrzymały turbo o zmiennej geometrii, które z czasem zaczęło sprawiać kosztowne problemy (podobnie jak pompowtryskiwacze). To jednak nic w porównaniu z faktem, że przy dużych przebiegach pojawiają się luzy na wale korbowym. W 2014 roku wprowadzono nową generację jednostki 1.4 TDI z common rail, która tym razem była efektem pozbawienia jednego cylindra silnika 1.6 TDI.

Volkswagen 1.4 TDI - VW Fox
70-konne 1.4 TDI to jedyny silnik wysokoprężny w małym Volkswagenie Foxie.

1.2 TDI z kolei jest jednostką nastawioną na jak najniższe spalanie. Szczególnie dotyczy to silników z pompowtryskiwaczami, montowanymi m.in. w Volkswagenie Lupo 3L. Ze względu na skomplikowaną konstrukcję nie tylko silników, ale i całych aut, mogą wystąpić problemy ze zgromadzeniem potrzebnych części zamiennych. Nie można jej mylić z 1.2 TDI CR, montowanym od 2009 roku w miejskich autach koncernu.

Volkswagen 1.2 TDI - Volkswagen Lupo 3L
Lupo 3L z 1.2 TDI miał spalać ok. 3 l/100 km. W praktyce wynik zbliżony do tej wartości da się osiągnąć tylko podczas spokojnej jazdy w trasie.

12. 1.2 HTP (grupa VW)

Występowanie: Seat Ibiza III/IV, Cordoba II; Skoda Fabia I/II, Roomster; Volkswagen Polo IV/V.

Skoda 1.2 HTP

Tego silnika nie można polecić ze względu na mizerne osiągi, wcale nie najmniejsze spalanie w porównaniu z 1.4 16V i całą lawinę awarii, które go dotykają. Po przekroczeniu 200 tys. km rozciąga się łańcuch rozrządu i dochodzi do coraz większego zużycia oleju. Oprócz tego znane są przypadki wypalania gniazd zaworowych i pogorszenia kompresji (także w autach bez LPG).

Skoda 1.2 THP - Skoda Fabia I
Spora awaryjność w połączeniu z marnymi osiągami i mało oszczędnym charakterem skutecznie odwodzą od zakupu samochodu z silnikiem 1.2 HTP.

13. 1.0 VVT-i (Toyota)

Występowanie: Citroen C1; Peugeot 107, 108; Toyota Aygo, iQ, Yaris II/III.

Toyota 1.0 VVT-i

Choć terkocze, wibruje i nie zapewnia sportowych osiągów, uchodzi za jeden z najbardziej udanych silników 3-cylindrowych bez doładowania. Ma trwały łańcuch rozrządu, a w zasadzie jedynym problemem są wycieki z okolic pompy płynu chłodzącego (przy dużych przebiegach). Nieco gorzej prezentują się montowane z tym silnikiem skrzynie: manualnym towarzyszą zgrzyty, automatyczne powoli działają i przedwcześnie zużywają się w nich tarcze sprzęgła oraz siłowniki.

Toyota 1.0 VVT-i - Toyota Aygo I
Litrowy silnik Toyoty wystarczająco rozpędza Aygo i bliźniaczego Citroena C1/Peugeota 107. Spotkamy go również w Yarisie, ale to opcja dla bardzo spokojnych kierowców.
1
2