BMW-Diesel-engine

Turbodoładowane diesle potrafią wyciągnąć z portfela kierowcy sporo pieniędzy. Oto przegląd popularnych silników diesla BMW – ich dane techniczne, oznaczenia i opisy.

Zobacz przewodnik po benzynowych silnikach BMW

W porównaniu do benzyniaków, silniki Diesla nie mają już znanych stamtąd systemu Valvetronic i zmiennych faz zaworów VANOS. Drugi układ zastosowano jedynie w najmocniejszych odmianach sześciocylindrowca o kodzie N57, w nim jako jedynym znajdziemy też potrójne turbodoładowanie. Na ogół silniki wysokoprężne BMW mają je pojedyncze lub podwójne, dlatego turbosprężarki należą do najczęściej psujących się elementów, podobnie jak wtryskiwacze common rail. W niektórych przypadkach (np. w popularnym N47) trzeba uważać na rozrząd, lecz producent na bieżąco modernizował swoje jednostki tak, by defekty te wyeliminować.

Oznaczenia silników BMW

Na początku zawsze jest litera – M i N dotyczą standardowych silników w samochodach osobowych, S oznacza silnik z odmiany specjalnej, np. z M3, M5. Później stosuje się dwie cyfry oznaczające liczbę cylindrów. Przydziela się je następująco:

  • liczby 40-47 = silniki czterocylindrowe
  • liczby od 50 = silniki sześciocylindrowe
  • liczby od 60 = silniki ośmiocylindrowe
  • liczby od 70 = silniki dwunastocylindrowe

Z tej reguły wyłamuje się tylko 10-cylindrowa jednostka S85 i 4-cylindrowe N13, N20 i N26. Po określeniu liczby cylindrów znajdziemy typ zasilania (B – benzyna; D – diesel), pojemność skokową (20 – 2 litry, 30 – 3 litry itd.) i kod odnoszący się do konstrukcji, informujący m.in. o przeprowadzonych zmianach fabrycznych (np. TU – Technische Uberarbeitung, czyli modyfikacja techniczna/wersja poprawiona). Przykładowe oznaczenie: M57D30TU – diesel 3.0, typ M57, po liftingu.

6 najczęściej spotykanych diesli BMW

Jednostki 4-cylindrowe

M47
BMW M47
BMW M47
  • silnik turbo lub biturbo, pojemność 1.9-2.0
  • bezpośredni wtrysk paliwa
  • brak systemu VANOS
  • brak systemu Valvetronic

Zastosowanie: seria 1 (E87), seria 3 (E46, E90 – do 2007), seria 5 (E39, E60 – do 2007), X3 (X83 – do 2007), Rover 75, Land Rover Freelander, MG ZT

To najczęściej spotykany silnik BMW na rynku. Produkowany od 1998 roku, 3 lata później otrzymał zasilanie systemem common rail. Spotkamy go przede wszystkim w trójkach – E36 i E90, a także w Roverach i Land Roverach. Z uwagi na swoją popularność jego bolączki są doskonale znane. Przede wszystkim szybko poddają się klapki w kolektorze ssącym, które w wyniku obluzowania mogą nawet wpaść do cylindra. Trwałością nie grzeszą również wtryskiwacze, a zbyt długie odstępy w wymianach oleju skutkują przedwczesnymi awariami turbosprężarki.

M47 - BMW X3 E83
M47 – BMW X3 E83
N47
BMW N47
BMW N47
  • silnik turbo lub biturbo, pojemność 1.6-2.0
  • bezpośredni wtrysk paliwa z zasobnikiem common rail
  • brak systemu VANOS
  • brak systemu Valvetronic

Zastosowanie: seria 1 (E87, F20), seria 2 (F22), seria 3 (E90, F30), seria 5 (E60, F10), X1 (E84), X3 (E83, F25), X5 (F15), Toyota Avensis, RAV4, Verso

Bezpośredni następca jednostki M47 nie miewa już problemów z wtryskiwaczami, które prowadziły nawet do pęknięcia wału korbowego. Nowy silnik (produkowany od 2007 roku) uchodzi już za mniej problematyczny, choć swego czasu spędzał sen z powiek wielu użytkownikom przez nietrwały rozrząd. Objawiało się to grzechotaniem łańcucha, a ze względu na jego umiejscowienie z tyłu silnika wymiana kosztowała nawet 4-5 tysięcy złotych. W drastycznych przypadkach wyrabiało się nawet koło zębate, akurat tutaj zintegrowane z wałem korbowym. Producent walczył z tym problemem jak mógł (dwie modernizacje, akcja wymiany napinacza górnego łańcucha) i jego skala nieco się zmniejszyła.

N47 - BMW X5 F15
N47 – BMW X5 F15

Jednostki 6-cylindrowe

M57
BMW M57
BMW M57
  • silnik turbo lub biturbo, pojemność 2.5-3.0
  • bezpośredni wtrysk paliwa z zasobnikiem CR
  • brak systemu VANOS
  • brak systemu Valvetronic

Zastosowanie: seria 3 (E46, E90), seria 5 (E39, E60), seria 7 (E38, E65), X3 (E83), X5 (E53, E70), X6 (E71), Range Rover, Range Rover Sport, Opel Omega

Kolejny niezniszczalny silnik wysokoprężny z końca ubiegłego wieku – zdarzają się nawet przypadki przejechania miliona kilometrów. Zasilana wtryskiem common rail jednostka początkowo miała pojemność 2,9 litra (później 3.0), natomiast mniejszy wariant (2.5) oferowano w Oplu Omedze. Wraz z modernizacjami jednostki zmieniono konstrukcję dwuwałkowego układu rozrządu – łańcuch napędza jeden wałek, a drugi przekładnia zębata. W późniejszych latach dołożono także filtr cząstek stałych. W silniku M57 (na szczęście tylko w zmodernizowanym, o oznaczeniu TU) najczęściej zawodzą ośki przesłon w kolektorze ssącym, na których tworzy się luz. Oprócz tego rozpada się koło pasowe na wale korbowym i zawodzą wtryskiwacze, ale dopiero po przekroczeniu dużego przebiegu.

M57 - BMW X5 E53
M57 – BMW X5 E53
N57
BMW N57
BMW N57
  • silnik turbo lub biturbo, pojemność 3.0
  • bezpośredni wtrysk paliwa z zasobnikiem CR
  • system VANOS w mocniejszych wersjach
  • brak systemu Valvetronic

Zastosowanie: seria 3 (E90, F30), seria 4 (F36), seria 5/5 GT (E60, F07/F10), seria 7 (F01), X3 (F25), X5 (E70, F15), X6 (E70, F16)

Silnik wykonany całkowicie z aluminium, jako jedyny z diesli BMW wyposażony w system VANOS. Występuje jednak wyłącznie w wersji biturbo (300 KM) i topowej odmianie z trzema turbosprężarkami, generującej potężne 381 KM. N57 można spotkać tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów i uchodzi za niezawodną jednostkę, mającą trwalszy rozrząd od pozostałych diesli BMW. Przez obecność bezpośredniego wtrysku nie omija go problem sadzy w kanałach dolotowych, uszkadza się również chłodnica spalin, przez co ucieka z niej płyn.

N57 - BMW serii 4 F36
N57 – BMW serii 4 F36

 

Jednostki 8-cylindrowe

M67
BMW M67
BMW M67
  • silnik biturbo, pojemność 3.9-4.4
  • bezpośredni wtrysk paliwa z zasobnikiem CR
  • brak systemu VANOS
  • brak systemu Valvetronic

Zastosowanie:seria 7 (E38, E65/66)

Trwały silnik V8, stosowany w dwóch generacjach serii 7 (E38, E65). Pali co prawda niemało, bo około 15 l/100 km, ale bez problemu przejedzie pół miliona kilometrów przed pierwszym remontem. Jedyne, co trzeba będzie zrobić, to zregenerować wtryskiwacze i turbosprężarkę.

M67 - BMW serii 7 E38
M67 – BMW serii 7 E38

Silniki diesla BMW – zestawienie ogólne

SilnikUkład cylindrówPojemność skokowaMoc maksymalnaMoment obrotowy
M47
M47D20R4 (turbo)1951 cm3116-136 KM265-280 Nm
M47D20RR4 (turbo)1951 cm3116-136 KM265-280 Nm
M47TUD20R4 (turbo)1995 cm3116-150 KM280-330 Nm
M47TU2D20R4 (turbo)1995 cm3122-163 KM280-340 Nm
M57
M57D25R6 (turbo)2497 cm3163 KM350 Nm
M57TUD25R6 (turbo)2497 cm3177 KM400 Nm
M57D30R6 (turbo)2926 cm3184-193 KM390-410 Nm
M57TUD30R6 (turbo)2993 cm3204-266 KM410-560 Nm
M57TU2D30R6 (turbo)2993 cm3197-286 KM400-580 Nm
N47
N47D16R4 (turbo)1598 cm395-116 KM235-260 Nm
N47D20R4 (turbo)1995 cm3116-184 KM260-380 Nm
N47D20R4 (biturbo)1995 cm3201-218 KM400-450 Nm
N57
N57D30U0R6 (turbo)2993 cm2204 KM450 Nm
N57D3000R6 (turbo)2993 cm3245 KM500 Nm
N57D3001R6 (turbo)2993 cm3258 KM560 Nm
N57D30T0R6 (biturbo)2993 cm3306 KM600 Nm
N57D30T1R6 (biturbo)2993 cm3313 KM630 Nm
N57SR6 (biturbo)2993 cm3381 KM740 Nm
M67
M67D40V8 (biturbo)3901 cm3234-241 KM560 Nm
M67TUD40V8 (biturbo)3901 cm3254 KM600 Nm
M67D44V8 (biturbo)4423 cm3299-329 KM700-750 Nm