PoradyPoradyZwrot biletu PKP. Co warto wiedzieć?

Zwrot biletu PKP. Co warto wiedzieć?

W przypadku zmiany planów wyjazdowych, kupiony wcześniej bilet PKP można zwrócić. Jak to zrobić? Czy otrzymamy zwrot całej kwoty za niewykorzystany bilet PKP?

Podróże koleją wracają do łask. Ma na to wpływ wiele czynników, m.in. coraz lepsza sieć szybkich połączeń między miastami, zwiększona częstotliwość odjazdów pociągów i atrakcyjne ceny biletów (zwłaszcza kupowanych z dużym wyprzedzeniem). Na kolej (zamiast samochodu) często decydują się wobec tego osoby podróżujące samotnie lub we dwójkę – mogą wtedy istotnie obniżyć koszty dojazdu bez większych wyrzeczeń odnośnie czasu podróży.

Każdemu mogą się jednak zmienić plany wyjazdowe. O ile w przypadku własnego samochodu przeniesienie wyjazdu lub rezygnacja z niego nie oznacza żadnych kłopotów, tak zupełnie inaczej jest odnośnie zakupionych już wcześniej (i opłaconych) biletów na pociąg. Czy podróżnemu koleją przysługuje prawo zwrotu biletu PKP włącznie z odzyskaniem przeznaczonych na niego pieniędzy? Jak zwrócić bilet PKP? Odpowiedzi w dalszej części materiału.

Czy można zwrócić bilet PKP?

Podróżni nie muszą się jednak obawiać straty pieniędzy za niewykorzystany bilet PKP. Przysługuje im bowiem prawo zwrotu zakupionego biletu – zarówno przed rozpoczęciem przewidzianej na nim podróży, jak i w późniejszym terminie. Lepiej jednak tego nie odkładać na ostatnią chwilę, bo zwrot biletu PKP po odjeździe pociągu będzie nieco bardziej skomplikowany, a im później się na to zdecydujemy, tym PKP pobierze od nas większe tzw. odstępne, czyli prowizję za oddanie pieniędzy za bilet. Jak wobec tego uzyskać zwrot biletu PKP – zarówno tego kupionego w kasie, jak i przez internet?

Zwrot biletu PKP kupionego przez internet (online)

Obecnie coraz więcej podróżnych decyduje się na wygodne i szybkie kupno biletu na pociąg przez internet, m.in. przez intuicyjny system obsługi pasażera na stronie PKP Intercity. Przewoźnik umożliwia kupno biletu zarówno osobom mającym tam swoje konto, jak i nie posiadającym go. W obydwu przypadkach obowiązują podobne procedury zwrotu biletu PKP. Jeśli kupiliśmy go online bez zakładania konta, wystarczy wejść w link przesłany na adres mailowy po zakupie biletu i tam podać niezbędne dane, takie jak numer biletu i swój e-mail. Następnie należy odszukać opcję „opłacone”, po czym wybrać „rezygnuj”. W dalszej kolejności użytkownika pokieruje już elektroniczny system realizacji zwrotów. Taką samą procedurę muszą przejść osoby posiadające konto w PKP, z tym że muszą się po prostu na nim zalogować, odszukać odpowiedni bilet i zrezygnować z niego. Pieniądze ze zwrotu podróżny otrzyma w ciągu 30 dni, ale przeważnie wracają one na konto już po 2-3 dniach roboczych.

Zwrot biletu PKP kupionego w kasie biletowej

Jeśli bilet na pociąg kupiliśmy w tradycyjnej kasie, możemy go tam też zwrócić. Nie musi być to dokładnie ta sama kasa, a jakakolwiek należąca do przewoźnika świadczącego kurs, którego dotyczy bilet. Oddając bilet w kasie istnieje szansa, że pieniądze ze zwrotu zostaną wypłacone od ręki. W kasie można także zwrócić bilet kupiony przez internet, ale w takim przypadku trzeba się udać do Centrum Obsługi Klienta lub do jednej z kas PKP Intercity świadczących takie usługi. Pod tym linkiem podajemy ich listę.

Zwrot biletu PKP Intercity. Do kiedy można uzyskać zwrot pieniędzy?

Bilet PKP można oddać przed rozpoczęciem jego ważności, tj. odjazdem pociągu, na który został kupiony. Im wcześniej z niego zrezygnujemy, tym PKP mniej potrąci tzw. odstępnego, czyli opłaty za rezygnację z przewozu. Wynosi ono:

  • 5% od ceny biletu, jeśli zwrot nastąpił najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień wyjazdu z biletu;
  • 10% od ceny biletu, jeśli zwrot nastąpił do 30 minut przed godziną odjazdu pociągu na bilecie;
  • 20% od ceny biletu, jeśli zwrot nastąpił później niż 30 minut przed godziną odjazdu pociągu na bilecie.

Odstępne nie zostanie odprowadzone, jeśli zamiast rezygnacji z przewozu zdecydujemy się na wymianę biletu (przeniesienie ważności na inny pociąg) lub kurs nie odbył się z winy PKP. Wysokość odstępnego może się także różnić w zależności od rodzaju miejsca (np. sypialnego lub w przedziale menedżerskim). Dysponując biletem na takie miejsce należy również wcześniej go odwołać (np. godzinę lub dwie godziny przed odjazdem pociągu).

Zwrot biletu PKP
Jeśli już wcześniej wiemy, że nie będziemy mogli wykorzystać zakupionego wcześniej biletu na pociąg, nie warto odkładać jego zwrotu na ostatnią chwilę. Im wcześniej to zrobimy, tym więcej pieniędzy otrzymamy w zwrocie.

Zwrot biletu PKP po odjeździe pociągu. Jak uzyskać?

Co istotne, zwrot biletu PKP można dostać także „po fakcie”, czyli już po wyruszeniu pociągu ze stacji. Jest to możliwe po uzyskaniu poświadczenia, które jest podstawą do zwrotu pieniędzy za bilet. Wydawaniem go zajmują się konduktorzy w pociągu oraz kasy biletowe na stacjach. Trzeba jednak pamiętać, że takie poświadczenie można uzyskać najpóźniej przed upływem terminu ważności biletu lub, w przypadku przejazdów z obowiązkową rezerwacją miejsc, do 60 minut po rozpoczęciu terminu ważności biletu, ale nie później niż przed upływem jego ważności. Poświadczenie można także uzyskać w pociągu, jeśli zrezygnujemy z przejazdu do stacji końcowej obowiązującej na bilecie (i tym samym później możemy ubiegać się o zwrot pieniędzy za niewykorzystaną część przejazdu). O zwrot pieniędzy za bilet (po odprowadzeniu odstępnego) można się ubiegać w terminie do 3 miesięcy od dnia otrzymania poświadczenia biletu. Środki wypłacane są w kasach biletowych.

Polecamy również:

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany pociąg?

Jaki jest mandat za brak biletu w autobusie/pociągu?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji