PoradyPoradyRząd zwraca pieniądze za przejazdy autostradami. Jak się o to ubiegać?

Rząd zwraca pieniądze za przejazdy autostradami. Jak się o to ubiegać?

Dwa z polskich odcinków autostrad stały się bezpłatne. Dla niektórych kierowców stało się to równoznaczne z możliwością odzyskania pieniędzy. Kiedy wchodzi to w grę i co trzeba zrobić?

Od 1 lipca 2023 r. przejazd odcinkami autostrad zarządzanych przez GDDKiA, czyli A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica, stał się bezpłatny. Zmiany dotyczą pojazdów lekkich, a więc motocykli, aut osobowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Nie wszyscy kierowcy musieli jednak usłyszeć o zmianach lub znać ich dokładny termin. Bilety autostradowe można było kupować z wyprzedzeniem. Jeżeli któryś z kierowców kupił taki bilet na przejazd planowany po 30 czerwca 2023 r. może ubiegać się o zwrot środków.

Aby to nastąpiło, należy wypełnić i podpisać formularz zwrotu e-biletu autostradowego, który jest do pobrania na stronie etoll.gov.pl w zakładce Formularze i wzory dokumentów. Konieczne jest odesłanie dokumentu na adres kontakt@etoll.gov.pl lub za pośrednictwem formularza kontaktowego – w takiej sytuacji należy wybrać w kategorii „Finansowe” temat „Zwrot e-biletu autostradowego zakupionego z datą rozpoczęcie przejazdu po 30.06.2023 r.”.

Redakcja poleca: E-winiety w kolejnym państwie. Będą problemy w wakacje

We wniosku wskazane jest podanie numeru rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot środków w przypadku braku możliwości zwrotu metodą płatności, którą bilet został opłacony. Ze złożeniem wniosku nie należy czekać. Jeżeli nie nastąpi to do 30 lipca 2023 r., to środki zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego. W przypadku, gdy bilet został kupiony z wyprzedzeniem na stacji i zapłacono gotówką, zwrot środków jest możliwy wyłącznie na rachunek bankowy wskazany w formularzu.

Istnieje też możliwość odzyskania niewykorzystanej przedpłaty. W tym celu należy się zalogować w systemie e-Toll, np. za pomocą Profilu Zaufanego albo aplikacji mObywatel. Następnie trzeba przejść do zakładki „Konta rozliczeniowe”, wybrać opcję dezaktywacji konta, a następnie z listy czynności – „zwrot środków z konta rozliczeniowego e-Toll”. Potem należy wpisać kwotę do zwrotu i wysłać podpisany formularz, który jest do pobrania w zakładce Formularze i wzory dokumentów. Alternatywnie można wysłać go na adres kontakt@etoll.gov.pl. Zamknięcie konta jest możliwe także w Miejscu Obsługi Klienta.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji