Już po raz 7. polscy kierowcy wytypowali najmniej i najbardziej awaryjne marki samochodów. Jakich producentów Polacy darzą największym zaufaniem? Odpowiedź w wynikach tegorocznej edycji badań Wyboru Kierowców.
Zakończyliśmy 7 edycję badań opinii użytkowników zebranych w ramach programu Wybór Kierowców. Jak co roku polscy kierowcy oceniali nie tylko samochody, ale i koncerny oponiarskie, serwisy, stacje benzynowe, oleje silnikowe, kosmetyki samochodowe i towarzystwa ubezpieczeniowe. Tym razem do redakcji Wyboru Kierowców trafiło blisko 152 tysiące wypełnionych ankiet. Na ich podstawie przygotowaliśmy 7 zestawień obrazujących upodobania polskich kierowców w dziedzinie motoryzacji. W pierwszym z nich prezentujemy, co użytkownicy aut sądzą o danych markach samochodowych.
Rankingi niezawodności marek Wyboru Kierowców z poprzednich lat:
Analizując wyniki zebranych opinii nie sposób dostrzec potrzeby przeprowadzania polskich rankingów niezawodności. Nie od dziś wiadomo, że zagraniczne raporty awaryjności faworyzują marki z państwa, w którym zostają przeprowadzone. I tak w niemieckich rankingach (TUV, GTU) najwyższe miejsca zajmują modele Audi, BMW, Mercedesa czy Porsche, a w brytyjskich i angielskich (odpowiednio Warranty Direct i Driver Power) o wiele lepiej wypadają np. Jaguary. Badania pośród polskich kierowców są o tyle rzetelne, że nie mogą oni głosować na pojazdy „swoich” producentów, bo tacy zwyczajnie nie istnieją. Działa to także w drugą stronę. Znając skalę importu wyeksploatowanych aut do naszego kraju nietrudno się domyślić, że sporo opinii odnosi się właśnie do eksploatacji skrajnie zużytego, sprowadzonego samochodu.
Jakie marki polscy kierowcy uznali za najmniej i najbardziej awaryjne?
W porównaniu z zeszłym rokiem preferencje zmieniły się w niewielkim stopniu. Pierwsze i drugie miejsce ponownie zajęła Toyota i Honda, z kolei Suzuki i Mazda wyprzedziły tym razem Subaru, spychając go na 5. lokatę. Dalej widnieją dwie marki koreańskie (Kia, Hyundai) i dopiero od 8. miejsca zaczynają się niemieckie. Najmniej awaryjnym francuskim producentem został Citroen (10. pozycja), co ciekawe, druga marka koncernu – Peugeot – wylądował o 6 miejsc dalej. Drugą „dziesiątkę” otwiera Ford, a stawkę zamyka Dacia (28. lokata). Do grona najgorzej ocenianych producentów trafił m.in. Opel, Alfa Romeo, Renault i Fiat. W tym roku do rankingu dołączył Jaguar i Mini. Najwyższy wzrost pozycji należy do Volkswagena (o 4 miejsca), spadek – do Mercedesa (minus 4 miejsca).
Oto wyniki polskiego rankingu niezawodności Wyboru Kierowców. Procentowy rezultat danej marki oznacza udział kierowców, którzy wystawili jej pozytywną opinię.
Miejsce 1. – Toyota
Wynik: 90,5%
Pozycja: bez zmian (2019/2018)
Polacy uwielbiają Toyoty i nadal uznają je za synonim niezawodności. Nie przeszkodziły w tym nawet mniej lub bardziej znaczące incydenty z turbodieslami 2.0/2.2 i zużywającymi olej silnikami benzynowymi. Inwestycje w rozwój napędów hybrydowych przynoszą wymierne korzyści: tego typu auta niewiele palą, są przyjazne dla środowiska i praktycznie się nie psują. W Polsce Toyota od lat pozostaje liderem sprzedaży pośród odbiorców prywatnych, a za sprawą niedawno debiutujących nowych modeli (Corolla, Camry) jej popularność może jeszcze wzrosnąć.
Miejsce 2. – Honda
Wynik: 89,8%
Pozycja: bez zmian (2019/2018)
Wraz z Toyotą Honda uchodzi nie tylko za najmniej awaryjną markę, ale i najdroższą na rynku wtórnym. Japoński producent udowodnił przy tym, że potrafi konstruować niezawodne silniki wysokoprężne (2.2 CTDi/i-DTEC). Niestety, pojawiają się pierwsze doniesienia na temat problemów z turbodoładowanymi jednostkami 1.5 w modelach Civic i CR-V na rynek amerykański. Marka zorganizowała akcję serwisową mającą na celu zlikwidować zjawisko przybywania w nich oleju.
Miejsce 3. – Suzuki
Wynik: 86,1%
Pozycja: +1 miejsce (2019/2018)
Swoje doskonałe postrzeganie wśród polskich kierowców Suzuki zawdzięcza modelom, które produkuje. Nie są one przełomowe czy innowacyjne, ale za to trwałe i wzbudzające zaufanie, a do tego tańsze od używanych Hond i Toyot. Czas i przejechane kilometry zweryfikują, czy równie dobrze będą się sprawować nowe silniki benzynowe BoosterJet. Suzuki kusi także bogatą ofertą crossoverów (SX4, SX4 S-Cross, Vitara) i legendarnym Jimny.
Miejsce 4. – Mazda
Wynik: 86,0%
Pozycja: +1 miejsce (2019/2018)
Opinię o samochodach Mazdy nadszarpnęły liczne problemy z korozją i osprzętem silników wysokoprężnych. Trwałość nowszych modeli jest już oceniana wysoko, a nieliczne mniej istotne awarie zostały dobrze rozpoznane. Mazda w dodatku idzie własną drogą: inwestuje w rozwój wolnossących jednostek benzynowych i tradycyjnych skrzyń automatycznych. To dodatkowo procentuje wśród osób planujących użytkować samochód przez wiele lat.
Miejsce 5. – Subaru
Wynik: 85,6%
Pozycja: -2 miejsca (2019/2018)
Subaru spadło w rankingu i oddało ostatnie miejsce podium Suzuki. Marka wciąż ma swoje liczne grono wielbicieli, pieczołowicie dbających i ceniących swoje samochody. Po zrezygnowaniu z turbodiesli w zasadzie oferuje tylko to, co ma najlepsze, czyli dopracowane wersje benzynowe z trwałym i wydajnym napędem na 4 koła. Niezawodność płynnie łączy się w tym przypadku z nastawieniem na emocje.
Miejsce 6. – Kia
Wynik: 80,1%
Pozycja: bez zmian (2019/2018)
Kia mocno zbliżyła się do producentów japońskich. Zawdzięcza to głównie ogólną trwałością konstrukcji, rzadko ograniczającej mobilność samochodów.
Miejsce 7. – Hyundai
Wynik: 78,8%
Pozycja: +1 miejsce (2019/2018)
Długi okres gwarancyjny i nieskomplikowane rozwiązania techniczne lokują Hyundaia na doskonałej, 7. lokacie tuż za bliźniaczą Kią.
Miejsce 8. – Audi
Wynik: 78,1%
Pozycja: -1 miejsce (2019/2018)
Najlepiej klasyfikowana marka premium z czasem zyskuje dzięki bliskiemu pokrewieństwu z Volkswagenem (dużo wspólnych, niedrogich części zamiennych).
Miejsce 9. – BMW
Wynik: 76,4%
Pozycja: +1 miejsce (2019/2018)
Doskonałe jakość wykonania i właściwości jezdne samochodów BMW sprawiają, że ich właściciele są w stanie wybaczyć dość częste usterki np. napędu xDrive.
Miejsce 10. – Citroen
Wynik: 76,2%
Pozycja: +1 miejsce (2019/2018)
Użytkownicy doceniają udane turbodiesle i poprawiającą się jakość wykonania samochodów Citroena. Marka zakwalifikowała się do pierwszej 10.
Miejsce 11. – Volkswagen
Wynik: 75,6%
Pozycja: +4 miejsca (2019/2018)
Producent z Wolfsburga opanował kryzys związany z felernymi silnikami TSI i 2.0 TDI. Trwałość najnowszych aut uległa wyraźnej poprawie.
Miejsce 12. – Skoda
Wynik: 75,5%
Pozycja: bez zmian (2019/2018)
Gorsze wyposażenie = mniej do zepsucia niż w Volkswagenie, do tego lepsza, względem Seata, jakość montażu. Plus za szerokie zaplecze części.
Miejsce 13. – Mercedes
Wynik: 74,2%
Pozycja: -4 miejsca (2019/2018)
Najnowsze Mercedesy starają się odbudować wizerunek „niezniszczalnej” marki, ale na gorszą ocenę złożył się m.in. import używanych, awaryjnych modeli (klasa C W203, klasa E W211).
Miejsce 14. – Volvo
Wynik: 73,4%
Pozycja: bez zmian (2019/2018)
To już nie ta jakość co kiedyś. Za względnie trwałe uchodzą modele Volvo za czasów Forda, w najnowszych zaczynają się pierwsze problemy z elektroniką.
Miejsce 15. – Mitsubishi
Wynik: 73,9%
Pozycja: +2 miejsca (2019/2018)
Mitsubishi zbytnio nie eksperymentuje z gamą modelową i rozwiązaniami technicznymi. Na tle innych japońskich marek wypada przeciętnie, ale zaliczył spory wzrost względem ubiegłego roku.
Miejsce 16. – Peugeot
Wynik: 73,8%
Pozycja: -3 miejsca (2019/2018)
Peugeot przekonuje coraz większą część nabywców udanymi silnikami i rozsądną relacją ceny do oferowanego wyposażenia.
Miejsce 17. – Seat
Wynik: 71,1%
Pozycja: -1 miejsce (2019/2018)
Seatów dotyczą te same problemy co w używanych Volkswagenach (awarie silników TSI, skrzyń DSG). Hiszpańska marka traci pod kątem jakości wykonania.
Miejsce 18. – Mini
Wynik: 70,5%
Pozycja: debiut w rankingu (2019/2018)
Technologia BMW opakowana w zgrabne, atrakcyjne nadwozie. Właściciele Mini najzwyczajniej lubią swoje auta i również im wybaczają nie tak rzadkie awarie.
Miejsce 19. – Jeep
Wynik: 70,1%
Pozycja: bez zmian (2019/2018)
Starsze Jeepy coraz częściej trafiają w ręce hobbystów, nowsze z powodzeniem użytkują „zwyczajni” kierowcy. Zastrzeżenia płyną w stronę jakości wykonania.
Miejsce 20. – Ford
Wynik: 70,0%
Pozycja: -2 miejsca (2019/2018)
Oceny Forda w oczach użytkowników nie obniżają wysilone jednostki EcoBoost, a przeciętnie trwałe zawieszenia i drobne problemy z elektryką.
Miejsce 21. – Fiat
Wynik: 66,2%
Pozycja: -1 miejsce (2019/2018)
Fiaty nie są może mistrzami niezawodności, ale ich serwisowanie nigdy nie pochłania dużo z portfela. Dobre opinie zbiera najnowszy gracz na rynku wtórnym – Tipo.
Miejsce 22. – Nissan
Wynik: 64,8%
Pozycja: -1 miejsce (2019/2018)
Pokrewieństwo z Renault nie sprzyja najniżej notowanej marce japońskiej. Usterki dotyczą m.in. silników 1.5 dCi/1.2 DIG-T oraz korozji w starszych modelach.
Miejsce 23. – Jaguar
Wynik: 61,7%
Pozycja: debiut w rankingu (2019/2018)
Niezbyt udany debiut w zestawieniu. W Jaguarach zawodzą głównie przeciętne jednostki wysokoprężne i kosztowne w naprawach zawieszenie.
Miejsce 24. – Renault
Wynik: 60,2%
Pozycja: -2 miejsca (2019/2018)
Renault uporało się z awariami silników dCi, ale wraz pojawiają się kłopoty z działaniem systemu multimedialnego, usterki cewek zapłonowych (w Clio) czy skandaliczna jakość wykonania (Kadjar).
Miejsce 25. – Opel
Wynik: 59,0%
Pozycja: -2 miejsca (2019/2018)
Na przestrzeni 4 lat niemiecka marka spadła w rankingu o niemal 20 pkt. procentowych. Powód? Awaryjne skrzynie manualne, sprzęgła i usterki wiązek elektrycznych.
Miejsce 26. – Alfa Romeo
Wynik: 55,6%
Pozycja: -2 miejsca (2019/2018)
Słaby wynik Alfy wciąż kreują istniejące w obiegu aut używanych modele 156/147/166. Nowsze – Giulietta, 159 – wypadają o wiele lepiej, ale nadal reprezentują przeciętną jakość wykończenia.
Miejsce 27. – Chevrolet
Wynik: 52,4%
Pozycja: -2 miejsca (2019/2018)
Najmłodsze sprzedane w Polce Chevrolety mają 4 lata i coraz częściej wymagają interwencji w serwisie. To przekłada się na spadającą pozycję w rankingu.
Miejsce 28. – Dacia
Wynik: 50,9%
Pozycja: -2 miejsca (2019/2018)
Budżetowe Dacie może nie są do końca bezawaryjne, ale większość dolegliwości da się przynajmniej usunąć niewielkim kosztem.
Marka | Wynik | Pozycja | |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 90,5% | – |
2 | Honda | 89,9% | – |
3 | Suzuki | 86,1% | +1 |
4 | Mazda | 86,0% | +1 |
5 | Subaru | 85,6% | -2 |
6 | Kia | 80,1% | – |
7 | Hyundai | 78,8% | +1 |
8 | Audi | 78,1% | -1 |
9 | BMW | 76,4% | +1 |
10 | Citroen | 76,2% | +1 |
11 | Volkswagen | 75,6% | +4 |
12 | Skoda | 75,5% | – |
13 | Mercedes | 74,2% | -4 |
14 | Volvo | 73,4% | – |
15 | Mitsubishi | 73,9% | +2 |
16 | Peugeot | 73,8% | -3 |
17 | Seat | 71,1% | -1 |
18 | Mini | 70,5% | debiut |
19 | Jeep | 70,1% | – |
20 | Ford | 70,0% | -2 |
21 | Fiat | 66,2% | -1 |
22 | Nissan | 64,8% | -1 |
23 | Jaguar | 61,7% | debiut |
24 | Renault | 60,2% | -2 |
25 | Opel | 59,0% | -2 |
26 | Alfa Romeo | 55,6% | -2 |
27 | Chevrolet | 52,4% | -2 |
28 | Dacia | 50,9% | -2 |