WK 2018 - marki samochodowe - otwierające

Wybór Kierowców to pierwsze w Polsce badanie satysfakcji w branży motoryzacyjnej. Przedstawiamy wyniki trzeciej edycji programu, w którym zebrano 144 tysiące ankiet w 9 kategoriach. Poniżej prezentujemy wyniki w kategorii „Niezawodność marek”.

Już od ponad 5 lat w ramach programu Wybór Kierowców zbieramy opinie Polaków na temat marek i modeli aut oraz produktów i usług motoryzacyjnych. Jednym z głównych kryteriów przy zakupie używanego samochodu jest niezawodność – i właśnie zestawieniu niezawodności marek aut poświęcamy najwięcej miejsca.

Chcesz ocenić markę swojego samochodu? Oddaj głos w naszej ankiecie!
Chcesz ocenić swój konkretny samochód? Oddaj głos w naszej ankiecie!

To już trzecia edycja rankingu. Do jego stworzenia posłużyły ponad 144 tys. ankiet internetowych wypełnionych przez polskich użytkowników (o blisko 18 tys. więcej niż przed rokiem). Tak jak wcześniej, ocena poszczególnych marek bazuje na udziale maksymalnych ocen. Np. w przypadku Kii wynik 82,2% oznacza, że ponad 8 na 10 kierowców wystawiło jej maksymalną notę za niezawodność.

Japonia na czele

Na pierwszy rzut oka zestawienie niewiele różni się od zeszłorocznej edycji. Pięć pierwszych miejsc okupują producenci o japońskim rodowodzie, tradycyjnie doceniani za bezawaryjne konstrukcje. Na podium nastąpiło jednak istotne przetasowanie: Mazda spadła z 3. na 5. miejsce, a jej lokatę zajęło Subaru. Marka spod znaku Plejad ma w ofercie uznane modele z segmentu crossoverów – XV oraz Outback, a auta tego typu zyskują coraz większą popularność. No i tradycyjnie Subaru od lat ma grono oddanych nabywców. Powody do zadowolenia mają również marki koreańskie – Hyundai i Kia, które produkują samochody nowoczesne, ale nie eksperymentują nadmiernie z rozwiązaniami technicznymi. Swego rodzaju zwycięstwo odniósł też Citroen, który zaliczył awans aż o 5 „oczek”. Od kilku lat francuska marka systematycznie podnosi jakość swoich aut oraz obsługi serwisowej. Wystarczy zresztą wspomnieć o udanych – zarówno od strony charakterystyki, jak i trwałości – benzynowych silnikach PureTech oraz dieslach HDi. Znacznie, bo o 4 miejsca, poprawiła się też pozycja bratniego Peugeota. Ale są też przegrani. Zwłaszcza Nissan (w dół o 9 miejsc), którego użytkownicy zwyczajnie oczekują wyższej niezawodności – to w końcu również marka „made in Japan”. Identyczny spadek zanotowało Volvo i chyba podobnie można go uzasadnić: oczekiwania nabywców są znacznie wyższe niż realia.

Awans niemieckich marek premium

Każda z trzech niemieckich marek premium – Audi, Mercedes i BMW – awansowała w rankingu niezawodności o 1 miejsce. To zasługa konsekwentnej pracy nad jakością: wszyscy ci producenci mieli w minionej dekadzie szereg wpadek jakościowych, ale ostatnie generacje ich najpopularniejszych modeli (m.in. Audi A4 i A6, BMW serii 3 i 5, Mercedesy C i E) zbierają już przyzwoite noty.

Jak powstał ranking?

Uczestnicy badania Wybór Kierowców oceniają różne aspekty eksploatacji swoich aut. Poniższe wyniki przedstawiają udział maksymalnych ocen w kategorii „niezawodność”.

MiejsceMarkaWynikZmiana (%)Zmiana pozycji
1Toyota91.0%-0.5% 0
2Honda89.9%0.1% 1
3Subaru86.5%2.8% 3
4Suzuki86.1%-2.1% 0
5Mazda85.3%-4.6% -3
6Kia82.2%0.7% 1
7Audi81.7%2.4% 1
8Hyundai79.8%1.6% 1
9Mercedes78.2%0.3% 1
10BMW76.5%0.3% 1
11Citroen76.1%2.3% 5
12Skoda75.2%0.4% 3
13Peugeot74.3%1.4% 4
14Volvo73.2%-11.0% -9
15Volkswagen72.1%1.5% 3
16Seat70.6%1.0% 1
17Mitsubishi70.5%-4.8% -2
18Ford70.1%-5.4% -4
19Jeep67.8%10.7% 3
20Fiat66.4%1.9% 1
21Nissan64.9%-11.2% -9
22Renault60.3%6.1% 2
23Opel58.9%-9.5% -3
24Alfa Romeo55.7%1.9% 1
25Chevrolet53.5%-1.7% -2
26Dacia51.2%4.5% 0

1. Toyota

Wynik: 91%
Pozycja: bez zmian

Bez zaskoczenia – Toyota to w dalszym ciągu synonim niezawodności. Najnowsze modele wydają się to tylko potwierdzać. Mimo że japoński producent nie ustrzegł się wpadek (jednostki wysokoprężne 2.0 i 2.2), jego renoma jest niezaprzeczalna. Benzynowe Yarisy, Aurisy, Avensisy i RAV4 rzadko sprawiają niespodzianki swoim użytkownikom. Na wynik Toyoty bez wątpienia wpływają także oceny modeli hybrydowych, nierzadko eksploatowanych w trudnych warunkach – jako auta służbowe, w tym taksówki.

Toyota Prius Plus
Hybrydowe Toyoty cieszą się dużym wzięciem na rynku.

2. Honda

Wynik: 89,9%
Pozycja: +1 miejsce

Awans o 1 pozycję. Poziom zbliżony do Toyoty, chociaż Honda ma zdecydowanie bardziej niszowy charakter. Kierowcy Hond są ze swoich aut bardzo zadowoleni, a ich zadowolenie ma odbicie w niskiej utracie wartości używanych egzemplarzy. Hondzie praktycznie nie zdarzają się jakościowe wpadki – do dziś jej silniki przechodzą jedne z najbardziej rygorystycznych testów pod względem niezawodności w całej branży motoryzacyjnej. Kolejne lata pokażą, czy równie wysoką formę zaprezentują nowe jednostki turbo.

Honda Civic
Używane Civiki trapią co najwyżej drobiazgi.

3. Subaru

Wynik: 86,5%
Pozycja: +3 miejsca

Spory awans – aż o 3 pozycje. Mocna oferta Subaru wśród crossoverów i odwrót od diesli procentują. Problemy z 2-litrowym dieslem nadszarpnęły wizerunek japońskiego producenta, ale dziś zdają się coraz bardziej odległe. Aktualna oferta, oparta głównie na „konserwatywnych” wolnossących jednostkach benzynowych, dopracowane przekładnie bezstopniowe, napęd 4×4, wytrzymałe zawieszenia i walory praktyczne sprawiają, że Subaru są bardzo cenione przez swoich użytkowników.

Subaru Forester
Wierne, praktyczne maszyny – tak kierowcy widzą Subaru.

4. Suzuki

Wynik: 86,1%
Pozycja: bez zmian

Pozycja bez zmian. Suzuki nie ma wielkich ambicji – produkuje nieduże, oszczędne i w miarę nowoczesne auta. Za to bez wpadek. Suzuki zrezygnowało z produkcji aut terenowych. Zamiast tego korzysta z boomu na crossovery i SUV-y. Nabywcom się to podoba. Wyposażenie aut obejmuje to, co potrzebne, a jakość nadal jest „japońska”. Usterki najczęściej dotyczą drobiazgów lub… zapożyczonych silników Diesla. Teraz na próbę czasu wystawione są najnowsze benzynowe konstrukcje z turbodoładowaniem.

Suzuki SX4 S-Cross
SX4 S-Cross – nie porywa, ale i się nie psuje.

5. Mazda

Wynik: 85,3%
Pozycja: -3 miejsca

Samochody Mazdy budzą emocje, a nowsze modele są w Polsce postrzegane jako „półpremium”. To rodzi wysokie oczekiwania. Podobnie jak w przypadku Subaru, na wizerunku Mazdy coraz mniej ciążą wpadki z jednostkami wysokoprężnymi i słabym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Silniki benzynowe SkyActiv zbierają bardzo dobre opinie, w dieslach zdarzały się problemy z wałkami rozrządu – ale bezawaryjność można ocenić wysoko. Na spadku być może zaważył duży napływ używanych egzemplarzy, nie zawsze w dobrym stanie.

Mazda CX-5
CX-5 – najlepiej z jednostką benzynową.

Zobacz ranking niezawodności marek z roku 2017

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]