Peugeot 508 - otwierające

■ Nowa odsłona Peugeota klasy średniej – sedana zastąpił liftback w stylu coupe (będzie też kombi)

■ Platforma EMP II z wielowahaczowym tylnym zawieszeniem, silniki 130-225 KM, bogata lista opcji

W ubiegłym roku sprzedaż aut klasy średniej popularnych marek w Europie zaliczyła kolejny dotkliwy spadek (-13%). Z jednej strony „podgryzają” ją SUV-y, z drugiej – modele premium. Dość wspomnieć, że na Starym Kontynencie kupuje się niemal tyle samo Mercedesów klasy C, co VW Passatów (w ubiegłym roku 180 tys. sztuk), a BMW serii 3 ma tylu nabywców, co Opel Insignia i Ford Mondeo… razem wzięte (130 tys. sztuk).Peugeot 508

Wyjechać z tłumu

I właśnie o nabywców aut premium chce walczyć nowy Peugeot 508. Jak mówią przedstawiciele francuskiej marki, samochody klasy średniej wciąż mają przyszłość, tyle że już nie te „tradycyjne”. Nowego 508 nazywają „radykalnym sedanem”. Radykalnym na pewno – wóz zwraca uwagę efektowną stylizacją, która wprawnie łączy inspiracje z droższych aut (np. znany z Mercedesów „diamentowy” grill) z sylwetką zbliżoną do coupe. Są nawet pozbawione obramowania szyby w drzwiach. 508 nie jest jednak sedanem, a liftbackiem – tylna pokrywa unosi się wraz z szybą. Tym lepiej dla funkcjonalności. W imię stylu Peugeot zrezygnował ze zwiększania wymiarów. 508 mierzy 475 cm długości, jest zatem krótszy nie tylko od wielu rywali (Insignia – 489 cm, Talisman – 485 cm), ale i od poprzednika (481 cm). Rozstaw osi skrócono o 2 cm (do 279 cm), szerokość pozostała niemal bez zmian (186 cm), a linię dachu obniżono aż o 7 cm (do 140 cm).

Peugeot 508 - dynamiczne
Atrakcyjny design idzie w parze z korzystną aerodynamiką. Współczynnik Cx wynosi jedynie 0,26.
Peugeot 508 - dynamiczne
508 łączy przyjemną zwinność z bezpiecznym, typowym dla nowych Peugeotów zachowaniem w obszarze granicznym.

Transformacja 508 w kierunku coupe odbiła się na przestronności, ale w kabinie wciąż jest sporo miejsca. Z tyłu, mimo opadającej linii dachu, wygodnie może podróżować osoba o wzroście ok. 185 cm – pod warunkiem, że przednie fotele nie zostały maksymalnie opuszczone, bo inaczej brakuje miejsca na stopy. Sylwetka w stylu coupe rzutuje głównie na ograniczoną przejrzystość kabiny (mocno pochylone, masywne słupki, niewielka powierzchnia szyb) oraz utrudnione wsiadanie do tyłu (trzeba mocno schylić głowę).

Peugeot 508 - tylna kanapa
Niezbyt wygodnie się tu wsiada, ale ilość miejsca na nogi i nad głowami jest zadowalająca.

Kokpit 508 tylko wzmacnia wrażenie, jakie budzi design karoserii – przyzwoita jakość montażu idzie tu w parze z efektownymi akcentami. Podobnie jak w innych nowych Peugeotach, kierowca siedzi za niewielką kierownicą, ponad którą umieszczono panel wskaźników. I choć w pierwszej chwili całość wydaje się bardziej stylowa niż użyteczna, to szybko okazuje się, że kokpit jest przejrzysty i łatwy w obsłudze. Wysokie ambicje 508 mają swoje odbicie w bogatej liście opcji. Nabywcy mogą zamówić m.in. rozpylacz zapachów i kamerę noktowizyjną, nie wspominając o aktywnym zawieszeniu czy fotelach z masażem.

Peugeot 508 - deska rozdzielcza
Efekt „wow”: kokpit łączy wyszukany styl z dopracowaną ergonomią. Plus za szybkie w reakcjach matryce dotykowych paneli.
Peugeot 508 - przyciski
Efektowne przyciski-skróty ułatwiają obsługę wentylacji i systemu operacyjnego. Nie zabrakło klasycznego pokrętła głośności. Same multimedia działają sprawnie.

Z nutą sztywności

Gama nowego 508 obejmuje udane jednostki z innych Peugeotów – 2 benzynowe (1.6 turbo 180 i 225 KM) oraz 3 diesle (1.5 130 KM, 2.0 160 i 180 KM). 225-konny wariant benzynowy ma przyjazną, niskoobrotową charakterystykę, ale wydaje się zbyt łagodny. Zaskakująco żwawy (a do tego skutecznie wyciszony) okazuje się natomiast 180-konny diesel. Poza wersją bazową wszystkie odmiany seryjnie współpracują z 8-stopniowym automatem – nadzwyczaj udanym. Jego praca przywodzi na myśl skrzynie BMW – przy sportowej jeździe reaguje instynktownie, a przy spokojnej zupełnie wtapia się w tło. Układ jezdny 508 zestrojono na miarę sportowej sylwetki – na krótkich nierównościach charakterystyka tłumienia jest napięta, ale przy szybszej jeździe komfort nie budzi zastrzeżeń. Zwarte gabaryty przekładają się na zwinne prowadzenie.

Peugeot 508 - dynamiczne

Za nieźle wyposażone 508 2.0 HDi 160 KM trzeba zapłacić ok. 160 tys. zł – podobnie jak za porównywalnego VW Arteona i mniej niż za zbliżone Audi A5 Sportback. To wśród nich Peugeot upatruje swoich rywali.

Nowy Peugeot 508 – dane techniczne

PureTech 180 PureTech 225 BlueHDi 130 BlueHDi 160 BlueHDi 180
Silnik turbo benz. turbo benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1598 cm³ 1499 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 180 KM/5500 225 KM/5500 130 KM/3750 160 KM/3750 180 KM/3750
Maks. Moment obrotowy 250 Nm/1650 300 Nm/1900 300 Nm/1750 400 Nm/2000 400 Nm/2000
Prędkość maksymalna 230 km/h 250 km/h 210 km/h 230 km/h 235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s 7,3 s 9,7 s 8,4 s 8,3 s
Średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km 5,7 l/100 km 3,8 l/100 km 4,5 l/100 km 4,7 l/100 km
Cena od 131 900 zł 177 900 zł 123 900 zł 139 900 zł 153 900 zł

Nowy Peugeot 508 – galeria