Pierwsza generacja Fabii okazała się ogromnym hitem sprzedażowym, a niedrogie wówczas modele rozchodziły się jak świeże bułeczki. Jak dziś prezentuje się Skoda Fabia I na rynku wtórnym? Jakie są opinie właścicieli?
Zaprezentowana we Frankfurcie w 1999 roku i wprowadzona na rynek na początku 2000 roku Skoda Fabia ugruntowała rosnącą reputację czeskiej firmy, jako producenta przemyślanych, niedrogich, ale nieźle wykonanych samochodów. Po modelach Felicia i Octavia, Fabia korzystała z platformy dla małych aut jeszcze przed niektórymi modelami Volkswagena, co dowodziło, jak mocno promowana i rozwijana była wówczas Skoda. Rezultat? Fabia okazała się największym przedstawicielem ówczesnego segmentu B i żaden z rywali, nawet przyszłych, nie mógł równać się ze Skodą pod względem przestrzeni we wnętrzu. Ba! Niektórzy porównywali Fabię do przedstawicieli wyższego segmentu i w sumie wystarczyłoby kilka centymetrów tu i tam, a Fabia pierwszej generacji zbłądziłaby na terytorium hatchbacków pokroju Golfa, Astry czy Focusa.
Wizualnie Fabia I nie zachwyca. Mało tego – niektórzy mogą ją uznać za jedno z najnudniejszych aut tamtej generacji w segmencie. Ale nie to się liczy w tym aucie. Tutaj najważniejsza jest ergonomia, wygoda i przestrzeń, a pod tym względem to auto naprawdę nie ma sobie równych. Większość wersji jest przeciętna pod względem stylistyki – srebrna, z małymi felgami, zazwyczaj stalowymi z kołpakami. Wersje z felgami aluminiowymi to już fanaberia, choć nie ma co się śmiać z takich wersji, bo jest szansa trafić na odmianę RS, którą wyposażono w… silnik Diesla. Fabia pierwszej generacji występowała również w nadwoziu kombi oraz sedan. O ile sedan nie był zbyt popularny, tak kombi występowało bardzo często, głównie jako auto firmowe np. przedstawicieli handlowych.
Używana Skoda Fabia I – wnętrze, bagażnik
Wnętrze pierwszej Fabii jest szare i ponure, ale w sumie takie ma być. Nawiązuje do nadwozia, które również nie należy do stylistycznych perełek, ale Fabia ma być praktyczna i pojemna, jak na swój segment i z tego zadania wywiązuje się rewelacyjnie. Co prawda istniały odmiany z jasnymi dodatkami we wnętrzu, ale na rynku wtórnym jest ich bardzo niewiele. Zaletą jest jednak jakość wykończenia, które zniosło próbę czasu i zazwyczaj dość dzielnie opierało się nawet intensywnej eksploatacji. Do tego sporo schowków, półeczek i uchwytów. Prosto i funkcjonalnie. A jak z przestrzenią?
Masywna stylistyka Dirka van Braekela oznacza pudełkowaty kształt, który zapewnia dobrą przestrzeń nad głową, nawet dla osób z tyłu. A to z kolei przyczynia się do ogólnego poczucia przestronności. Nadwozie o długości 3970 mm (wersja 5-drzwiowa), 1646 mm szerokości i 1451 mm wysokości i przy rozstawie osi 2462 mm, oferuje bagażnik o pojemności 260 litrów (1016 litrów po złożeniu oparć kanapy). Dodatkowo kanapa dzieli się w proporcjach 60:40, co podnosi walor funkcjonalny auta. Wersja sedan trochę psuje opinię o wielofunkcyjnym aucie, ale za to kombi nadrabia te straty z nawiązką. Co prawda ta odmiana nie jest rekordzistką w segmencie, ale z pewnością oferuje znaczną dodatkową użyteczność w stosunku do standardowego hatchbacka. Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest zaokrąglony tył, co miało poprawić sylwetkę, ale ma niekorzystny wpływ na przestrzeń ładunkową. Pojemność bagażnika w tym wariancie nadwozia to 426 lub 1225 litrów. Zaskakująco pojemny jest również wspomniany sedan – 438 litrów w standardowym układzie oparć. To przez „doczepiony plecak”. Po złożeniu oparć wychodzą braki w przestrzeni – zaledwie 789 litrów.
Używana Skoda Fabia I – silniki
Jak już wielokrotnie wspomniałem, Skoda Fabia została stworzona dla spokojnych kierowców z umiarkowanym temperamentem, a nie dla entuzjastów sportowej jazdy. Widać to również po ofercie silnikowej, która jest naprawdę szeroka. Trudno wymienić wszystkie warianty, ale warto wspomnieć m.in. o silniku 1.0 o mocy 50 KM, który nie zagościł w ofercie zbyt długo – wypadł z portfolio już po roku zastąpiony przez jednostkę 1.4 o mocy 60 KM. Był również motor 1.2i o mocy 54 oraz 64 KM, jak również 1.4 16V generujący przyzwoite 101 KM oraz 126 Nm momentu obrotowego. To już namiastka sportowych emocji, choć przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 11,5 sekundy sugeruje co innego. Na szczycie oferty był silnik 2.0 o mocy 115 KM i momencie obrotowym 170 Nm. Co prawda 2-litrowa jednostka w tak małym aucie dziś wydaje się niemal absurdem, ale wówczas była ciekawostką i zapewniała niezłe osiągi – 9,9 sekundy do setki i 195 km/h prędkości maksymalnej.
Oferta była bogata również w silniki wysokoprężne. Od początku w ofercie była jednostka 1.9 SDI o mocy 64 KM i momencie obrotowym 125 Nm. To wybór dla bardzo cierpliwych, bowiem dynamika na poziomie 18 sekund od 0 do 100 km/h to na dzisiejsze standardy dość kiepsko. To najsłabszy „ropniak” w ofercie, którego lepiej omijać, chyba, że auto ma służyć tylko do jazdy po peryferiach, gdzie jest niewielki ruch. Odwdzięczy się niskim spalaniem i niezawodnością. O wiele lepiej pod względem dynamiki prezentuje się jednostka 1.4 TDI o mocy od 70 do 80 KM w zależności od rocznika. Na szczycie oferty jest silnik 1.9 TDI o mocy 101 KM oraz topowy, 130-konny z wersji RS. Taka moc oraz moment obrotowy 310 Nm w niewielkim nadwoziu stanowią ciekawe połączenie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 9,6 sekundy i prędkość maksymalna 204 km/h robią wrażenie nawet dziś.
Używana Skoda Fabia I – opinie użytkowników
Zalety
„Zaskakująco obszerna i praktyczna. Duży bagażnik.”
„Oszczędna i tania w utrzymaniu, a dostęp do części bezproblemowy.”
„Spory wybór silników, szczególnie benzynowych, choć i niektóre ropniaki są ciekawe.”
„Banalnie prosta obsługa i wnętrze proste w utrzymaniu czystości.”
Wady
„Spora awaryjność, a zaniedbane egzemplarze już zjada rdza.”
„Auto jest do bólu przeciętne, a wnętrze aż straszy nudą.”
„Trudno znaleźć zadbany egzemplarz bez wycieków i awarii.”
„Niektóre wersje silnikowe już nie na dzisiejsze standardy tj. piekielnie wolne.”
Używana Skoda Fabia I – awaryjność, typowe usterki
Skoda Fabia pierwszej generacji to auto, które debiutowało ponad dwadzieścia lat temu, więc po takim czasie wychodzą większe lub mniejsze bolączki. Nie da się znaleźć egzemplarza bezawaryjnego, ale w przypadku Fabii, każda naprawa będzie po prostu tania i nieskomplikowana. Na co jednak zwracać uwagę przy zakupie? Pomijając ewentualne problemy lakiernicze tj. otarcia czy wgniecenia, co jest oczywiste w samochodzie z segmentu B w takim wieku, należy dokładnie sprawdzić, czy progi i nadkola nie są przegnite. Niewielkie ogniska rdzy można odratować, ale sypiące się progi – niekoniecznie. Należy również sprawdzić, czy wnęki na nogi nie są wilgotne, ponieważ woda może kapać przez wloty odpowietrznika, gdy zostaną zablokowane. Gdy tak jest, możemy być pewni, że podłoga w tych miejscach jest zardzewiała. Należy również sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Starsze egzemplarze mogą mieć wycieki, a jeśli poprzedni właściciel o to nie zadbał tylko dolewał płynu chłodniczego, stan silnika może być opłakany. Decydując się na benzynę 1.4, szczególnie w 75-konnej wersji, należy dokładnie sprawdzić rozrząd, napinacz paska itp. W tym silniku występowały także awarie uszczelki głowicy, więc należy sprawdzić płyn chłodzący, czy nie ma w nim wody lub oleju.
Używana Skoda Fabia I – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Skodzie Fabii pierwszej generacji znajduje się na podszybiu po stronie kierowcy, widoczny z zewnątrz, jak również w okolicy prawego amortyzatora, od wewnętrznej strony tuż pod uszczelką maski.
Używana Skoda Fabia I – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl było około 270 aktywnych ogłoszeń dotyczących Skody Fabii pierwszej generacji. Ceny większości egzemplarzy nie przekraczały 10 000 złotych, choć można było trafić na kilka „perełek”. Za około 15 000 złotych można dostać np. model z 2007 roku z silnikiem 1.4 16V z automatyczną skrzynią biegów, wyposażeniem Elegance i przebiegiem 215 000 kilometrów. Za około 7000 złotych z kolei można znaleźć egzemplarz z 2000 roku z silnikiem 1.4 (z LPG) w wersji Classic i przebiegiem blisko 300 000 kilometrów.
Używana Skoda Fabia I – podsumowanie
Skoda Fabia to niezwykle rozsądna propozycja dla tych, którzy potrzebują przestronnego auta do codziennych, raczej prostych zadań. Dojazdy do pracy, do szkoły, okazjonalne wyjazdy na zakupy? Auto z pewnością odwdzięczy się tanią eksploatacją i niedrogimi naprawami, choć w zamian nie zaoferuje niczego szczególnego. Jedynie rzadka odmiana RS zapewni nieco emocji, ale ceny zadbanych egzemplarzy są dość wysokie. Dla mało wymagających w sam raz!
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Skodach:
Używana Skoda Fabia II (2007-2014) – opinie użytkowników
Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 397-423/165/145 cm |
Rozstaw osi | 246 cm |
Pojemność bagażnika | htb 260-1016 l, kmb 426-1225, sed 438-790 l |
Silnik | 1.0 | 1.2i | 1.4 | 1.4 16V | 1.4 16V | 2.0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 997 cm³ | 1198 cm³ | 1397 cm³ | 1390 cm³ | 1390 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Maks. moc | 50 KM | 64 KM | 60 KM | 75 KM | 101 KM | 115 KM |
Maks. moment | 84 Nm | 112 Nm | 118 Nm | 126 Nm | 126 Nm | 170 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 20 s | 15,9 s | 16,5 s | 13,8 s | 11,5 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 148 km/h | 160 km/h | 157 km/h | 167 km/h | 185 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,1 l/100km | 5,9 l/100km | 6,9 l/100 km | 6,4 l/100km | 6,6 l/100 km | 7,7 l/100 km |
Silnik | 1.4 TDI | 1.4 TDI | 1.4 TDI | 1.9 SDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1422 cm³ | 1422 cm³ | 1422 cm³ | 1896 cm³ | 1896 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 70 KM | 75 KM | 80 KM | 64 KM | 101 KM | 130 KM |
Maks. moment | 155 Nm | 195 Nm | 195 Nm | 125 Nm | 240 Nm | 310 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,6 s | 14,2 s | 13,8 s | 18 s | 11,5 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 162 km/h | 168 km/h | 170 km/h | 158 km/h | 185 km/h | 204 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,7 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Używana Skoda Fabia I – galeria