TestyTestNowe Subaru Crosstrek – pierwsza jazda

Nowe Subaru Crosstrek – pierwsza jazda

Podczas polskiej premiery nowego Subaru Crosstrek mieliśmy okazję sprawdzić jego możliwości zarówno na drodze, jak i na torze off-roadowym. Oto nasze wrażenia z pierwszych jazd tym modelem.

Wywodzące się z Imprezy Subaru XV zadebiutowało w 2011 roku, a 6 lat później doczekało się następcy. W tym tygodniu miała miejsce polska prezentacja trzeciego wcielenia tego auta, której towarzyszyły także pierwsze jazdy. Nowy model nie nazywa się już XV, tylko Crosstrek (wcześniej pod tą nazwą występował jedynie na rynku amerykańskim), a to dopiero początek długiej listy zmian względem poprzednika. Oto, czego dowiedzieliśmy się o nowym Subaru Crosstrek podczas kilku godzin spędzonych za jego kierownicą.

Subaru Crosstrek - tył

Subaru Crosstrek (2024) – nadwozie, wymiary

Nowe Subaru Crosstrek mierzy 449,5 cm długości, 180,0 cm szerokości i 160,0 cm wysokości, a odległość między osiami wynosi 267,0 cm. Opisywany samochód jest zatem o 1,0 cm dłuższy i 0,5 cm wyższy w porównaniu z poprzednią generacją, jak również ma o 0,5 cm większy rozstaw osi. Szerokość nadwozia pozostała za to bez zmian.

Subaru Crosstrek - bok

Choć nadal mamy do czynienia z podniesionym hatchbackiem, a proporcje karoserii są w zasadzie takie same, to Crosstrek wyraźnie różni się od modelu XV. Japońskie auto w nowej odsłonie zyskało ciekawszy design, co w połączeniu ze zwiększonym prześwitem (22 cm) oraz nakładkami z czarnego tworzywa na zderzakach, progach i nadkolach nadaje mu bardziej bojowy wygląd. Zwłaszcza gdy jest wyposażone w terenowe dodatki (m.in. opony, bagażnik dachowy), tak jak jeden z egzemplarzy ze zdjęć.

Subaru Crosstrek - nadkola
Jednym z ciekawszych zabiegów stylistycznych są otwory wentylacyjne w przednich nadkolach.

Nowe Subaru Crosstrek – wnętrze, bagażnik

Trudno uznać Crosstreka za mistrza przestronności, jednak w kabinie udało się wygospodarować odpowiednią ilość miejsca dla czterech dorosłych osób – i to nawet takich, które mają po 185-190 cm wzrostu. Przednie fotele mają udoskonaloną konstrukcję, dzięki czemu lepiej tłumią wibracje i wstrząsy, zapewniając większy komfort. Do tego w obu rzędach siedzeń można liczyć na miękko wyściełane podłokietniki, co nie zawsze jest oczywiste. Minus należy się natomiast Japończykom za brak osobnych nawiewów na tylną kanapę.

Na tle całkiem udanego wnętrza, pojemność bagażnika okazuje się trochę rozczarowująca – 315 litrów to poziom aut miejskich, a nie kompaktów. Jest to jednak koszt, który trzeba ponieść ze względu na obecność napędu 4×4 i akumulatora trakcyjnego, który trafił pod podłogę kufra. Obok baterii znalazło się jeszcze miejsce na zestaw naprawczy i inne drobiazgi, a po obu bokach bagażnika znajdziemy uchwyty na torby. Po złożeniu dzielonego w proporcji 60:40 oparcia kanapy można uzyskać maksymalnie 1314 l przestrzeni bagażowej.

Subaru Crosstrek – deska rozdzielcza, multimedia

Patrząc na kokpit Crosstreka, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że jego projektanci kierowali się zasadą „na tyle nowoczesny, na ile to konieczne i na tyle klasyczny, na ile to możliwe”. Znajdziemy tu bowiem zarówno duży, ustawiony pionowo ekran centralny o przekątnej 11,6 cala, jak i analogowe zegary z niewielkim, kolorowym wyświetlaczem pośrodku. Podobnie wygląda kwestia sterowania klimatyzacją – z jednej strony zrezygnowano z klasycznego panelu, ale pozostawiono fizyczne przyciski do zmiany temperatury. Takie podejście zdaje jednak egzamin i do ergonomii ani czytelności wskazań nie mamy zastrzeżeń.

Subaru Crosstrek - deska rozdzielcza
Pomimo dużego ekranu centralnego, kokpit Subaru wygląda dość tradycyjnie. Nie mamy uwag do zastosowanych materiałów i ich montażu – całość została dobrze spasowana.

Pokładowe multimedia zapewnia wszystkie oczekiwane obecnie przez klientów funkcje, w tym bezprzewodową łączność ze smartfonami z Androidem oraz iOS. Spora powierzchnia ekranu została dobrze zagospodarowana – u dołu stale wyświetla się menu klimatyzacji, z kolei treści wyświetlane na górnym pasku można dopasować do własnych preferencji. Jakość użytych materiałów oraz ich spasowanie nie odbiega od tego, co oferują rywale.

Subaru Crosstrek (2024) – silnik, zużycie paliwa

W przypadku Crosstreka Subaru nie daje możliwości wyboru wersji silnikowej. Model ten jest dostępny wyłącznie jako tzw. miękka hybryda, na którą składają się 2-litrowy, benzynowy motor o mocy 136 KM oraz jednostka elektryczna o mocy 16,7 KM. Do kompletu mamy tu jeszcze bezstopniową przekładnię Lineartronic oraz stały napęd na wszystkie koła Symmetrical AWD. Warto wspomnieć, że „elektryk” znajduje się za skrzynią biegów, a nie między nią i silnikiem benzynowym, dzięki czemu w określonych warunkach może bezpośrednio napędzać koła.

Subaru Crosstrek - silnik
Pod maską Subaru Crosstrek pracuje wolnossący silnik benzynowy 2,0 l, który współpracuje z niewielką jednostką elektryczną.

Według danych katalogowych Subaru Crosstrek rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,8 s i maksymalnie osiąga 198 km/h. Czas przyspieszenia do „setki” nie robi może dużego wrażenia, ale w normalnym ruchu auto jest wystarczająco żwawe, choć oczywiście do miana sportowca mu daleko. Producent obiecuje także średnie spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 7,7 l/100 km. Specyfika pierwszych jazd testowych nie pozwoliła nam w pełni zweryfikować zużycia paliwa, jednak możemy napisać, że pierwsze pomiary wypadły dość obiecująco.

Nowe Subaru Crosstrek – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Podczas pierwszych jazd testowych importer udostępnił nam dwa egzemplarze Crosstreka – jednym mieliśmy do przejechania kilkudziesięciokilometrową trasę po drogach północnego Mazowsza, na której nie zabrakło także odcinków szutrowych, a drugiego mogliśmy sprawdzić na torze off-roadowym. Na asfalcie nowość Subaru zaskakuje niezłym komfortem resorowania oraz pewnym prowadzeniem pomimo podniesionego nadwozia. Dopiero jednak na wspomnianych szutrówkach Crosstrek pokazuje, co tak naprawdę potrafi. Spory prześwit i dopracowany napęd na cztery koła sprawiają, że można nim bez obaw zjechać z utwardzonej nawierzchni i wybrać się w lekki teren.

Subaru Crosstrek - tył

Tymczasem było to zaledwie preludium do tego, co czekało nas na torze. Strome podjazdy, pokonywanie trawersów czy zbiorników z wodą nie stanowiło dla Subaru Crosstrek dużego wyzwania. Wydawało się wręcz, że japońskie auto w końcu znalazło się w swoim naturalnym środowisku. To dobry moment, aby wspomnieć, że w domyślnym ustawieniu 60% siły napędowej trafia na przednie koła, a 40% na tylne. Po zmianie trybu w systemie X-MODE moc jest rozdzielana między osiami w proporcji 50:50, a komputer tak zarządza pracą poszczególnych podzespołów, aby dostosować ich charakterystykę do różnych nawierzchni i warunków jazdy.

Subaru Crosstrek - przód

Na koniec mogliśmy jeszcze sprawdzić działanie systemów bezpieczeństwa EyeSight w praktyce, oczywiście podczas specjalnej próby na zamkniętym torze. Ten test Subaru Crosstrek również zaliczyło śpiewająco, za każdym razem zatrzymując się przed przeszkodą. Dodajmy, że opisywany model jest wyposażony w 14 funkcji bezpieczeństwa, z czego 4 są takie same jak w XV, 3 zostały poprawione, a 7 to zupełna nowość (awaryjne hamowanie, awaryjna autonomiczna próba ominięcia przeszkody, funkcja centrowania auta na pasie ruchu, asystent awaryjnego utrzymywania pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, inteligentny ogranicznik prędkości, dodatkowy monitor systemu EyeSight).

Subaru Crosstrek - systemy bezpieczeństwa

Subaru Crosstrek (2024) – cena, wyposażenie

W momencie powstawania tego artykułu Subaru Crosstrek nie jest jeszcze oficjalnie sprzedawane na polskim rynku, dlatego nie możemy podać jego cen. Znamy już za to dokładną specyfikację tego modelu, która obejmuje cztery poziomy wyposażenia. Tradycyjnie dla marki, nawet bazowy wariant Trend oferuje naprawdę wysoki standard, w tym 17-calowe felgi aluminiowe, dwustrefową klimatyzację automatyczną, pełny pakiet systemów bezpieczeństwa, światła LED, podgrzewane fotele przednie, a także system multimedialny z 11,6-calowym ekranem dotykowym oraz bezprzewodowym Android Auto i Apple CarPlay.

Pozycjonowana o oczko wyżej odmiana Active dodaje do tej listy 18-calowe obręcze kół, asystenta świateł drogowych, elektrycznie regulowane fotele przednie (fotel kierowcy dodatkowo z regulacją podparcia lędźwiowego) oraz fotochromatyczne lusterko wsteczne. Następna w kolejności wersja Comfort zapewnia ponadto podgrzewaną kierownicę, a w najwyższym wariancie Platinum zyskujemy jeszcze elektrycznie sterowane okno dachowe, częściowo skórzaną tapicerkę i nawigację.

Nowe Subaru Crosstrek (2024) – PODSUMOWANIE

Subaru Crosstrek można określić jako motoryzacyjny odpowiednik szwajcarskiego scyzoryka, bowiem także ma kompaktowe rozmiary i wiele zastosowań. Głównymi argumentami przemawiającymi za zakupem tego auta wydają się być bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, dopracowany napęd na wszystkie koła oraz komfort jazdy. Ostatecznie jednak na popularności Crosstreka na polskim rynku zaważy cena, która jak na razie pozostaje jeszcze nieznana.

Subaru Crosstrek - tył

Subaru Crosstrek (2024) – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (B4, 16V, 1995 cm³) + silnik elektryczny, moc maksymalna 136 + 16,7 KM, maksymalny moment obrotowy 182 + 66 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s, prędkość maksymalna 198 km/h, średnie zużycie paliwa 7,7 l/100 km (WLTP)

Subaru Crosstrek 2.0i-S e-BOXER – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Subaru Crosstrek 2.0i-S e-BOXER
Silnik benzynowy + elektryczny
Układ cyl./zaw./pojemność B4/16/1995 cm³
Moc maksymalna 136 KM/5600 + 16,7 KM
Maks. moment obrotowy 182 Nm/4000 + 66 Nm
Napęd/skrzynia biegów 4×4/automatyczna, bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 4,50/1,80/1,60 m
Rozstaw osi 2,67 m
Średnica zawracania 11,6 m
Masa własna/ładowność 1630/470 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 315/1314 l
Pojemność zbiornika paliwa 48 l (Pb 95)
Opony 225/55 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 7,7 l/100 km
CENA
Wersja Subaru Crosstrek 2.0i-S e-BOXER
Cena wersji podstawowej (Trend) brak danych
Cena wersji testowanej (Platinum) brak danych

Nowe Subaru Crosstrek (2024) – galeria zdjęć

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji