Średnice zawracania w SUV-ach - otwierające

Największe SUV-y, by zawrócić potrzebują czterech pasów ruchu. Oto zestawienie średnic zawracania 70 popularnych modeli tego segmentu.

Samochodów jest coraz więcej, nie zmienia się natomiast szerokość ulic i miejsc parkingowych. Z tego powodu, sporo kierowców zwyczajnie ma problem nie tylko ze znalezieniem miejsca do zaparkowania, ale i z umiejętnym wykonaniem manewru. Nie mówimy tu wyłącznie o osobach użytkujących duże i mało zwrotne auta. Wydaje się zatem, że średnica zawracania staje się bardzo istotnym kryterium w wyborze odpowiedniego dla siebie samochodu. Jeśli auto wykazuje się doskonałą zwrotnością, oszczędzimy nerwów podczas tak codziennych czynności jak np. zaparkowanie pod zatłoczonym marketem. Co ciekawe, niewielkie wymiary zewnętrzne samochodu nie zawsze przekładają się na dobrą zwrotność.

Do terenu i do miasta

Segment SUV-ów właśnie przeżywa swój rozkwit. Siłą samochodów tego typu jest ich wszechstronność i użyteczność w każdych warunkach: sprawdzają się w lekkim terenie, a komfortem jazdy po utwardzonych drogach wcale nie ustępują samochodom osobowym. Z uwagi na coraz liczniejszą obsadę crossoverów, uterenowione auta opanowały również miasta, gdzie podwyższony prześwit docenia się podczas pokonywania krawężników. Aby spełnić ową „wszechstronność” SUV-ów, potrzeba jeszcze odpowiedniej zwrotności. Niestety, z tym bywa już gorzej.

Jedyne takie zestawienie

Dane o zwrotności popularnych SUV-ów znajdziemy w zestawieniu przygotowanym przez tygodnik „Motor”. Pomiar średnicy zawracania jest jednym z obowiązkowych kryteriów mierzonych podczas każdego redakcyjnego testu samochodu. Ogólnie mówiąc, średnica zawracania to inaczej średnica okręgu wyznaczonego przez przednie zewnętrzne koło samochodu przy maksymalnie skręconej kierownicy. Wartość mierzy się w obie strony, ponieważ często wyniki pomiarów „w lewo” różnią się od tych „w prawo” nawet o kilkadziesiąt centymetrów. To rezultat niesymetrycznego rozstawienia podzespołów mechanicznych.

„Zawrotka” na trzech pasach ruchu

W zestawieniu znalazło się 70 modeli, mieszczących się w klasach miejskich crossoverów, kompaktowych SUV-ów lub dużych, luksusowych SUV-ów. Ich pomiary nie napawają optymizmem. Który model okaże się najlepszym SUV-em w tym zestawieniu? Najbardziej zwrotnym SUV-em została Skoda Yeti. Aby zawrócić, potrzebuje 10,5 metra wolnej przestrzeni, czyli ok. 3,5 pasa drogowego mającego szerokość 3 m. Dla porównania, bardzo dobry rezultat w autach miejskich to ok. 8 metrów, jednak osiągnęły go tylko wybrane modele. Średni wynik SUV-ów to 11-12 metrów, czyli niemal 4 pasy ruchu. Jeszcze więcej potrzebują luksusowe modele premium. Najmniej zwrotnym SUV-em została Toyota Land Cruiser V8. Co ciekawe, jej pomiary okazały się identycznie niezależnie od kierunku skrętu kół.

Duży niekoniecznie oznacza „mało zwrotny”

Podobnie jak w innych segmentach, rozmiary zewnętrzne nie zawsze przekładają się na pomiar średnicy zawracania. Pierwsze 10. miejsc należy do kompaktowych SUV-ów, ale pośród nich na 6. miejscu „wylądował” znacznie większy DS 7. Działa to też w drugą stronę: niektóre SUV-y klasy średniej do zawrócenia potrzebują tyle, co więksi odpowiednicy. Ciekawostka u Mercedesa: jego 3 modele mają identyczną średnicę zawracania mimo sporych różnic wielkości. Mowa o ML-u, GLA i GLK.

Średnice zawracania w 70 SUV-ach

Poz.Model (rocznik)Średnica zawracania (m)
w lewow prawośrednio
1Skoda Yeti 4×4 (2015)10,610,4 10,5 
2Seat Arona (2018)10,610,7 10,7 
3Volkswagen T-Roc10,810,6 10,7 
4Seat Ateca (2016)10,810,910,9
4Skoda Karoq (2018)10,910,810,9
6BMW X110,910,910,9
6DS 7 (2018)11,010,810,9
8Audi Q2 (2016)11,011,011,0
9Citroen C3 Aircross (2018)11,111,111,1
9Hyundai Kona (2018)11,011,211,1
9Kia Sportage (2018)11,111,111,1
9Subaru Forester (2014)11,111,111,1
9Subaru XV (2014)11,011,211,1
14Ford EcoSport (2015)11,211,111,2
15Hyundai Tucson (2016)11,311,011,2
16Dacia Duster (2015)11,211,211,2
16Nissan Qashqai (2013)11,211,211,2
16Suzuki SX4 S-Cross (2015)11,311,111,2
19Nissan Juke (2013)11,211,411,3
20Honda HR-V (2015)11,211,511,4
21Hyundai ix35 (2014)11,311,411,4
22Mini Countryman11,411,411,4
22Peugeot 3008 (2016)11,411,411,4
24Citroen C-Crosser (2013)11,411,611,5
24Ford Kuga (2014)11,511,511,5
24Honda CR-V (2015)11,611,411,5
24Mazda CX-5 (2015)11,411,611,5
24Mitsubishi Outlander (2015)11,311,711,5
24Renault Captur (2015)11,411,611,5
24Volvo XC60 (2018)11,511,511,5
31Citroen C4 Aircross11,611,611,6
32BMW X3 (2018)11,711,611,7
33Audi Q5 (2018)11,511,811,7
33Fiat 500X (2016)11,511,811,7
35Audi Q5 (2015)11,611,811,7
35Jeep Renegade (2015)11,711,711,7
35Mercedes GLC (2016)11,611,811,7
35Opel Mokka/Mokka X11,711,711,7
39Audi Q7 (2015)11,711,811,8
39SsangYong Korando (2015)11,711,811,8
39Toyota RAV4 (2014)11,711,811,8
42Audi Q3 (2015)12,011,611,8
42Jeep Compass (2018)11,811,811,8
42Porsche Cayenne (2015)11,811,811,8
42Porsche Macan (2016)11,811,811,8
42Skoda Kodiaq (2018)11,811,811,8
42VW Tiguan Allspace (2018)11,811,811,8
48Mitsubishi ASX (2015)12,011,711,9
49Mercedes ML/GLE11,911,811,9
50Audi SQ5 (2015)11,911,911,9
50Mercedes GLA (2015)11,911,911,9
50Mercedes GLK (2014)11,911,911,9
53BMW X4 (2016)11,912,012,0
53Cadillac XT5 (2016)12,011,912,0
55Volkswagen Tiguan (2015)12,012,012,0
56Land Rover Discovery 412,211,912,1
56VW Touareg (2015)11,912,212,1
58BMW X3 (2015)12,312,112,2
59Jaguar F-Pace (2016)12,312,312,3
60Mazda CX-7 (2012)12,212,612,4
61Mercedes GL/GLS12,412,412,4
61Volvo XC90 (2016)12,412,412,4
63Renault Koleos (2013)12,512,512,5
64Hyundai ix55 (2013)12,312,812,6
64Opel Antara (2013)12,612,512,6
64Range Rover (2015)12,412,712,6
67Volvo XC60 (2015)12,712,712,7
68BMW X5 (2016)12,912,6 12,8 
69BMW X6 (2016)12,812,9 12,9 
70Toyota Land Cruiser V813,213,2 13,2 

 

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]