Parkowanie-prostopadłe-porady

Parkowanie jest prostym manewrem dla doświadczonych kierowców. Dla początkujących lub przygotowujących się do egzaminu niekoniecznie. Oto prosta instrukcja, krok po kroku, jak parkować prostopadle, równolegle i skośnie.

Zaparkowanie w centrum miasta, na parkingach podziemnych czy w centrach handlowych to nie lada wyzwanie. Dotyczy to głównie mało doświadczonych kierowców. Trudności są spowodowane przez wzmożony ruch, słabo oznaczone linie do parkowania czy pośpiech.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

Parkowanie od lat stanowi jeden z najczęstszych błędów kursantów podczas egzaminu na prawo jazdy. Kierowcy słabo radzą sobie z tą czynnością. Nawet doświadczeni kierowcy często popełniają błędy związane z prawidłowym zaparkowaniem pojazdu. Istnieją jednak pewne techniki, które można wyćwiczyć by łatwiej wykonywać ten manewr.

Parkowanie pojazdów można podzielić na następujące rodzaje: prostopadłe, równoległe i skośne. Ponadto można rozdzielić je dodatkowo na parkowanie przodem i tyłem.

Jak parkować?

Niezależnie od tego, który z rodzajów parkowania wybierzemy, trzeba przestrzegać kilku ważnych zasad, które zapewnią właściwe ulokowanie auta w miejscu do tego przeznaczonym.

Pamiętajmy, aby zawsze przed wykonywaniem manewru odpowiednio zasygnalizować swój zamiar innym uczestnikom drogi za pomocą kierunkowskazu. Kolejną kwestią jest to, aby płynnie hamować przed rozpocząciem manewru. Ten punkt jest bardzo ważny ze względów bezpieczeństwa innych uczestników ruchu. Nagłe hamowanie może doprowadzić do kolizji z pojazdem jadącym z tyłu.

Parkowanie tyłem
Pamiętajmy, aby zawsze sygnalizować wykonywany manewr.

Następnym krokiem, który wpływa na zwiększenie świadomości i ułatwia parkowanie jest zachowanie odpowiedniej odległości, tak aby w razie czego móc zrobić korektę. W przypadku parkowania prostopadłego i skośnego należy zostawić odpowiedni duży łuk do skrętu.

Jeśli miejsca wyznaczone są liniami czy w inny wyraźny sposób, parkujmy tak, aby pojazd umieszczony był po środku takiego miejsca. Nie utrudnimy wtedy parkowania innym użytkownikom.

W przypadku parkowania między innymi autami, należy zostawić odpowiednio dużo miejsca, aby przy wysiadaniu nie uszkodzić innego pojazdu. Ten manewr zależy od indywidualnych okoliczności. Warto skontrolować i w razie czego skorygować ustawienie auta.

Wszystkie wykonywane czynności związane z parkowaniem auta trzeba wykonywać cierpliwie. Musimy wyczuć pojazd i dostosować do aktualnych okoliczności wszelkie manewry. Nie powinniśmy się śpieszyć. Należy być skupionym i skoncentrowanym, w szczególności gdy wykonujemy parkowanie tyłem.

Instrukcja parkowania krok po kroku

Parkowanie przodem
Parkowanie pojazdu krok po kroku.

Parkowanie prostopadłe przodem

Niewątpliwie według kierowców jest to najłatwiejszy i najchętniej wybierany sposób parkowania. W przypadku gdy chcemy zaparkować pojazd pomiędzy dwoma autami po bokach wyznaczonego miejsca, sytuacja jest o wiele prostsza. Sąsiadujące samochody można potraktować jako punkt odniesienia. Najważniejsze jest to, aby obrać odpowiednio szeroki łuk, po czym wjechać w wyznaczone miejsce.

Parkowanie przodem
Odpowiedni duży łuk ułatwi bezpieczne zaparkowanie auta.

Kierowcom, którym trudniej jest oszacować odpowiednią odległość na pewno pomoże popularna teoria parkowania. W przypadku parkowania wraz ze skrętem w prawo, należy spojrzeć w prawe lusterko i gdy przekroczymy obrys auta, obok którego mamy zamiar zaparkować, przekręcamy kierownicę do oporu.

Kamera cofania podczas parkowania
Skręcamy kierownicę do oporu.

Po czym odkręcamy ją, w momencie gdy nasz pojazd zaczyna ustawiać się równolegle między autami stojącymi po obu stronach. Oczywiście w ten sam sposób parkujemy w lewo, posługując się tym razem odbiciem z lewego lusterka. Bardzo ważne, żeby wykonywać ten manewr niezwykle ostrożnie, praktycznie tocząc się.

Zaparkowany przodem pojazd
Warto wykonać korektę, żeby pojazd stał równo w miejscu.

Parkowanie prostopadłe tyłem

Mimo że parkowanie tyłem wydaje się trudniejsze niż przodem, to wbrew pozorom auto wtedy jest bardziej zwrotne. Jeśli nie mamy odpowiednio dużego łuku do wykonania manewru, łatwiej jest ustawić pojazd tyłem. Po za tym późniejszy wyjazd z takiego miejsca jest o wiele wygodniejszy i bezpieczniejszy.

Do zaparkowania auta tyłem potrzebujemy kilku metrów odległości od pojazdu przy, którym chcemy zaparkować. Odjeżdżamy na mniej więcej tą odległość od drugiego auta. W tym momencie po upewnieniu się, że można wykonać manewr, powoli zaczynamy cofanie. Cały czas obserwując czy jest bezpiecznie.

Sygnalizacja kierunkowskazem zamiaru parkowania tyłem
Bardzo powoli cofamy w kierunku wyznaczonego miejscu, ciągle obserwując otoczenie.

W sytuacji, gdy będzie widoczna środkowa część pojazdu (np. znaczek marki), należy skręcić kierownicę do oporu. Po minięciu boku samochodu, który jest naszym punktem odniesienia, trzeba odkręcić kierownicę z powrotem, aby koła były proste i auto równo stało w wyznaczonym miejscu.

Parkowanie tyłem
Cofamy bardzo powoli, ustawiając pojazd w miejscu.

W przypadku parkowania w lewo, jest o tyle łatwiej, że zakres manewru jest większy. Przyjmuje się taką samą zasadę, z tym, że obserwację dokonuje się przez szybę kierowcy.

Parkowanie równoległe tyłem

Ustawienie tak auta bywa dla kierowców największym wyzwaniem. W rzeczywistości jednak nie jest wcale takie trudne. Podczas szukania miejsca musimy pamiętać o tym, że do wykonania tego manewru potrzebujemy odpowiednio dużo miejsca. Najlepiej jeśli przyjmiemy, że będą to mniej więcej dwie długości naszego auta. Ponadto ważne jest aby nie blokować ruchu innym pojazdom i dla własnego spokoju wykonywać ten rodzaj parkowania w mało ruchliwych ulicach, aby w 100% móc się skoncentrować.

Jak w przypadku każdego rodzaju parkowania, działanie zaczynamy od odpowiedniej sygnalizacji swojego zamiaru kierunkowskazem. Następnie należy zatrzymać się od auta znajdującego się obok w odległości około 60-100 cm, za którym mamy zamiar stanąć. Dalej należy wrzucić bieg wsteczny i cofać do momentu, gdy koła naszego pojazdu znajdą się na linii tylnego zderzaka auta z boku. Po czym obracamy kierownicę w prawo i zaczynamy bardzo powoli wjeżdżać na miejsce parkingowe. Cały czas kontrolując otoczenie w lusterku bocznym.

Parkowanie tyłem
Odpowiednie ustawienie się do parkowania, ułatwi nam wykonanie manewru.

Kierownicę prostujemy, gdy auto ustawi się pod kątem około 45 stopni do krawężnika, a skręcamy kierownicę w lewo do oporu, gdy przednim zderzakiem miniemy wysokość pojazdu, za którym się ustawiamy.

Parkowanie tyłem
W tym momencie należy odkręcić kierownicę w lewo.

Podczas wykonywania manewru musimy uważać, żeby nie zahaczyć zderzakiem drugiego auta. Zawsze ustawiamy auto w stosunku do krawężnika i chodnika, a nie innych pojazdów, bo te mogą stać nierówno. Następnie koniec korygujemy położenie samochodu, dojeżdżając nieco do przodu lub tyłu i pozostawiając odpowiednią odległość za i przed naszym samochodem. Na sam koniec należy pamiętać o zaciągnięciu hamulca ręcznego.

Zostawmy odpowiednią ilość miejsca z przodu i z tyłu pojazdu.

Jeśli jest odpowiednia ilość miejsca, istnieje również możliwość zaparkowania pojazdu równolegle przodem. W sprzyjających warunkach, jest to znacznie prostszy manewr. Wystarczy zasygnalizować skręt i wjechać na miejsce. Następnie dojechać do auta stojącego przed naszym samochodem i ewentualnie skorygować pojazd względem krawężnika.

Prawidłowa odległość od krawężnika zaparkowanego pojazdu
Ustawiamy auto wobec krawężnika.

Parkowanie skośne

Co raz częściej można się spotkać z tak usytuowanymi miejscami parkingowymi. Parkingi z tego typu miejscami stanowią bardzo dobre rozwiązanie przy ruchliwych ulicach, dzięki nim można zdecydowanie sprawniej zaparkować pojazd z uwagi na łatwość manewru.

Pojazd zaparkowany skośnie
Coraz częściej można spotkać parkingi z miejscami do parkowania skośnego.

Najłatwiej jest zaparkować pomiędzy pojazdami już prawidłowo stojącymi. Tu znowu jak w przypadku parkowania prostopadłego ważne jest aby po zasygnalizowaniu skrętu rozpocząć manewr w odpowiedniej odległości od wybranego miejsca.

Parkowanie przodem rozpoczyna się delikatnym zjazdem z toru jazdy w przeciwną stronę do momentu zobaczenia krawężnika. Następnie obracamy kierownicę do oporu. Gdy pojazdu będzie stał równo z sąsiadującymi autami puszczamy kierownicę i dojeżdżamy do końca miejsca postojowego. Jeśli chcemy wykonać ten manewr tyłem, należy kierować się tymi samymi regułami, co w przypadku parkowania prostopadłego tyłem.

Wspomaganie parkowania
Wiele aut posiada systemy pomagające w parkowaniu.
Kamera cofania z aktywnymi liniami
Kamera cofania z aktywnymi liniami, bardzo ułatwia parkowanie.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here