Strefy płatnego parkowania

Opłaty za zaparkowanie auta na dobre wpisały się w kanon funkcjonowania dużych metropolii. Ile zapłacimy za postój w strefach płatnego parkowania największych polskich miast?

Konieczność uiszczenia opłaty za pozostawienie samochodu to jedna z najskuteczniejszych metod zniechęcenia kierowców od wjazdu autem do centrum miasta. Taka też była idea stworzenia pierwszych stref płatnego parkowania, które powstały blisko 100 lat temu w USA. Polacy płacą za postój od krótszego czasu, ale na tyle długo, by wizja opłacenia parkingu na dobre „wryła się” w świadomość – do tego stopnia, że automatycznie powinniśmy przyjąć, że wizyta w śródmiejskiej dzielnicy powiązana jest z udaniem się do parkometru celem zapłacenia za postój w wyznaczonym miejscu.

Strefy płatnego parkowania – rodzaje

Stworzeniu i funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania towarzyszą jednak pewne zasady, zawarte w ustawie o drogach publicznych. Według niej o wprowadzeniu płatnego parkowania decydują władze konkretnego miasta. Samorządy mają prawo stworzyć dwie strefy z osobnymi stawkami za postój, egzekwowanymi w różnych terminach. Standardowo w miastach powstają tradycyjne strefy płatnego parkowania, w których opłaty obowiązują tylko w dni robocze. W metropoliach liczących ponad 100 tysięcy mieszkańców istnieje możliwość wprowadzenia stref śródmiejskich: w nich zapłacimy za postój także w dni wolne od pracy.

Strefy płatnego parkowania – zasady obowiązywania

Samorządy mają też „wolną rękę” w określaniu stawek za płatne parkowanie, choć ich wartość powinna mieścić się w obowiązujących przepisach. Według nich koszt pierwszej godziny nie może być wyższy niż 0,15% minimalnego wynagrodzenia, czyli powyżej 4,20 zł (dla strefy śródmiejskiej jest to 0,45%, czyli 12,60 zł). Ponadto stawki za pierwsze 3 godziny muszą być progresywne, czyli odpowiednio wzrastać, ale nie więcej niż o 20%. Dopiero czwarta i następne godziny mogą kosztować tyle co pierwsza godzina, ale nie więcej od niej. Poza jednorazowymi stawkami władze mają prawo do wprowadzenia opłat abonamentowych, zryczałtowanych lub też zerowych kosztów parkowania dla wybranych osób. Przepisy nakazują też odpowiednie poinformowanie o znajdowaniu się w strefie płatnego parkowania za pomocą dedykowanych znaków na wjeździe i przy wyjeździe z niej.

Strefy płatnego parkowania (2)
Parking znajdujący się w płatnej strefie powinien zostać odpowiednio oznakowany.

Strefy płatnego parkowania w największych polskich miastach (2022)

Poniżej przygotowaliśmy zestawienie opłat za zaparkowanie samochodu w 18 miastach Polski uznawanych za stolice województw. Jak się okazuje, w niektórych metropoliach (np. Krakowie czy Warszawie) niewiele brakuje do osiągnięcia maksymalnej stawki godzinowej określonej przez przepisy. Część miast skorzystało z prawa wytworzenia strefy zwykłej (lub też kilku takich) oraz śródmiejskiej. Różnice w stawkach godzinnych bywają znaczne. Przykład? Toruń, gdzie przy Starówce zaparkujemy samochód na godzinę za 5-7 zł, podczas gdy na obrzeżach już za zaledwie 1,50-2 zł. Wysokość opłat zazwyczaj zależy od wielkości ośrodka miejskiego: najtaniej jest chociażby w Białymstoku, Lublinie czy Zielonej Górze. Rozbieżności bywają spore – niemal dwukrotne, jeśli np. porównamy stawki za pierwszą godzinę w Warszawie i Rzeszowie.

Strefy płatnego parkowania – dnie i godziny obowiązywania, aktualne stawki i kary
MiastoDnie i godziny obowiązywania strefyOpłata minimalna1. godzina2. godzina3. godzinaNastępne godzinyKara za nieopłacony postój
Białystokpn.-pt. 9:00-17:000,40-0,70 zł1,60-2,80 zł1,80-3,20 zł2,00-3,60 zł1,60-2,80 zł100 zł
Bydgoszczpn.-pt. 8:00-17:001,00-1,50 zł1,50-3,00 zł1,80-3,60 zł2,10-4,30 zł1,00-3,00 zł (0,50 zł*)50 zł
Gdańskpn.-pt. 9:00-17:00 lub 9:00-15:00; strefa śródmiejska codziennie 9:00-20.003,90-5,50 zł4,60-6,60 zł5,50-7,90 zł3,90-5,50 zł130-200 zł
Gorzów Wielkopolskipn.-pt. 9:00-18:000,50 zł2,50 zł3,00 zł3,50 zł2,50 zł50 zł
Katowicepn.-pt. 9:00-16:303,00 zł3,60 zł4,20 zł3,00 zł100-200 zł
Kielcepn.-pt. 9:00-17:002,00 zł2,40 zł2,80 zł2,00 zł80-160 zł
Krakówpn.-sob. 10:00-20:002,00 zł4,00-6,00 zł4,00-6,00 zł4,00-6,00 zł4,00-6,00 zł150 zł
Lublinpn.-pt. 8:00-18:000,50-1,00 zł2,00-3,90 zł2,40-4,60 zł2,80-5,50 zł2,00-3,90 zł50-100 zł
Łódźpn.-pt. 8:00-18:001,50-2,00 zł3,00-4,00 zł3,50-4,50 zł4,00-5,00 zł3,00-4,00 zł200 zł
Olsztynpn.-pt. 8:00-17:001,20-2,00 zł2,50-3,90 zł3,00-4,60 zł3,60-5,50 zł2,50-3,90 zł50-100 zł
Opolepn.-pt. 8:00-17:001,00-1,80 zł2,00-3,60 zł2,40-4,20 zł2,80-5,00 zł2,00-3,60 zł40-100 zł
Poznańpn.-pt. 8:00-18:00; strefa śródmiejska pn.-pt 8:00-18:00/20:000,80-1,70 zł3,50-7,00 zł4,20-7,40 zł4,90-7,90 zł3,50-7,00 zł150-200 zł
Rzeszówpn.-pt. 9:00-17:002,00-2,50 zł2,00-3,00 zł2,00-3,60 zł2,00-2,50 zł30-50 zł
Szczecinpn.-pt. 8:00-17:000,70-0,90 zł2,80-3,60 zł3,30-4,30 zł3,90-5,10 zł2,80-3,60 zł100-200 zł
Toruńpn.-pt. 8:00-18:00; strefa śródmiejska pn.-sob. 8:00-18:000,60-2,00 zł1,50-5,00 zł1,80-6,00 zł2,10-7,20 zł1,50-5,00 zł60-150 zł
Warszawapn.-pt. 8:00-20:000,50 zł3,90 zł4,60 zł5,50 zł3,90 zł170-250 zł
Wrocławpn.-pt. 9:00-18:00; strefa śródmiejska codziennie 9:00-20:003,00-7,00 zł3,10-7,30 zł3,30-7,70 zł3,00-7,00 zł100-200 zł
Zielona Górapn.-pt. 9:00-17:001,00 zł3,00 zł3,60 zł4,30 zł3,00 zł50 zł

*za ósmą i dziewiątą godzinę

Redakcja poleca:

Jak parkować równolegle, prostopadle i skośnie?

Sposób na darmowe parkowanie w Warszawie – czy zdaje egzamin?

1 KOMENTARZ

  1. Samochód elektryczny powinien mieć możliwość wjazdu do centrum. Kiedyś zakaz wjazdu do centrum był argumentowany niszczącym działaniem spalin na zabytki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here